Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Szybciej, sprawniej, Schengen!

0
Podziel się:

Bez kolejek na przejściach, bez strażników i kontroli dokumentów. Od dziś wjeżdżamy do krajów Unii bez zdejmowania nogi z gazu.

Szybciej, sprawniej, Schengen!
(PAP/Lech Muszyński)

src="http://static1.money.pl/i/galeria/161/24/s_2721.jpg"/>ac">fot: Money.pl/ Tomasz Brankiewicz [ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://www.money.pl/galeria/na;chwile;przed;otwarciem;granic,galeria,436,0.html)Kolejki na przejściach granicznych? To już przeszłość! Teraz nie trzeba będzie nawet zdejmować nogi z gazu. Od północy Polska należy do Strefy Schengen. Zniesiono kontrole graniczne.

Spacerując po lesie od dziś możemy przejść na drugą stronę granicy choćby tylko po to, aby nazbierać grzybów. Mimo wszystko jednak nie możemy zapominać o istnieniu granic.

Jak podkreśla Robert Kośla, wicedyrektor Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (instytucji podległej MSWiA, która odpowiedzialna jest za projekty związane z Schengen), dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy przede wszystkim zabierać w podróż dokument tożsamości. W każdej chwili możemy być bowiem wylegitymowani.

Schengen to także szybkie przekraczanie granic w powietrzu. Ale dopiero od 31 marca 2008 roku. Porty lotnicze nie zdążyły jeszcze wszystkiego przygotować. Na większych lotniskach będą osobne bramki specjalnie dla pasażerów ze Strefy Schengen. Na mniejszych zostaną odpowiednio rozplanowane rozkłady dla rejsów strefowych i pozastrefowych.

_ Wejście do Strefy Schengen nie oznacza zniesienia kontroli celnych. Limity w przewozie towarów akcyzowych, m.in. alkoholu i papierosów nie ulegają zmianie. Osoby poniżej 17 roku życia nadal nie będą mogły przewozić za granicę wyrobów alkoholowych i tytoniowych. Nie zmieniają się też przepisy odnośnie przewozu przedmiotów zabytkowych. Ponadto pobyt stały na terenie innego państwa UE, na okres dłuższy niż 3 miesiące w dalszym ciągu będzie wymagał zgłoszenia. _

Z wejścia Polski do Schengen cieszą się przygraniczne miejscowości. Wielu mieszkańców Szczecina, Świnoujścia czy Zgorzelca pracuje lub nawet uczy się za granicą. Wracając do domu, codziennie musieli zmagać się z kolejkami na granicy.

Dla nich Schengen to przede wszystkim usprawnienie komunikacji. Zniknie czekanie na wjazd i niekończące się kontrole. W Świnoujściu powstanie nawet regularna miejska linia autobusowa wożąca pasażerów do Niemiec i z powrotem. Oprócz tego za pieniądze naszych zachodnich sąsiadów powstanie też linia kolejowa, dzięki której będzie można ze Świnoujścia dojechać nawet do Berlina.

Oprócz tego korzyści obejmą także handel i turystykę. Łatwiejsze staną się też relacje sąsiedzkie. Niektóre miasta chcą iść nawet o krok dalej. Władze miasta Gubin mają nadzieję, że w przyszłości połączy się on na stałe z niemieckim Guben. Zresztą oba miasta stanowiły kiedyś jedną całość. Podział nastąpił po drugiej wojnie światowej.

Dla jednych Schengen to usprawnienie, ale dla innych - już niekoniecznie. Przykładem może być Ukraina. Nasza wschodnia granica, jest od dzisiaj zewnętrzną granicą całej Unii Europejskiej. Z tego powodu Ukraińcy obawiają się znaczących komplikacji.

"Przecież Polska będzie żądała okazania większej liczby dokumentów w celu otrzymania wizy, a procedura przejścia kontroli celnej na granicy nie stanie się łatwiejsza" - uważa Olexander Motsyka, Ambasador Nadzwyczajny Ukrainy.

Dodaje jednak, że będą to problemy głównie o charakterze organizacyjnym, które nie powinny mieć większego wpływu na rozwój współpracy gospodarczej.

| Stopniowe znoszenie kontroli granicznych zostało zapoczątkowane podpisaniem Układu z Schengen w 1985 roku przez Belgię, Francję, Holandię, Luksemburg i Niemcy. W 1990 roku uchwalono Konwencję Wykonawczą do Układu z Schengen. Ustanowiła ona jednolite zasady kontroli i zapewnienia bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych. Konwencja z Schengen weszła w życie w 1995 roku. Została włączona do systemu prawnego UE na mocy Traktatu Amsterdamskiego z 1997 roku. |
| --- |

Zniesienie kontroli granicznej może też wywoływać powszechne obawy, że pogorszy się stan bezpieczeństwa. Paradoksalnie jednak będzie ono większe, a to dzięki wdrożeniu Systemu Informacji Schengen. Był to niezbędny warunek, aby Polska w ogóle mogła przystąpić do Strefy. Na SIS też oparte są fundamenty jej funkcjonowania. Chodzi o współdziałanie odpowiednich służb w zakresie zwalczania przestępczości.

SIS zresztą działa już od 1 września 2007 roku. Jest to wspólna, elektroniczna baza danych o osobach i przedmiotach poszukiwanych. SIS powinien poprawić skuteczność policji jeśli chodzi o odnajdywanie choćby skradzionych samochodów, czy osób poszukiwanych listami gończymi.

SIS może się już pochwalić pierwszymi osiągnięciami na terenie Polski. Dzięki systemowi odnaleziono 226 skradzionych samochodów oraz 34 osoby poszukiwane do aresztowania ekstradycyjnego.

| Obecni członkowie Strefy Schengen |
| --- |
| 1995: Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Luksemburg, Hiszpania, Portugalia, 1997: Austia, Włochy 2000: Grecja 2001: Dania, Finlandia, Szwecja i pozostające poza UE Norwegia i Islandia 2007: Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry |

| Państwa, które zamierzają przystąpić do Strefy Schengen |
| --- |
| 2008: Szwajcaria i Lichtenstein 2009: Cypr 2011: Bułgaria, Rumunia |

ZOBACZ TAKŻE:

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)