Średnio przez 4 godziny i 12 minut każdy nastolatek codziennie korzysta z internetu. Cykl badań NASK "Nastolatki 3.0" wyłonił jeszcze inne liczby. 12 proc. ankietowanych nastolatków zadeklarowało, że z internetu korzysta osiem lub więcej godzin dziennie, a blisko 23 proc. – od czterech do sześciu godzin.
Internet nie tylko do oglądania filmów
Młodzież z sieci korzysta nie tylko w celach rozrywkowych – szuka też informacji potrzebnych do odrabiania lekcji czy przygotowania się do zajęć. Dlatego naturalnym byłoby wykorzystywanie w szkole internetu nie tylko do przekazywania wiedzy, ale też do ćwiczenia umiejętności samodzielnego zdobywania informacji.
Badania NASK pokazują jednak, że obecnie nauczyciele internet na zajęciach głównie wykorzystują do odtwarzania filmów. Pokazują też prezentacje, korzystają z programów edukacyjnych czy wyświetlają zdjęcia.
Z badań wynika ponadto, że polska edukacja nastawiona jest na bierne przyswajanie i odtwarzanie wiedzy. A wiadomo, że dużo bardziej skuteczne są modele aktywizujące uczniów, wymagające od nich większego zaangażowania twórczego i samodzielnego poszukiwania rozwiązań problemów.
O wyzwaniach, jakie stoją przed rządem i instytucjami publicznymi, by internet w szkole był wykorzystywany efektywniej dyskutowano w piątek podczas Kongresu Edukacyjnego NASK w Centrum Nauki Kopernik.
28 tysięcy szkół do podłączenia
Jak powiedział w rozmowie z money.pl minister cyfryzacji Marek Zagórski, wszystkie szkoły w Polsce powinny mieć dostęp do szybkiego i bezpiecznego internetu do końca 2020 r.
- Mamy już 2,5 tys. szkół w Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Światłowód doprowadzony jest do około 11 tys. szkół, na tej bazie przyłączamy je do OSE. Jesteśmy przygotowani i zdeterminowani, by wszystkie szkoły przyłączyć do końca przyszłego roku. To jest duże wyzwanie, bo to bardzo skomplikowany projekt. Musimy przyłączyć ok. 28 tys. szkół – powiedział minister cyfryzacji.
- Chodzi o to, aby szkoła przyszłości była szkołą możliwości. By były możliwe do zastosowania wszystkie potrzebne i niezbędne narzędzia w procesie kształtowania młodego człowieka, zarówno te tradycyjne, jak i te nowoczesne – stwierdził Zagórski
Jak dodał, nie powinna zmienić się klasyczna relacja mistrz-uczeń.
- Potrzeba nowych narzędzi, które będą dawały możliwość rzetelnego, pełnego prowadzenia młodego człowieka i przygotowania go do życia w świecie, który już jest cyfrowy – podsumował minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Te zadania umożliwić ma Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE). Państwowy Instytut Badawczy NASK przygotował ułatwienia dla dyrektorów. Teraz nie będą musieli już nigdzie jeździć, aby podpisać umowę z operatorem OSE.
- Cały proces został uproszczony i w większości odbywa się zdalnie przez specjalny Portal Moje OSE, do którego dyrektor szkoły uzyskuje dostęp po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego na stronie www.ose.gov.pl - zapewnia Tomasz Łukawski, dyrektor ds. ekosystemu OSE w NASK.
Są lekcje na które uczniowie naprawdę czekają
OSE to program publicznej sieci telekomunikacyjnej dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu. Program został zaprojektowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Dla uczniów najbardziej istotne jest jednak to, jak internet jest wykorzystywany na codziennych lekcjach. By promować takie podejście do edukacji, operator OSE od niedawna prezentuje nauczycieli, którzy są tej codzienności niezwykłymi bohaterami. Na stronie www.osehero.pl mówią o sobie i o swojej pasji.
- To nauczyciele, których lekcji nie mogą doczekać się uczniowie. Ich nowatorskie i twórcze podejście do nauczania nie ogranicza się do wykorzystania nowych technologii. Najważniejsza jest pasja, zrozumienie uczniów, ich potrzeb i świata, w którym żyją – mówi Tomasz Łukawski z NASK.
Uczniowie ze szkół, które przystąpiły już do OSE, mogą zgłaszać kolejnych "supernauczycieli".
W Polsce łącznie jest około 28 tys. szkół w 19,5 tys. lokalizacji. Proces podłączenia wszystkich szkół do OSE został podzielony na etapy. W 2019 r. liczba podłączonych lokalizacji powinna przekroczyć 12 tys., a w 2020 r. NASK planuje podłączyć wszystkie 19,5 tys. lokalizacji.