– Polska potrzebuje championów nowych technologii w obszarze zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu mamy szansę tworzyć własne, tańsze rozwiązania, których nie trzeba będzie importować. Nasza rodzima innowacyjność jest na bardzo wysokim poziomie, a my w PFR postawiliśmy sobie za cel, aby wspierać jej rozwój m.in.: przez kolejne zielone edycje Szkoły Pionierów PFR czy finansowanie zielonych technologii przez fundusz funduszy PFR Green Hub – mówi Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PFR.
Zastąpienie plastiku kompostowalnymi opakowaniami z roślin to projekt, który ma ambicje działać w wielu branżach: spożywczej, eCommerce, elektronicznej oraz beauty i transformować opakowania na bardziej zrównoważone. ZNIKA jest na etapie zamykania pierwszej rundy inwestycyjnej, która pozwoli na badania i produkcję własnych materiałów kompostowanych dostosowanych do potrzeb partnerów biznesowych. Przez najbliższe miesiące zamierzają rozbudować ofertę produktową oraz wprowadzać najbardziej ekologiczne rozwiązania dla marketplace.
Opakowania roślinne
Pomysł narodził się jesienią 2021 r. podczas Szkoły Pionierów PFR – międzynarodowego programu edukacyjnego dla początkujących przedsiębiorców i wizjonerów technologicznych, tworzonego przez Polski Fundusz Rozwoju we współpracy z Allegro. Jeden z uczestników, Mateusz Gołębiewski, trafił do programu z misją zastąpienia plastikowych opakowań roślinnymi, 100 proc. biodegradowalnymi tworzywami i jasnym pomysłem na biznes. Potrzebował co-founderów, z którymi zbuduje interdyscyplinarny zespół oparty na zróżnicowanych kompetencjach i wspólnych wartościach. Udało się!
Podczas programu Gołębiewski poznał Michała Kruszyńskiego i Adama Kopczyńskiego, którzy wspólnie podczas trzech tygodni intensywnych warsztatów stworzyli podwaliny zielonego startupu. Przy wsparciu trenerów i mentorów takich jak Maciej Kraus (Movens Capital), Łukasz Dziekan (Allegro) czy Martyna Zastawna (WoshWosh) zbudowali nowy model biznesowy, z którym ostatecznie wygrali 5. edycję Szkoły Pionierów. Obecnie rozwój ZNIKA kontynuuje Michał Kruszyński, CEO startupu, który w krótkim czasie zdążył zbudować interdyscyplinarny zespół, który zdobył uznanie m.in. jurorów konkursu Impact Arena.
Najlepszy start-up
Konkurs na najlepszy start-up powrócił na Impact’22 po dwóch latach pandemicznej przerwy. Wśród prezentujących zespołów znalazły się znane już startupowe marki jak Nanoseen czy tworzący rozwiązanie dla terapii dziecięcej Calmsie.
O tym, że to ZNIKA najlepiej zaprezentowało swój pomysł zadecydowali jurorzy: Tomasz Snażyk ze Startup Poland, Ewa Chronowska z Vestbee, Damian Wielechowski z funduszu SpeedUp, Tal Ben-Ari Yaalon z Ambasady Izraela w Polsce i founderka Startups Bootcamp V4, Paulina Skrzypińska z Banku BNP Paribas oraz Michał Kamiński, przedstawiciel ImpactCEE.
Zespół ZNIKA otrzymał na dalszy rozwój spółki 10 tys. euro.
– Wygraną przeznaczymy na dalszy rozwój produktu. Będziemy prowadzili teraz roczne prace nad własnymi kompostowalnymi materiałami, więc każde dodatkowe środki pozwolą uzyskać nam lepszą certyfikację i zrobić dodatkowe badania. To nie są bardzo duże środki, ale dla naszego rozwoju są bardzo wartościowe – powiedział nam Michał Kruszyński.
Ponadto, CEO ZNIKA podkreśla rolę, jaką przy tworzeniu startupu miał udział w programie Szkoła Pionierów PFR współtworzona przez Polski Fundusz Rozwoju i Allegro.
– To program, który otworzył nam drzwi do świata startupów, ekologii i szybkiego wzrostu. Wiedza i kontakty zdobyte w trakcie programu pozwoliły nam szybko zweryfikować nasze hipotezy, dokonać kilku niezbędnych piwotów, by ostatecznie z dużą szybkością osiągać kolejne sukcesy – powiedział Michał Kruszyński.
Materiał sponsorowany przez IMPACT'22