Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Polacy w II kwartale br. zarejestrowali dużo mniej pojazdów niż rok wcześniej

5
Podziel się:

Ponad 328 tys. pojazdów zostało zarejestrowanych w Polsce w drugim kwartale 2020 roku. Jak wynika z danych przekazanych przez Ministerstwo Cyfryzacji, to o blisko 200 tys. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce przybyło znacznie mniej pojazdów niż rok temu o tej samej porze. Wszystko przez koronawirusa
W Polsce przybyło znacznie mniej pojazdów niż rok temu o tej samej porze. Wszystko przez koronawirusa

Analizując tegoroczne statystyki za kwiecień-czerwiec, co miesiąc następował wzrost liczby takich działań. Natomiast w 2019 roku sytuacja była odwrotna.

Ostatnio zarejestrowano ponad 197 tysięcy pojazdów używanych i blisko 131 tysięcy nowych. W pierwszej grupie najwyższy wynik osiągnęło województwo wielkopolskie – przeszło 27 tysięcy, a w drugiej – mazowieckie – ponad 34 tysiące.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, w drugim kwartale br. zarejestrowano 328 287 pojazdów. Zdecydowanie najmniej takich przypadków było w kwietniu – 67 159. Później już było coraz więcej, w maju – 111 529, a w czerwcu – 149 599. W porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, nastąpiły spore spadki. Wtedy łącznie zarejestrowano 524 057 pojazdów, a wyniki w kolejnych miesiącach wyniosły odpowiednio 185 272, 177 250 oraz 161 535.

Zobacz także: Obejrzyj: Efekt koronawirusa w motoryzacji. "Spowolnienie minęło, klienci znów szukają aut"

– Oczywiście podstawową przyczyną spadków jest pandemia. Samochód nie należy do artykułów pierwszej potrzeby. Jeżeli na horyzoncie dostrzegamy ryzyko choroby lub utraty pracy, to zdecydowana większość z nas nie myśli o zakupie czy zmianie auta. Skupiamy się na tym, co się będzie działo dalej – komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

197 424 pojazdy używane zostały zarejestrowane od kwietnia do końca czerwca br. Natomiast w drugim kwartale ub.r. liczba ta wyniosła 306 402. Porównując dane z analizowanych okresów, widzimy, że najwyższy wynik tegoroczny (88 279 – czerwiec) jest niższy od najgorszego ubiegłorocznego (91 396 – czerwiec).

– W Polsce samochody używane, delikatnie mówiąc, na ogół nie są najnowsze. W związku z tym kosztują stosunkowo niedużo w porównaniu z nowymi, średnio 20 tysięcy złotych lub nieco więcej. I tu można powiedzieć, że klienci reagują na ten wydatek. Część osób zapewne kupiło auto tańsze niż pierwotnie zakładało – mówi prezes PZPM.

Biorąc pod uwagę tylko nowe pojazdy, w drugim kwartale br. zarejestrowano ich 130 863. To mniej niż od kwietnia do końca czerwca 2019 roku, kiedy do statystyk wpisano 217 655 nieużywanych aut. Analizując dane z tych okresów, dostrzegamy, że najwyższy tegoroczny wynik (61 320 – czerwiec) jest niższy od najgorszego ubiegłorocznego (70 139 – czerwiec).

– Pojawiają się informacje o możliwości wzrostu cen nowych pojazdów. Wciąż jednak dostępna jest oferta wyprzedażową i w tym przypadku wartości nie są zmieniane. Spadki sprzedaży wynikają głównie z powodu zamknięcia salonów, zastopowania produkcji czy ograniczenia ruchu ludzi. Kiedy wszyscy zostaliśmy zamknięci w domach, nikt nie szedł kupować aut. Dzisiaj sytuacja się powoli odwraca. Trend, który obserwujemy, można oceniać jako pozytywny – podkreśla Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Jak zaznacza Jakub Faryś, w przypadku nowych samochodów po prostu większość klientów indywidualnych odkłada decyzję o zakupie. Ekspert obawia się, że w ten sam sposób będą postępować firmy, a one stanowią zdecydowaną większość rynku w Polsce. A jeśli znacznie spadnie sprzedaż pojazdów do przedsiębiorstw, to sytuacja zrobi się naprawdę bardzo kiepska.

– Spadki są zdecydowanie mniejsze od tych pierwotnie prognozowanych. Rzeczywiście, niektórzy przedsiębiorcy zrezygnowali z nowych zamówień. Część firm w okresie lockdownu wydłużyła okresy finansowania, aby ograniczyć przyszłe koszty– zaznacza prezes Drzewiecki.

W drugim kwartale tego roku najwięcej pojazdów używanych zostało zarejestrowanych w województwie wielkopolskim – 27 376 (w analogicznym okresie 2019 roku – 38 742). Dalej było woj. mazowieckie – 25 272 (37 748), a za nim – śląskie – 17 427 (30 178). Natomiast najmniej ww. przypadków odnotowano w opolskim – 4 672 (7 433), warmińsko-mazurskim – 6 158 (10 156) i podlaskim – 6 439 (9 654).

– Wielkopolska, Mazowsze i Śląsk to największe i najbogatsze województwa w kraju. Siłą rzeczy to tu rejestruje się najwięcej samochodów zarówno sprowadzonych z zagranicy, jak i nowych. Liczba mieszkańców i ich kondycja finansowa to istotne czynniki wpływające na poziom rejestracji – wyjaśnia prezes SAMAR-u.

Natomiast w drugim kwartale br. najwięcej nowych pojazdów zarejestrowano w województwie mazowieckim – 34 180 (w analogicznym okresie 2019 roku – 63 193). Następne w zestawieniu jest śląskie – 13 819 (24 174), a za nim – wielkopolskie – 13 719 (23 514). Z kolei na drugim końcu znajduje się świętokrzyskie – 2 296 (3 475), opolskie – 2 451 (3 556) oraz lubuskie – 2 686 (4 163).

