Tak źle nie było nigdy. Z analizy HRE Investments, przygotowanej na podstawie danych GUS, że przeciętna powierzchnia mieszkań maleje. Chodzi o miasta wojewódzkie, gdzie średni metraż spadł w ciągu 11 lat z 65 m kw. w 2009 r.do 56 m kw w 2020 r.
Wystarczy przyjrzeć się raportowi, by zwrócić uwagę na Opole. Okazuje się, że średnia powierzchnia osiągnęła w tym mieście aż 73 m kw. To o 10 m kw więcej niż w 2019 r.
Po drugiej stronie "rankingu" znajdziemy Gorzów Wielkopolski. W stolicy Lubuskiego przeciętna wielkość mieszkania wyniosła zaledwie 49 m kw. To o ponad 5 proc. mniej niż w 2019 r.
Czemu kupujemy mniejsze mieszkania?
Za coraz mniejsze metraże odpowiadać mają m.in. rosnące koszty budowy mieszkań oraz spadająca ich dostępność cenowa. "Powody, dla których malała powierzchnia nowobudowanych lokali są przede wszystkim finansowe. Po pierwsze kurczenie się mieszkań ma związek z możliwościami finansowymi Polaków" - czytamy w raporcie.
Okazuje się, że budując mniejsze mieszkania deweloperzy spotykają się z wyższym popytem. Niewielu z nas jest w stanie wydać 300–500 tysięcy na nowe "M", a jednocześnie zwiększa się grupa tych, którzy na nieruchomość chcą wydać ponad milion.
Jak zaznaczają eksperci, kolejnym powodem jest chroniczny brak ziemi pod zabudowę mieszkaniową. "Efektem są drożejące grunty. Skoro ziemia jest coraz droższa, a możliwości finansowe nabywców są ograniczone, to trudno się dziwić, że żeby zaoferować sensownie wycenione mieszkania deweloperzy są zmuszeni do optymalizowania projektów. Tym samym wszystko sprowadza się do stanu naszych portfeli.
Rynek mikrokawalerek rośnie
Jakie są obecnie najmniejsze mieszkania na rynku? Palmę pierwszeństwa pod tym względem dzierży wciąż inwestycja "Pole Mokotowskie" firmy Magmillon, którą opisaliśmy na money.pl.
Na sprzedaż są wystawione cztery mieszkania o powierzchni od 6,7 do 8,6 metra kw. To najmniejsze było wystawione na jednym z portali za nieco ponad 120 tys. zł. Z informacji na stronie dewelopera wynika, że wszystkie cztery mikrolokale wciąż jeszcze nie znalazły nabywców.