Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Polska ma apetyt na hiszpańskiego giganta. Były już rozmowy z premierem Sanchezem

35
Podziel się:

Polska jest zainteresowana kupnem hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości. Ma przy tym wsparcie rządu Donalda Tuska. Firma Talgo rozważa sprzedaż biznesu, ale Madryt już zablokował aspiracje Węgrów i Czechów.

Polska ma apetyt na hiszpańskiego giganta. Były już rozmowy z premierem Sanchezem
Talgo (GETTY, Materiały prasowe, DB, NurPhoto, Tobias Holzer)

Według nieoficjalnych ustaleń Business Insider Polska jest pomysł, aby spółka kontrolowana pośrednio lub bezpośrednio przez Skarb Państwa przejęła hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości Talgo.

Odbyć się miały nawet rozmowy z premierem Pedro Sánchezem na temat przejęcia tej prywatnej firmy. Sprawa jest delikatna, zawłaszcza, że rząd w Madrycie zablokował już ambicje nabycia Talgo przez węgierską firmę Ganz Mavag. Nie doszły też do skutku rozmowy z  czeską Škodą.

Polska propozycja mogłaby być alternatywą, zwłaszcza że kontakty Talgo z Polską już zostały nawiązane.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ile zarabia Hotel Arłamów? Michał Kozak w Biznes Klasie

Polska Pesa i hiszpańska Talgo będą współpracować

We wrześniu podpisane zostało w Berlinie porozumienie. Zakłada ono połączenie rozwiązań technologicznych i doświadczonych zespołów obu firm, aby razem oferować pojazdy dużych prędkości zarówno w Polsce jak i w innych krajach ościennych.

Zaznaczono, że podpisany przez prezesa Talgo Carlosa Palacio oraz prezesa Pesy Krzysztofa Zdziarskiego dokument obejmuje prace przygotowujące założenia współpracy w trzech głównych obszarach biznesowych: przygotowanie oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r.; przygotowanie oferty dla innych przyszłych projektów dużych prędkości na rynkach ościennych; określenie możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych.

Współpraca budowana przez lata

Rozmowy o współpracy Talgo i Pesa trwały od ponad dwóch lat. W tym czasie negocjowano nie tylko warunki porozumienia i warunki umowy, ale przede wszystkim zespoły techniczne przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów.

Talgo projektuje, produkuje i utrzymuje pociągi dużych prędkości i międzymiastowe, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Firma jest głównym dostawcą pociągów dużych prędkości i bardzo dużych prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów dla projektu "Haramain", czyli linii pomiędzy Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Hiszpański producent został też wybrany przez Deutsche Bahn w Niemczech i DSB w Danii do dekarbonizacji przewozów pasażerskich dzięki pociągom Talgo 230 Intercity.

Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje Pesy kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje Pesy są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, używają ich Czeskie Drahy czy PKP Intercity.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(35)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
zim z.
2 miesiące temu
Niemcy z Francuzami na pewno coś wymyślą. Nie dopuszczą do sukcesu Polsko- Hiszpańskiego. Nasza kolej przechodzi transformację, co wiąże się z mld € inwestycji w tabor dużych prędkości.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Premier TUSK.
2 miesiące temu
Powiedz mi, po co jest ten Miś? - Właśnie, po co? - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten Miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest Miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi? - Protokół zniszczenia. - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach!
Kucyk
2 miesiące temu
Ja w sprawie organizowanych w 49 lokalizacjach ośrodków dla cudzoziemców za 500 milionów należy dodać jeszcze jeden w Jagodnie 🤣🤣🤣mieszkańcy na to zasłużyli
PO prostu.
2 miesiące temu
Ten POciąg MUSIMY kupić - żeby nie Europą drugiej prędkości.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (35)
Śmiesznie
2 miesiące temu
Prędzej kaktus wyrośnie jak Tusk coś kupi prędzej wyprzeda za grosze
Miś na miarę ...
2 miesiące temu
za Jarka przekopano ..wiadomo dla czego !
Pl dziwna kra...
2 miesiące temu
a za sterami przedszkolaki . Może kupić Teslę od Maska ? Będzie konkurent dla Izery ..
łopata
2 miesiące temu
Za Jarka tylko przekopano nie wiadomo po co.
Rośniemy
2 miesiące temu
Bydzia UP.
...
Następna strona