– Perspektywy rozwoju polskiej branży opakowań na 2024 rok są wyjątkowo obiecujące. Wzrost popularności aktywnych i inteligentnych opakowań otwiera nowe możliwości w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produktów i zwiększa wartość dodaną naszych usług. Równocześnie, rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne i zrównoważone rozwiązania wpisuje się w naszą strategię promowania opakowań przyjaznych dla środowiska i efektywnych zarówno pod względem transportowym, jak i zasobowym – zaznacza Marcin Królski Członek Zarządu RELOPACK SP. Z O.O.
W 2023 roku unijny sektor opakowań drewnianych doświadczył silnego spadku produkcji w skali 11 proc. rok do roku. Przyczyną tego mogło być ogólne spowolnienie gospodarcze oraz słabnąca kondycja kluczowych branż odbiorców opakowań drewnianych, takich jak transport międzynarodowy.
– Mimo tego utrzymaliśmy mocną pozycję w produkcji opakowań drewnianych w UE, zajmując piąte miejsce pod względem produkcji, z udziałem w rynku na poziomie 11 proc. Dla nas jako firmy działającej na polskim rynku, będącej jednocześnie partnerem i członkiem Duisport Packing Logistics, Group jest to ważny sygnał, że Polska jest coraz bardziej atrakcyjnym i perspektywicznym rynkiem, a jej potencjał ciągle rośnie – dodaje Marcin Królski.
Według statystyk w naszym kraju działa obecnie 1/5 wszystkich europejskich firm z branży opakowań. Zajmujemy w tej klasyfikacji piąte miejsce, ale konsekwentnie zmniejszamy dystans do czwartej Hiszpanii. Jak wynika z analizy Banku Pekao S.A, krajowe firmy zatrudniają około 14 proc. wszystkich pracowników tego sektora w UE.
Targi Kielce kreują trendy
– Sukces, jaki Polska odniosła w sektorze opakowań jest bardzo obiecujący. Zawdzięczamy to m.in. korzystnemu położeniu geograficznemu, silnie rozwiniętym pokrewnym sektorom, czyli logistyce i e-commerce oraz innowacjom. To właśnie dynamiczny rozwój technologii w polskich firmach skłonił nas do stworzenia nowej imprezy branżowej – Targów IN-PACK EXPO, które w kieleckim ośrodku wystawienniczym odbędą się od 13 do 15 lutego – podkreśla Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.
Największa hala kieleckiego ośrodka wystawienniczego będzie pękać w szwach od ofert wiodących przedsiębiorców z europejskiego sektora logistyki. Na stoiskach pojawią się produkty z takich sfer, jak: opakowania, techniki pakowania, etykietowania, druk, e-commerce, robotyka, maszyny oraz surowce. Do grona wystawców dołączyli m.in. PGS Polka Grupa Serwisowa, Bosky, Silny&Salamon, czy litewskie przedsiębiorstwo Ardekas. Współorganizatorem targów jest działająca od 2016 roku w branży usług logistycznych i opakowań przemysłowych firma Relopack, partnerem wydarzenia, natomiast został Klaster Creative Packaging Group.
LogInPack, czyli rozwój z najlepszymi specjalistami
– Wiemy, jak ważne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji do utrzymania, a następnie wzmacniania pozycji na europejskim rynku opakowań. Dlatego jednocześnie z IN-PACK EXPO w Targach Kielce odbędzie się także kongres LogInPack, czyli najbardziej merytoryczna międzynarodowa impreza, podczas której można będzie zaczerpnąć wiedzy od prezesów firm, managerów, prawników i wielu innych cenionych ekspertów. Poruszą oni tematy dotyczące najnowszych trendów i wyzwań w dziedzinie logistyki i opakowań. O zmianach i przejściach od modelu symulacyjnego do bliźniaka cyfrowego będą mówić w swojej prelekcji Dawid Dąbal i Filip Polit z FlexSim. Nie zabraknie również tak popularnej ostatnio AI. O sztucznej inteligencji więcej opowie Radosław Koziara z Rhenus Automation – dodaje Andrzej Mochoń.
Kielce – miasto najlepszych targów biznesowych
Targi Kielce od ponad trzech dekad specjalizują się w organizacji wydarzeń biznesowych, które przyciągają światowych wystawców i pozwalają na skuteczne nawiązywanie współpracy. 2023 rok w kieleckim ośrodku wystawienniczym był wypełniony rekordowymi wydarzeniami, dlatego też planowana jest budowa ósmej hali – obiektu o powierzchni 12 tys. m kw.
– Stale się rozwijamy, w ciągu ostatnich kilkunastu lat doszło do wielu przełomowych momentów. Warto pamiętać, że konkurencja też nie pozostaje w tyle. Dla rozwoju Targów Kielce i całego miasta, budowa nowej hali jest konieczna – mówi Andrzej Mochoń.
Targi Branży Opakowaniowej IN-PACK odbędą się w Targach Kielce od 13 do 15 lutego 2024 roku. Udział w Targach zadeklarowały między innymi firmy zrzeszone w Creative Packaging Group: PPHU Pablo, Polpak, Promark Produkcja, Turck, Empra, Labeltec, Tarnoplast, Nord Napędy, Mitsubishi Electric Europe B.V. Oddział w Polsce, Verpa Folie Wrocław, Kram FC, Pharma-Tech AS., Ls Tech, Kancelaria Adwokacka Radosław Maruszkin, Automatec.
Materiał sponsorowany przez Targi Kielce