Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Polska liderem UE w handlu na Bałtyku

9
Podziel się:

W ciągu dekady Polska wyprzedziła wszystkie unijne kraje pod względem przeładunków na Bałtyku. Dzięki temu Gdańsk awansował z piątej do pierwszej dziesiątki najważniejszych portów w całej UE - informuje we wtorek "Puls Biznesu"

Polska  liderem UE w handlu na Bałtyku
Liderem pod względem rozwoju jest - jak wskazuje "Puls Biznesu" - Gdańsk, który awansował do największych portów w UE (PAP, Roman Jocher)

Handel morski - jak zauważa "PB" - jest niezbędny dla rozbudowy relacji handlowych z innymi kontynentami, Bałtyk pełni więc strategicznie ważną rolę dla polskiego rozwoju gospodarczego.

Polska w tej kwestii króluje na Bałtyku

Jeszcze w 2004 r., w momencie wchodzenia Polski do Unii Europejskiej, polskie porty pełniły marginalną rolę w międzynarodowym systemie handlowym. Przeładunki w polskich portach były wtedy mniejsze niż w łotewskich, a polski handel rozwijał się głównie dzięki ekspansji połączeń drogowych. Do 2009 r. niewiele się zmieniało: wolumen przeładunków nie rósł, a udziały polskich portów wręcz malały.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Potentat rynku makaronów wskazuje duży problem polskiego rolnictwa. Zenon Daniłowski w Biznes Klasie

"Od 2010 r. nastąpiła jednak fundamentalna zmiana — polskie porty zaczęły rosnąć zarówno pod względem wolumenów, jak też udziałów w europejskim handlu. W 2010 r. Polska wyprzedziła Niemcy pod względem przeładunków realizowanych na Bałtyku, w 2019 Szwecję, w 2021 Danię, w 2022 Finlandię, a w 2023 sumaryczną wartość dla Litwy, Łotwy i Estonii" - informuje "PB".

Liderem pod względem rozwoju jest - jak wskazuje "Puls Biznesu" - Gdańsk, który awansował do największych portów w UE. "Jeszcze w 2008 r. pod względem wolumenu przeładunków był na 64. miejscu, w 2013 awansował na 41., w 2018 na 23., a w 2023 na 7. Na samym Bałtyku Gdańsk jest największym portem unijnym i drugim ogółem po rosyjskim porcie Ust-Ługa" - zaznacza redakcja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Prezydent2025
miesiąc temu
Sukces i tego się trzymać.
Andrzej G.
miesiąc temu
W kontekście "sprzedaży" - podarunku Herrrn Taska portu w Szczecinie dla Ichre Fati, jest zauważalnym wzrost obrotów tonażem morskim via Gdynia lata 1024-39..!!!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
sklave
miesiąc temu
Sukces na którym zarabiają inni!? Tak trzymać!?Więcej na sklave.polityka
zbynio
miesiąc temu
A poco port w Elblągu ??????po co przekop mierzeji, brechali sie uśmiechnięci . Oj edukacja, edukacja, edukacja . Inaczej szparagi
Ralista
miesiąc temu
Teraz w RP zarządza niemiecka agentura i wszelki rozwój portów został zablokowany. Nadbrzeża portowe zostały oddane rodakom naszego prawdomównego płemiera. Odra nie będzie spławna bo byłaby to konkurencja dla portów niemieckich.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
m-53
miesiąc temu
No i świetnie, czekamy teraz na terminal w Świnoujściu i Program Odra. Ale to chyba dopiero po następnych wyborach, bo najbliższe trzy lata to program Audyt + Bodnar czyli totalny baj...zel i destrukcja
zbynio
miesiąc temu
A poco port w Elblągu ??????po co przekop mierzeji, brechali sie uśmiechnięci . Oj edukacja, edukacja, edukacja . Inaczej szparagi
Ralista
miesiąc temu
Teraz w RP zarządza niemiecka agentura i wszelki rozwój portów został zablokowany. Nadbrzeża portowe zostały oddane rodakom naszego prawdomównego płemiera. Odra nie będzie spławna bo byłaby to konkurencja dla portów niemieckich.
buum
miesiąc temu
Czołgi ,działa, samochody wojskowe, sprzęt militarny zalewający Polskę. Jedno buum i koniec Największy przeładunek
Hihihi
miesiąc temu
Czyżby lider w przewozie chińszczyzny na której zarabiaja inni