Przedmiotem, który zwrócił uwagę naszej czytelniczki, jest zawias przesuwny do zmywarki BEHJALPLIG. W polskim sklepie Ikei kosztuje on dokładnie 399 zł. Wchodząc na stronę internetową prowadzoną po szwedzku, internauta natknie się jednak na zupełnie inną cenę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szwedzcy konsumenci ten sam zawias mogą kupić za 399 koron szwedzkich, czyli około 148 zł. To niemal trzykrotnie mniej niż kosztuje on w polskim sklepie.
Co wpływa na ceny w Ikei
Skąd bierze się aż tak duża różnica? O odpowiedź poprosiliśmy biuro prasowe Ikei. Sieć odpowiedziała, że regularnie monitoruje sytuację w całym łańcuchu dostaw i reaguje na rosnące ceny zakupu, przede wszystkim surowców i energii, mające zdecydowany wpływ na wzrost kosztów produkcji i surowców, a tym samym na ceny produktów w sklepach.
Ceny produktów na poszczególnych rynkach mogą się różnić ze względu na wiele czynników, które na nie wpływają, między innymi koszty produkcji, transportu, kursy walut, inflacja, czy warunki sprzedaży na lokalnym rynku. Dotyczy to także zawiasu BEHJALPLIG, który jest według naszych badań konkurencji jednym z najtańszych tego typu rozwiązaniem na polskim rynku - czytamy w komunikacie.
Ikea obniżyła ceny na stałe
Ikea podkreśla jednocześnie, że od września ubiegłego roku przeznaczyła 500 mln zł, aby na stałe obniżyć ceny połowy asortymentu o średnio o 19 proc.
"Tegoroczna obniżka cen 5 000 artykułów to dla nas ważny krok naprzód, by w jeszcze większym stopniu zaspokoić marzenia, potrzeby i frustracje ludzi w życiu domowym. Naszym celem jest zbliżenie cen do poziomu sprzed pandemii i dalsze wspieranie naszych klientów w przyszłości w prowadzeniu zrównoważonego życia w domu, a ten rok fiskalny jest dla nas rokiem długoterminowego obniżania cen i stawania się jeszcze bardziej przystępnym cenowo dla naszych klientów" - podkreśla Ikea.
W ubiegłym roku sieć informowała, że co piąty produkt sprzedawany na świecie produkowany jest w Polsce. Obniżki cen udało się przeprowadzić dzięki redukcji kosztów operacyjnych, poprawieniu efektywności, inwestowaniu w technologię oraz sieć magazynowo transportową, a także szkoleniom pracowników i przekształceniu sklepów.
"Jesteśmy świadomi wyzwań ekonomicznych, z którymi obecnie wszyscy się mierzą. Inflacja, wzrost kosztów utrzymania, stopy procentowe. Niestety, nasze portfele stają się coraz cieńsze" - tłumaczył Jordi Esquinas, dyrektor ds. działalności komercyjnej w IKEA Retail Polska.