Kilkanaście tygodni temu amerykański serwis Business Insider opublikował artykuł, w którym wskazał firmy, pozyskujące, w jego ocenie, w kontrowersyjny sposób dane osobowe z mediów społecznościowych. W publikacji obok szeregu innych spółek, pojawiła się też polska Brand24 – podaje serwis wirtualnemedia.pl.
Jednym z podstawowych zarzutów autorów było wykorzystywanie programu Facebook Marketing Partners w sposób niezgodny z umową. Wymienione firmy za pomocą tzw. scrapingu (czyli wydobycia danych) miały ściągać z portali informacje m.in. o lokalizacji użytkowników, haseł, czy treści z Insta Stories – które, po określonym czasie, nie powinny być dostępne.
Autorzy porównali skalę nadużyć do afery związanej z Cambridge Analytica, która doprowadziła do kryzysu wizerunkowego Facebook. Portal pamięta o tamtych doświadczeniach i dlatego obecnie zareagował błyskawicznie, m.in. poprzez zablokowanie kont Brand24 i Michała Sadowskiego – zarówno na Facebooku, jak i Instagramie.
– Scraping narusza nasze zasady, dlatego podjęliśmy działania w stosunku do części firm opisanych w artykule Business Insidera i badamy pozostałe przypadki – wytłumaczyło biuro Facebooka, zapytane przez portal wirtualnemedia.pl. W odpowiedzi zapewniono również, że informatycy giganta social mediów tworzą system „proaktywnego” reagowania na scraping.
Przeczytaj: Efekt 500 plus. Młode matki zakładają e-sklepy
– Przede wszystkim chcemy zrozumieć powody, z których wynika blokada. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z europejską filią Facebooka, która pomaga nam w procesie komunikacji z tą platformą – poinformował portal wirtualnemedia.pl Michał Sadowski.
Ocenił przy tym, że jego firma została potraktowana niesprawiedliwie, ponieważ dziennikarze wcześniej wrzucili ją do jednego worka z przedsiębiorstwami, które rzeczywiście wykorzystują nielegalne sposoby pozyskiwania danych.
Obecnie Sadowski i Brand24 starają się odzyskać zablokowane profile. Jednak zamieszanie już odbiło się negatywnie – we wtorek 3 września kurs giełdowy zmalał o 20 proc. i wciąż się waha.
Brand24 został założony w 2011 roku przez Michała Sadowskiego i Karola Wnukiewicza. Startup zajmuje się monitorowaniem mediów społecznościowych na potrzeby swoich klientów, zbierając dane m.in. z Facebooka, Instagrama czy Twittera.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl