Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez Fundację Polska Bezgotówkowa

Polski senior w Internecie. Jak pomóc pokonać bariery i wesprzeć osoby starsze w cyfrowym świecie?

Podziel się:

Nowe technologie zmieniają świat – coraz więcej codziennych spraw i zadań wykonujemy przez internet, robimy zakupy online, pracujemy zdalnie, nawet kontakty z bliskimi podtrzymujemy często również elektronicznie. A czy zastanawialiśmy się nad tym, jak w tej wirtualnej rzeczywistości odnajdują się osoby starsze? Czy technologia jest dla nich źródłem nowych możliwości, czy może dodatkową barierą wzmacniającą poczucie osamotnienia i wykluczenia? Jak krok po kroku wprowadzić seniora w meandry cyfrowego świata? Wskazówki na ten temat przygotowała Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Polski senior w Internecie. Jak pomóc pokonać bariery i wesprzeć osoby starsze w cyfrowym świecie?
(Shutterstock)

Polscy seniorzy dostrzegają korzyści i możliwości wirtualnego świata

Przyjrzyjmy się bliżej temu jak wygląda sytuacja polskich seniorów w cyfrowym świecie. Wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w 2023 r. pokazały[1], że 100% seniorów w grupie wiekowej 65-75 lat deklaruje, że posiada telefon komórkowy, a 75% dostęp do Internetu. Jeszcze większy odsetek badanych, bo 80% potwierdza, że jest właścicielem rachunku bankowego. Jednak nasuwa się pytanie, czy seniorzy faktycznie aktywnie korzystają z dobrodziejstw cyfrowych narzędzi płatniczych czy tylko je posiadają? Zgodnie z wynikami badania Fundacji Polska Bezgotówkowa, w osoby z grupy wiekowej 65-75 lat ponad 57% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizują bezgotówkowo. 63% seniorów zadeklarowało również, że płatności kartą oznaczają dla nich możliwość podróżowania po świecie.

- Dla osób w grupie wiekowej 65 lat i powyżej , Internet oraz nowe technologie pojawiły się na późniejszym etapie ich życia, co oznacza, że z każdą nową usługą cyfrową muszą się oswoić. Mimo to, seniorzy dostrzegają możliwości i korzyści, jakie niesie za sobą cyfrowa rewolucja i są otwarci na to, aby z nich korzystać. Niestety częstą barierą hamującą ich rozwój w tym kierunku jest brak podstawowej wiedzy i kompetencji cyfrowych. Dlatego właśnie Wiele osób starszych potrzebuje bezpośredniego wsparcia bliskiej osoby, która im w tym obszarze pomoże i pokaże np. kilka podstawowych kroków, ośmieli do dalszego zgłębienia wiedzy – komentuje Anna Spychalska-Grzeszek, dyrektor obszaru marketingu i produktów Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Od czego zatem zacząć naukę kompetencji cyfrowych wśród osób starszych?

1.    Pokaż im możliwości smartphona – poza umiejętnością dzwonienia, warto zacząć uczyć seniora dodatkowych funkcji w telefonie – np. wysyłania smsów, robienia i wysyłania zdjęć czy przeglądania Internetu w telefonie. Dzięki temu, zobaczą jakie proste i wygodne jest korzystanie z cyfrowych możliwości oraz jak wiele radości daje, mogąc w łatwy sposób kontaktować się z rodziną.

2.    Płatności bezgotówkowe w sklepie – zabierz swoją mamę, tatę, babcię, dziadka do sklepu i pokaż im jak łatwo i wygodnie można płacić kartą. Co więcej, zamiast regularnie wypłacać swoim bliskim seniorom gotówkę z bankomatu, naucz ich robić to samodzielnie, np. w osiedlowym sklepie, korzystając z funkcji cashback czyli usługi wypłaty gotówki z kasy przy okazji robienia codziennych zakupów.

3.    Zachęć do rozwijania wiedzy cyfrowej – na rynku jest wiele poradników i książek adresowanych specjalnie do osób starszych, które szczegółowo wyjaśniają, jak bezpiecznie korzystać z Internetu i rozwiązań cyfrowych. Jedną z nich jest poradnik Nowoczesny Senior - przewodnik po cyfrowym świecie autorstwa Fundacji Digital Poland i Fundacji Polska Bezgotówkowa. Przewodnik już wkrótce będzie dostępny online na stronie www.polskabezgotowkowa.pl.

4.    Kontaktuj się z bliskimi seniorami przez Internet – kolejnym etapem poznawania wirtualnego świata może być nauka komunikacji przez Internet. Zainstaluj bliskiej osobie platformę komunikacyjną / lub aplikację i pokaż, że można być na bieżąco w kontakcie ze wszystkimi krewnymi, nawet tymi, którzy mieszkają daleko.

5.    Bądź cierpliwy/cierpliwa, tłumacz, wyjaśniaj nawet kilka razy i każdego tygodnia starajcie się robić krok więcej.

- 71% seniorów spośród biorących udział w badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa stwierdziło, że lubi uczyć się nowych rzeczy. To również potwierdza potencjał, jaki drzemie w tej grupie wiekowej. Jednak ważnym, długookresowym czynnikiem, który pozwoli im w pełni wykorzystać możliwości cyfrowego świata i rozwijać się, jest edukacja cyfrowa. Nauka podstawowych kompetencji z zakresu nowych technologii to konieczność do tego, aby osoby starsze bez obaw, swobodnie i bezpiecznie chciały korzystać np. z komunikatorów, zakupów online, czy rozrywki przez Internet – podsumowuje Anna Spychalska-Grzeszek.

Mając na uwadze potrzeby i ograniczenia społeczne, Fundacja Polska Bezgotówkowa aktywnie angażuje się w projekty edukacyjne w zakresie cyfrowych technologii. Wspólnie z Fundacją Digital Poland powstał wspomniany wyżej podręcznik: Nowoczesny Senior - przewodnik po cyfrowym świecie - który dla wielu osób ze starszego pokolenia stał się źródłem wiedzy po świecie nowych technologii. Lektura w zeszłym roku trafiła do Uniwersytetów Trzeciego Wieku, bibliotek w małych miastach, a wielu seniorów otrzymało ją podczas lokalnych spotkań w ramach Senioraliów. W listopadzie 2023 r. natomiast powstała Koalicja Cyfrowi Seniorzy – to największa w Polsce inicjatywa w obszarze cyfryzacji, która zrzesza ponad dwadzieścia kluczowych organizacji sektora prywatnego, w tym największe izby, związki, federacje i fundacje działające na rzecz rozwoju nowych technologii. Wspólnym celem uczestników i partnerów Koalicji jest dążenie do tego, aby do 2030 r. przynajmniej 70% seniorów w Polsce aktywnie korzystało z Internetu i usług cyfrowych, a także aby 70% firm oferujących produkty i usługi cyfrowe posiadało ofertę skierowaną do tej grupy konsumentów.

***

Fundacja Polska Bezgotówkowa powstała po to, aby wspierać przedsiębiorstwa w ich rozwoju i budowaniu konkurencyjności m.in. poprzez ułatwienie im dostępu do narzędzi do przyjmowania płatności bezgotówkowych. W ramach Programu, każdy przedsiębiorca może otrzymać bezpłatnie terminal płatniczy lub dostęp do aplikacji płatniczej na urządzenia mobilne i przez 12 miesięcy będzie korzystał z nich bez żadnych opłat. Fundacja pokrywa również koszty finansowe obsługi transakcji do kwoty 100 tys. zł obrotu rocznego na jeden terminal. Od początku trwania Programu Polska Bezgotówkowa (2018 r.) dołączyło do niego ponad 488 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 643 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. W tym czasie konsumenci zrealizowali ponad 1, 9 mld transakcji płatniczych o łącznej wartości przekraczającej 125 mld zł.

[1] Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023 r., zaprojektowane przez POLASIK Research a zrealizowane przez agencję Minds & Roses dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Materiał sponsorowany przez Fundację Polska Bezgotówkowa

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl