W ciągu ostatnich 25 lat eksport z Polski do Meksyku rósł każdego roku, z 34,3 mln dol. w 1995 r. wzrósł do 907 mln dol. w 2020 r. - wynika z danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. To pokazuje, jaki potencjał drzemie w kraju zamieszkiwanym przez 129 mln osób. Zwłaszcza że nawet 44 proc. mieszkańców ma mniej niż 25 lat, a populacja w wieku produkcyjnym (15-64 lata) jest większa niż tzw. niesamodzielna (do 14 lat i od 65 lat).
Według prognoz Narodowej Rady Ludności (CONAPO) oraz Narodowego Instytutu Statystyki i Geografii (INEGI) w ciągu najbliższych dwóch dekad populacja w wieku produkcyjnym wyniesie 80 mln osób. A to nawet 60 proc. ludności.
Meksyk to drugi kraj z największą liczbą umów handlowych na świecie. Od 2019 roku meksykańska gospodarka jest drugą co do wielkości w Ameryce Łacińskiej i 16. na świecie.
Do najsilniejszych punktów gospodarki meksykańskiej należą umowy handlowe, które odgrywają ważną rolę dla polskiego eksportu. Współpraca z Sojuszem Pacyfiku jest jednym z priorytetów polskiego rządu. W odniesieniu do Ameryki Łacińskiej połowa obrotów Polski z regionem przypada na kraje Sojuszu i przed wszystkim sektor spożywczy odgrywa w nim kluczową rolę - wyjaśnia money.pl Patrycja Staszewska, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Meksyku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Europa otwiera się na Meksyk
Staszewska, która od 17 lat mieszka w Meksyku, a od 15 zajmuje się tamtejszym biznesem, podkreśla, że współpraca z Unią Europejską cały czas się rozwija.
1 lipca 2020 r. weszło w życie nowe porozumienie USMCA (Umowa Stany Zjednoczone-Meksyk-Kanada), które zastąpiło dotychczasową umowę NAFTA. A to, zdaniem Staszewskiej, wzmocniło łańcuchy dostaw zakładów produkcyjnych z Meksyku do USA i Kanady. Pod koniec kwietnia 2020 Meksyk i UE zakończyły negocjacje dotyczące nowego porozumienia handlowego. A trzy lata wcześniej prezydent Andrzej Duda podpisał memorandum o współpracy z państwem z Ameryki Północnej.
W 2020 r. sprzedaliśmy tam głównie: akumulatory elektryczne (188 mln dol.) pojazdy silnikowe; części i akcesoria (89,2 mln dol.) oraz sprzęt nawigacyjny (44,7 mln dol.). W tym samym roku Polska wyeksportowała do Meksyku usługi o wartości 43,1 mln dol., przy czym inne usługi biznesowe (18,7 mln dol.), transport (10,1 mln dol.) oraz usługi komputerowe i informacyjne (8,79 mln dol.) były największymi pod względem wartości - wylicza przedstawicielka PAiH.
Z kolei z Meksyku sprowadzamy głównie samochody (163 mln dol.), silniki z zapłonem iskrowym (48,5 mln dol.) i instrumenty medyczne (39,6 mln dol.).
Motoryzacja przede wszystkim
W 2021 r. współpraca w sektorze motoryzacyjny jeszcze się zwiększyła. Meksyk importował z Polski akumulatory elektryczne o wartości ponad 1 mld dol.
Aż 71 proc. popytu dotyczy procesów importowanych, dlatego polskie firmy w Meksyku mają duże możliwości biznesowe. Szczególnie w sektorach: motoryzacyjnym, spożywczym, elektronicznym i maszyn produkcyjnych - mówi Staszewska.
- Meksyk to jeden z największych rynków w Ameryce Łacińskiej z ogromnych zapotrzebowaniem na części motoryzacyjne, a branża ta jest od lat istotną składową bilansu handlowego pomiędzy Meksykiem i Polską. Przede wszystkim pojawiły się szanse dla polskiego sektora elektromobilności w tym autobusów elektrycznych i innych pojazdów hybrydowych - przekonuje nasza rozmówczyni.
W Meksyku działają już takie polskie firmy jak: Grupa Boryszew Maflow, Bury, Sanok Rubber i Tip Topol. Sanok Rubber z zakładem produkcyjnym w stanie San Luis Potosí jest czwartym co do wielkości producentem gumy w Polsce, natomiast Tip Topol specjalizuje się w cynkowanych podzespołach samochodowych.
Od 2016 r. na rynku meksykańskim działa spółka Bury w stanie Tlaxcala, producent zaawansowanych systemów teleinformatycznych oraz Grupa Boryszew-Maflow de México, producent kanałów klimatyzacyjnych w stanie Guanajuato.
- Grupa Boryszew szykuje się na motoryzacyjny boom napędzany przez pojazdy elektryczne i od połowy 2022 r. rozpoczęła plany inwestycyjne dotyczące nowego zakładu produkcyjnego w stanie San Luis Potosí w Meksyku. Bezpośrednia inwestycja w nową bazę produkcyjną w Toruniu i w Meksyku wynosi ok. 200 mln zł - mówi Patrycja Staszewska.
Innym segmentem, w którym Polska może rosnąć w siłę, jest sektor kosmetyczny.
- W trakcie i po pandemii zaobserwowaliśmy znaczny spadek udziału polskiego sektora kosmetycznego na rynku meksykańskim. Meksyk znajduje się wśród 10. najbardziej atrakcyjnych rynków w kontekście wzrostu wartości segmentu kosmetyków. Konsumpcja produktów kosmetycznych przez ostatnie 15 lat odnotowała stały wzrost. Rocznie przeciętny Meksykanin wydaje na kosmetyki ok. 190 dol. - podkreśla ekspertka.
Polski turysta w Meksyku
Meksyk kojarzy się Polakom przede wszystkim z pięknymi plażami i dużą ilością słońca. W czasie pandemii nie wymagał testów i certyfikatów covidowych, sektor turystyczny w 2020 r. odpowiadał za 7 proc. PKB i był wart 1,5 mld meksykańskich peso. W Meksyku zaczęły powstawać małe biura polsko-meksykańskie z ofertą turystyczną dla Polaków, zwiększył się też sam ruch turystyczny.
Natomiast od tego roku można połączyć wycieczki fakultatywne z agendą biznesową. W tym przypadku polsko-meksykańskie biura turystyczne proszą o wsparcie Zagraniczne Biuro Handlowe w Meksyku.
Kontakt osobisty to podstawa biznesu w Meksyku. PAiH przypomina, że z kontrahentem należy się spotkać osobiście np. przy okazji targów branżowych lub podróży służbowej.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.