Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Polska liderem UE w handlu na Bałtyku

8
Podziel się:

W ciągu dekady Polska wyprzedziła wszystkie unijne kraje pod względem przeładunków na Bałtyku. Dzięki temu Gdańsk awansował z piątej do pierwszej dziesiątki najważniejszych portów w całej UE - informuje we wtorek "Puls Biznesu"

Polska  liderem UE w handlu na Bałtyku
Liderem pod względem rozwoju jest - jak wskazuje "Puls Biznesu" - Gdańsk, który awansował do największych portów w UE (PAP, Roman Jocher)

Handel morski - jak zauważa "PB" - jest niezbędny dla rozbudowy relacji handlowych z innymi kontynentami, Bałtyk pełni więc strategicznie ważną rolę dla polskiego rozwoju gospodarczego.

Polska w tej kwestii króluje na Bałtyku

Jeszcze w 2004 r., w momencie wchodzenia Polski do Unii Europejskiej, polskie porty pełniły marginalną rolę w międzynarodowym systemie handlowym. Przeładunki w polskich portach były wtedy mniejsze niż w łotewskich, a polski handel rozwijał się głównie dzięki ekspansji połączeń drogowych. Do 2009 r. niewiele się zmieniało: wolumen przeładunków nie rósł, a udziały polskich portów wręcz malały.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Potentat rynku makaronów wskazuje duży problem polskiego rolnictwa. Zenon Daniłowski w Biznes Klasie

"Od 2010 r. nastąpiła jednak fundamentalna zmiana — polskie porty zaczęły rosnąć zarówno pod względem wolumenów, jak też udziałów w europejskim handlu. W 2010 r. Polska wyprzedziła Niemcy pod względem przeładunków realizowanych na Bałtyku, w 2019 Szwecję, w 2021 Danię, w 2022 Finlandię, a w 2023 sumaryczną wartość dla Litwy, Łotwy i Estonii" - informuje "PB".

Liderem pod względem rozwoju jest - jak wskazuje "Puls Biznesu" - Gdańsk, który awansował do największych portów w UE. "Jeszcze w 2008 r. pod względem wolumenu przeładunków był na 64. miejscu, w 2013 awansował na 41., w 2018 na 23., a w 2023 na 7. Na samym Bałtyku Gdańsk jest największym portem unijnym i drugim ogółem po rosyjskim porcie Ust-Ługa" - zaznacza redakcja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(8)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Prezydent2025
5 dni temu
Sukces i tego się trzymać.
Andrzej G.
5 dni temu
W kontekście "sprzedaży" - podarunku Herrrn Taska portu w Szczecinie dla Ichre Fati, jest zauważalnym wzrost obrotów tonażem morskim via Gdynia lata 1024-39..!!!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
sklave
5 dni temu
Sukces na którym zarabiają inni!? Tak trzymać!?Więcej na sklave.polityka
zbynio
3 dni temu
A poco port w Elblągu ??????po co przekop mierzeji, brechali sie uśmiechnięci . Oj edukacja, edukacja, edukacja . Inaczej szparagi
Ralista
4 dni temu
Teraz w RP zarządza niemiecka agentura i wszelki rozwój portów został zablokowany. Nadbrzeża portowe zostały oddane rodakom naszego prawdomównego płemiera. Odra nie będzie spławna bo byłaby to konkurencja dla portów niemieckich.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
m-53
2 dni temu
No i świetnie, czekamy teraz na terminal w Świnoujściu i Program Odra. Ale to chyba dopiero po następnych wyborach, bo najbliższe trzy lata to program Audyt + Bodnar czyli totalny baj...zel i destrukcja
zbynio
3 dni temu
A poco port w Elblągu ??????po co przekop mierzeji, brechali sie uśmiechnięci . Oj edukacja, edukacja, edukacja . Inaczej szparagi
Ralista
4 dni temu
Teraz w RP zarządza niemiecka agentura i wszelki rozwój portów został zablokowany. Nadbrzeża portowe zostały oddane rodakom naszego prawdomównego płemiera. Odra nie będzie spławna bo byłaby to konkurencja dla portów niemieckich.
buum
4 dni temu
Czołgi ,działa, samochody wojskowe, sprzęt militarny zalewający Polskę. Jedno buum i koniec Największy przeładunek
Hihihi
5 dni temu
Czyżby lider w przewozie chińszczyzny na której zarabiaja inni