Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|

Polska nie przejmie hiszpańskiej firmy. Madryt miał zablokować inwestycję

24
Podziel się:

Polski Fundusz Rozwoju wycofał się z planu zakupu hiszpańskiego producenta pociągów Talgo - poinformowała agencja Reutera. Decyzja ta wynika z rzekomego sprzeciwu hiszpańskiego rządu, co wpłynęło na spadek wartości akcji spółki. Wcześniej "DGP" podał, że PFR złoży ofertę do końca tego tygodnia.

Polska nie przejmie hiszpańskiej firmy. Madryt miał zablokować inwestycję
Talgo to hiszpański producent szybkich pociągów (Getty Images, Europa Press 2025)

W tym tygodniu "Dziennik Gazeta Prawna" poinformował, że Polski Fundusz Rozwoju (PFR) intensyfikuje działania, by przejąć hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości, Talgo. Z informacji agencji Reutera wynika jednak, że Madryt się sprzeciwił transakcji.

Rzecznik ministra gospodarki Hiszpanii, Carlos Cuerpo, odmówił komentarza na temat ewentualnego sprzeciwu rządu wobec polskiej oferty. PFR, będący właścicielem polskiego producenta pociągów Pesa, także nie skomentował sprawy.

Decyzja Funduszu pojawiła się po ofercie baskijskiego konsorcjum, które zaoferowało 4,8 euro za akcję Talgo. PFR był natomiast gotów zapłacić 5 euro za akcję, co odpowiadało wcześniejszej ofercie węgierskiego konsorcjum Ganz-Mavag.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudował potężny biznes. Grzmi ws. cen energii. "Poważne państwo nie gra na loterii"

"W sierpniu hiszpański rząd zablokował ofertę Ganz-Mavag, twierdząc, że wiąże się ona z ryzykiem dla bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego i zdrowia publicznego. Weta nie doprecyzowano, choć lokalne media powiązały je z obawami dotyczącymi bliskich związków premiera Węgier Viktora Orbana z Rosją" - donosi agencja Reutera.

Akcje w górę, a teraz w dół

Akcje Talgo wzrosły w poniedziałek o 7 proc. po tym, jak polskie PFR poinformował o zamiarze przystąpienia do przetargu na producenta szybkich pociągów. W czwartek doniesienia Reutera doprowadziły jednak do obniżki o 7,4 proc.

Talgo projektuje i produkuje pociągi eksploatowane w wielu krajach, w tym w Hiszpanii, Niemczech i Arabii Saudyjskiej. Pesa, największy producent taboru kolejowego w Polsce, dostarcza pojazdy do wielu europejskich krajów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(24)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Prawda
1 tyg. temu
Ale gdyby to Polski Rząd zablokował to były by procesy Sądowe
darek k
1 tyg. temu
Jeżeli to prawda to czas za to przejąć Solarisa i wywłaszczyć Hiszpanów...
wew
1 tyg. temu
A kto kupił nasze autobusy
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Polska jest n...
1 tyg. temu
A za rok przejecie Newagu przez Hiszpanow? Zgadlem
BOLO
1 tyg. temu
Widocznie w Hiszpanii podmiotem o znaczeniu strategicznym jest Talgo, w Polsce TVN.
uczciwy Niemi...
1 tyg. temu
Będzie przejęcie przez niemiecką firmę.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (24)
Ekonomista
3 dni temu
A solarisa kupili i nikt nie protestował. Ehhhh .... brak słów !!
Grażyna
5 dni temu
No to h. nie będziemy do nich na wakacje, niech się po...
BTR LF
1 tyg. temu
Ale zdjęcie z Lyonu. Ouigo jest francuskim low-costem od SNCF. Nie ma nic wspólnego z Hiszpanią. Znowu jakiś gimnazjalista pisał artykuł na WP.
Paweł
1 tyg. temu
Wejść w JV z Chinami Japonia ewentualnie Korea. Zobaczyć jaka będzie rekcja. Tylko 100% procent technologii z możliwością eksportu i modyfikacjii.
zzz
1 tyg. temu
Polska nie ma żadnych rozwojowych technologi własnych