– Ogółem Polska jest trzecim co do wartości rynkiem ekspresów do kawy w Europie. Jego wartość w pierwszym półroczu 2021 r. wzrosła do 116,4 mln euro, za Niemcami (z 533 mln euro) i Francją (242,3 mln euro), ale daleko przed tak dużymi i rozwiniętymi rynkami jak Wielka Brytania, Włochy czy Hiszpania - wylicza Artur Noga-Bogomilski, starszy dyrektor w GfK, cytowany przez dziennik.
Z kolei organizacja producentów AGD APPLiA Polska informuje, że rynek urządzeń kawowych (bez tych do zabudowy i na kapsułki) był wart już ponad 800 mln zł na koniec października, w całym ubiegłym roku - około 940 mln zł. Koncern BSH, do którego należą takie marki jak Bosch i Siemens, szacuje, że w tym roku wzrost sprzedaży ekspresów jest dwucyfrowy w porównaniu z 2020 r.
Jaką kawę piją Polacy? Rośnie udział ziarnistej, ale najczęściej sięgamy po rozpuszczalną
W ciągu 12 miesięcy do końca września 2021 r. gospodarstwa domowe w Polsce wydały na kawę niemal 3,2 mld zł. – Bardzo widocznym i utrzymującym się trendem jest dynamiczny rozwój segmentu kawy ziarnistej, wzrost 21 proc. w ujęciu wartościowym w tym okresie - mówi Katarzyna Krajewska, manager w panelu gospodarstw domowych GfK. Inne dane wskazują, że w Polsce nadal najczęściej wybierana jest kawa rozpuszczalna, którą 30 proc. respondentów pije częściej niż 25 lat temu. Podobny odsetek deklaruje, że w tym samym okresie znacznie częściej spożywa kawę przygotowaną w ekspresie.
- Wciąż największe segmenty pod względem wartościowym i wolumenowym to kawa mielona i kawa rozpuszczalna total. Ich silna pozycja na rynku jednak już od jakiegoś czasu słabnie. Obserwujemy powolny, lecz systematyczny odpływ nabywców, średnio o ok. 1 pkt proc. rocznie - dodaje ekspertka GfK.
Z kolei Nestlé ocenia, że do zmiany nawyków niewątpliwie przyczynia się pandemia - z braku możliwości odwiedzenia ulubionej kawiarni, Polacy zaczęli przenosić te doświadczenia do własnych domów.