"Nie chciałabym, żeby na pytanie, kto ty jesteś, padała odpowiedź - wszechpolak mały” - tak pomysł wprowadzenia do szkół osobnej lekcji patriotyzmu komentuje Izabela Jaruga-Nowacka z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
"Minister Giertych pewnie nie wie, że w różnej postaci, na różnych przedmiotach tego patriotyzmu się uczy” - mówi Izabela Jaruga Nowacka. Jednak, jak przyznaje sama młodzież, patriotyzmu w szkołach z roku na rok jest coraz mniej. "Nie interesują nas suche fakty. W ten sposób nie uczy się patriotyzmu” - mówi jedna z pytanych przez nas licealistek. SLD krytykuje również inne pomysły ministra edukacji – m.in. dotyczące monitoringu w szkołach, tanich podręczników, czy zdawania religii na maturze.
Jaruga Nowacka: Maturze z religii mówimy nie!Jak powiedział minister edukacji Roman Giertych, resort rozpoczął już konsultacje w sprawie wprowadzenia do szkół przedmiotu – wychowania patriotycznego. Na tych lekcjach oprócz historii Polski wychowywano by młodzież w duchu patriotycznym, bo zdaniem Giertycha, taki obowiązek nakłada na szkoły ustawa o systemie oświatowym. Minister edukacji uważa również, że na wszystkich uroczystościach powinien być śpiewany hymn narodowy. "To było kiedyś praktykowane. Warto do tej tradycji powrócić” - mówi szef resortu edukacji.
Pomysł wprowadzenia lekcji wychowania patriotycznego popiera poseł Prawa i Sprawiedliwości Marek Suski: "To, myślę byłaby lekcja historii poświęcona naszemu narodowi. Rozumiem to jako takie lekcje, ale z wychowaniem”.
Przeciwna wprowadzeniu wychowania patriotycznego w szkołach jako osobnego przedmiotu jest natomiast Platforma Obywatelska. Według Krystyny Szumilas, odpowiedzialnej w gabinecie cieni PO za sprawy edukacji, ychowania patriotycznego dzieci uczą się nie tylko w szkole na różnych przedmiotach, ale przede wszystkim w domu.
Krystyna Szumilas dodała, że na wychowanie patriotyczne nie bez wpływu pozostają także postawy polityków. Przypomniała, że w polskim rządzie zasiada wicepremier z prawomocnymi wyrokami.
Szczegóły programu nowego przedmiotu mają być znane po konsultacjach z nauczycielami i uczniami.