– Większość samochodów firmowych to auta wynajmowane albo leasingowane. Rejestrowane są tam, gdzie znajduje się centrala banku czy firmy leasingowej. Większość tych podmiotów ma siedziby w dużych miastach, w szczególności w Warszawie, we Wrocławiu, w Poznaniu, Krakowie. I tam też notuje się najwięcej rejestracji pojazdów. Województwo świętokrzyskie ma stosunkowo niewielu mieszkańców, jest tam niedużo przedsiębiorstw, a to przekłada się na analizowane statystyki – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki.

Jak stwierdza prezes Faryś, generalnie sytuacja w Polsce nie wygląda tak źle w porównaniu z innymi państwami Europy. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii czasowo były zamknięte salony samochodowe. Tam też skala zachorowań jest znacznie większa, a to przekłada się również na decyzje konsumenckie. Ekspert podkreśla, że pewne sektory naszej gospodarki zaczynają się odbijać. A po lockdownie Polacy za wszelką cenę, jak widać chcą jak najszybciej wrócić do normalności. I tym przejawem jest też chęć zakupu samochodu.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Wolski
4 lata temu
bo nas nie stać, jesteśmy biedakami Europy na łasce złomu z UE, przeciętny Polak może sobie kupić 12 letni złom z przebiegiem standardowym 180 tysięcy po skręceniu licznika z 500 tysi
Fiks
4 lata temu
Jak to jest, że 10-12 lat temu można było kupić samochód w ratach 0% przy stopach NBP na poziomie 5-6%, a dziś przy stopach NBP bliskich 0% trudno jest znaleźć RRSO poniżej 8%, a największy polski państwowy bank detaliczny udziela kredytów konsumpcyjnych na 12-15-18%? Dlaczego w ciągu ostatniego roku samochody zdrożały o około 20%? Dlaczego niezawodność i trwałość samochodów spada? Dlaczego na stronach dealerów czy producentów trudno jest znaleźć CENĘ samochodu, za to bardzo eksponowana jest RATA miesięczna KREDYTU nazywanego oględnie FINANSOWANIEM?
Zagłoba
4 lata temu
A MOŻE KTOS POWIE ZA CO BO POLITYKÓW=SEDZIÓW=PROKURATORÓW DZIAŁACZY PIS ORAZ ZŁODZIEI RÓŻNEJ MAŚCI JEST MAŁA GRUPA BO NARÓD MODLI SIE ŻEBY ZA TO CO MU SKAPNA Z RODZINA PRZEZYĆ MIESIAC I NIE GŁODOWAC=KSIEŻY NAWET NIE WSPOMINAM BO TO JEST NADLUDZKA EKIPA BOGACZY I WYZYSKIWACZY=TRZYDZIESTOLETNI MALUCH TO STANDART POLSKIEJ RODZINY I DWUDZIESTOLETNI SAMOCHÓW SCIAGNIETY Z NIEMIEC TO DLA NAS SZCZYT LIKSUSU I STANDART MAZEŃ=NIKT TEGO NIE ZAUWARZA BO JEST CHYBA SLEPY ALBO MU TO NA REKE=??
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Majewski.
4 lata temu
i dobrze ,czas na zmianę autka ,pieniądze odłożone na nowe, ale jeśli w czasie covid zamiast robić obniżki, dawać rabaty podnosi się jeszcze ceny to ja to chromolę, przemęczę się jeszcze jakiś czas.
Wszyscy czeka...
4 lata temu
na narodowy produkt: rakieta dla każdego z piątką dzieci.
Fiks
4 lata temu
Jak to jest, że 10-12 lat temu można było kupić samochód w ratach 0% przy stopach NBP na poziomie 5-6%, a dziś przy stopach NBP bliskich 0% trudno jest znaleźć RRSO poniżej 8%, a największy polski państwowy bank detaliczny udziela kredytów konsumpcyjnych na 12-15-18%? Dlaczego w ciągu ostatniego roku samochody zdrożały o około 20%? Dlaczego niezawodność i trwałość samochodów spada? Dlaczego na stronach dealerów czy producentów trudno jest znaleźć CENĘ samochodu, za to bardzo eksponowana jest RATA miesięczna KREDYTU nazywanego oględnie FINANSOWANIEM?
Wolski
4 lata temu
bo nas nie stać, jesteśmy biedakami Europy na łasce złomu z UE, przeciętny Polak może sobie kupić 12 letni złom z przebiegiem standardowym 180 tysięcy po skręceniu licznika z 500 tysi
Zagłoba
4 lata temu
A MOŻE KTOS POWIE ZA CO BO POLITYKÓW=SEDZIÓW=PROKURATORÓW DZIAŁACZY PIS ORAZ ZŁODZIEI RÓŻNEJ MAŚCI JEST MAŁA GRUPA BO NARÓD MODLI SIE ŻEBY ZA TO CO MU SKAPNA Z RODZINA PRZEZYĆ MIESIAC I NIE GŁODOWAC=KSIEŻY NAWET NIE WSPOMINAM BO TO JEST NADLUDZKA EKIPA BOGACZY I WYZYSKIWACZY=TRZYDZIESTOLETNI MALUCH TO STANDART POLSKIEJ RODZINY I DWUDZIESTOLETNI SAMOCHÓW SCIAGNIETY Z NIEMIEC TO DLA NAS SZCZYT LIKSUSU I STANDART MAZEŃ=NIKT TEGO NIE ZAUWARZA BO JEST CHYBA SLEPY ALBO MU TO NA REKE=??