Samorządowcy z Częstochowy i okolicznych miejscowości obawiają się degradacji swego miasta, które 10 lat temu utraciło status województwa, a obecnie nie znalazło się w projekcie ustawy metropolitalnej, mimo że - w ich opinii - spełnia podstawowe kryteria metropolii.
Klub Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów Regionu Częstochowskiego w stanowisku przyjętym 16 czerwca ocenił wybór metropolii wymienionych w projekcie ustawy o rozwoju miast, centrach rozwoju regionalnego i obszarach metropolitalnych - jako _ budzący wątpliwości _.
- _ Pominięcie Częstochowy w dokumencie odzwierciedlającym politykę rządu wobec dużych miast jest przyjmowane z obawami przed dalszą degradacją miasta, które utraciło statut stolicy województwa _ - napisali w stanowisku częstochowscy samorządowcy.
- _ Wokół Częstochowy - jednego z największych polskich miast, ośrodka pielgrzymkowego o znaczeniu międzynarodowym, ośrodka naukowego, kulturalnego i przemysłowego o znaczeniu krajowym - istnieje obszar metropolitalny zgodny z określeniem pierwszego artykułu projektu ustawy _ - ocenili.
Artykuł ten wskazuje m.in. że przez pojęcie _ metropolii _, rozumie się _ duże miasto na prawach powiatu stanowiące centrum regionu lub aglomeracji miejskiej _.
Według częstochowian, obecny projekt ustawy metropolitalnej pomija problemy wielu dużych miast na prawach powiatu tworzących z otaczającymi je gminami zwarte, zurbanizowane obszary. Oprócz Częstochowy wymieniają m.in. Kielce, Opole, Bielsko-Białą oraz Rybnik z okolicznymi miastami.
Sygnatariusze stanowiska wskazują, że już teraz w skali aglomeracji częstochowskiej wykonywane są zadania dotyczące m.in.: gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami, transportu zbiorowego czy planowania sieci dróg, a tamtejsze samorządy wspólnie realizują projekty Subregionalnego Programu Rozwoju.
| RZĄD TWORZY METROPOLIE |
| --- |
| Rządowy projekt ustawy o obszarach metropolitalnych zakłada, że 12 takich obszarów powstanie od stycznia 2010 roku. Będą nimi aglomeracje: stołeczna, śląska, łódzka, krakowska, poznańska, wrocławska oraz Trójmiasto, Bydgoszcz z Toruniem, Szczecin, Białystok, Lublin i Rzeszów. Celem jest umożliwienie dużym obszarom miejskim lepszego rozwoju i sprawniejszego zarządzania. Chodzi m.in. o planowanie strategiczne dla danego obszaru, transport publiczny, komunikację oraz ochronę środowiska. |