Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|

Polski przemysł gier. Globalny sukces i wyzwania przyszłości

0
Podziel się:

Polska branża gier wideo umacnia swoją pozycję na światowym rynku, osiągając kolejne rekordy i stawiając czoła nowym wyzwaniom. Według najnowszego raportu "The game industry of Poland — report 2023", sektor ten zatrudnia już 15 290 osób w 494 firmach zajmujących się produkcją i wydawaniem gier, generując przychody na poziomie 1,286 mld euro w 2022 roku.

Polski przemysł gier. Globalny sukces i wyzwania przyszłości
Polska podbija rynek gier (Anete Lusina)

Dynamiczny rozwój branży potwierdza wzrost zatrudnienia o 16 proc. rok do roku, co stawia Polskę w czołówce europejskich producentów gier. Tylko Wielka Brytania może pochwalić się wyraźnie większym sektorem gier w Europie. Warto podkreślić, że aż 24 proc. zatrudnionych w polskiej branży gier stanowią kobiety, co jest jednym z najwyższych wskaźników na świecie.

Polska branża gier przyciąga talenty z całego świata - ponad 2200 cudzoziemców, czyli ponad 14,5 proc. wszystkich zatrudnionych, pracuje w polskich studiach. Szczególnie widoczny jest napływ pracowników z Ukrainy i Białorusi, co jest efektem wydarzeń geopolitycznych w regionie.

Eksport pozostaje kluczowym elementem sukcesu polskiej branży gier. Aż 96 proc. przychodów pochodzi ze sprzedaży zagranicznej. Główne rynki zbytu to Ameryka Północna, Europa i Azja, gdzie każdy z tych regionów odpowiada za 20-40 proc. całkowitej sprzedaży, w zależności od konkretnego tytułu.

Polski gamedev specjalizuje się w kilku kluczowych obszarach. Wśród nich znajdują się:

Gry AAA i remaki hitów

Polskie studia, takie jak CD Projekt RED czy Techland, umacniają swoją pozycję w segmencie gier AAA. Sukces "Wiedźmina 3: Dziki Gon" i "Cyberpunk 2077" otworzył drogę dla kolejnych ambitnych projektów. Coraz więcej firm, jak 11 bit studios czy CI Games, planuje produkcje o budżetach zbliżonych do AAA.

Interesującym trendem jest tworzenie remaków znanych gier. Bloober Team pracuje nad remake'iem "Silent Hill 2", a Forever Entertainment specjalizuje się w odświeżaniu klasycznych tytułów japońskich.

Symulatory i gry niezależne

Polskie studia osiągnęły znaczące sukcesy w kategorii gier symulacyjnych. Seria "Car Mechanic Simulator" sprzedała się w ponad 4 milionach egzemplarzy, a tytuły takie jak "House Flipper" czy "Cooking Simulator" zyskały popularność na całym świecie.

Sektor gier niezależnych również prężnie się rozwija. Gry takie jak "Frostpunk", "This War of Mine" czy "Darkwood" zdobyły uznanie graczy i krytyków, udowadniając, że polskie studia potrafią tworzyć innowacyjne i angażujące produkcje.

Mimo imponujących wyników, branża stoi przed szeregiem wyzwań. Rosnąca konkurencja na globalnym rynku, presja na zwiększanie budżetów produkcyjnych oraz potrzeba ciągłego podnoszenia kwalifikacji pracowników to tylko niektóre z nich. Dodatkowo, niestabilność geopolityczna w regionie może wpływać na decyzje inwestorów.

Podsumowując, polska branża gier znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju, umacniając swoją pozycję na światowym rynku. Zdolność do przyciągania globalnych talentów, specjalizacja w kluczowych segmentach rynku oraz rosnące przychody z eksportu stawiają polski gamedev w czołówce europejskich producentów gier. Przyszłość sektora zależy od umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i utrzymania wysokiej jakości produkcji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.