Z ostrą krytyką w Peru spotkał się pomysł rządu, by w podzięce za pomoc humanitarną okazaną po tragicznym trzęsieniu ziemi o sile 7,9 stopnia darczyńców obdarować butelką słynnej peruwiańskiej brandy - pisco, z etykietą "7,9".
Dziennik "Peru 21" nazwał przedsięwzięcie "godnym pożałowania nietaktem". W "El Comercio" pomysł skrytykował profesor Manuel Echegaray, zajmujący się reklamą i komunikacją. Pyta on ironicznie, czy pijący pisco "7,9" będą nim wznosić toast za ofiary trzęsienia.
Minister przemysłu Rafael Rey powiedział w czwartek, że butelki pisco z pamiątkową etykietą "7,9" będą wyrazem wdzięczności za okazaną solidarność z Peru i nie znajdą się w obiegu handlowym.
Według ostatnich danych, w trzęsieniu ziemi, które miało miejsce 15 sierpnia zginęło 540 ludzi. Wstrząsy bezpośrednio dotknęły 80 tysięcy ludzi i spowodowały całkowite zniszczenie ponad 35 tysięcy domów.