W zeszłym roku państwa członkowskie Unii Europejskiej kupiły z krajów spoza Wspólnoty łącznie 533 duże samoloty (o minimalnej masie 15 tys. kg). Łącznie na ten cel unijne kraje wydały 21,9 mld euro - podaje PAP, powołując się na Eurostat. Z danych wynika, że europejskie linie lotnicze kupują coraz więcej dużych samolotów.
Zakup 533 dużych maszyn w ub.r. to wzrost o 68 proc. w porównaniu z 2013. W czołówce importerów niekwestionowanym liderem jest Irlandia, która kupiła aż 284 duże samoloty z krajów spoza UE, co stanowi 53 proc. całkowitego unijnego importu. Na kolejnych miejscach znalazły się: Polska - 37 dużych samolotów, Wielka Brytania - 34 maszyny, Niemcy - 32 oraz Dania - 22.
Prawie 2/3 importu dużych samolotów z krajów spoza UE pochodziło ze Stanów Zjednoczonych (329). Reszta maszyn pochodziła z Brazylii (35), Kanady (23), Japonii (16), Szwajcarii (8), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (7) i Chin (6).
Nie tylko import
W 2018 r. państwa członkowskie UE wyeksportowały 963 duże samoloty do krajów spoza Wspólnoty. Łączna wartość kontraktów osiągnęła poziom 47,7 mld euro. To o 27 proc. więcej w porównaniu z 2013 r.
Czytaj także: Prezes Boeinga odchodzi. Spore zmiany w zarządzie
W zestawieniu największych eksporterów zwycięża Francja, która sprzedała 339 dużych samolotów do krajów poza UE, co stanowi ponad 1/3 całego eksportu. Na kolejnych miejscach znalazły się Niemcy (254), Irlandia (162) i Wielka Brytania (138).
Ponad 1/3 samolotów trafiła do dwóch krajów: Chin (192) i Stanów Zjednoczonych (169). Kolejne miejsca zajęły Indie (67), Norwegia (40), Rosja (34), Meksyk (27), Japonia (24) oraz Arabia Saudyjska i Wietnam (każdy po 23).
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl