Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Konrad Wojciechowski
|
aktualizacja

Polskie firmy mogą aplikować o pieniądze, by rozwijać się za granicą

Podziel się:

Prowadzisz małą lub średnią firmę i chcesz sprzedawać swoje produkty i usługi za granicą? Wyślij wniosek o dofinansowanie pomysłu biznesowego. Oferowane wsparcie może wynieść nawet 800 tys. zł.

Beneficjenci otrzymają wsparcie finansowe na wprowadzenie swoich produktów lub usług na nowe rynki.
Beneficjenci otrzymają wsparcie finansowe na wprowadzenie swoich produktów lub usług na nowe rynki. (iStock.com)

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od prawie 20 lat wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa oraz mikrofirmy. Ma w tym celu do dyspozycji środki pochodzące z budżetu państwa oraz fundusze unijne. Pomaga też polskim firmom w ekspansji na rynek zagraniczny.

Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z pomocy PARP w internacjonalizacji swojego biznesu, mogą liczyć na kompleksowe wsparcie. Agencja jest jednym z polskich koordynatorów Enterprise Europe Network (EEN), która jest największą na świecie siecią wspierającą małe i średnie firmy nastawione na rozwój za granicą. Sieć EEN obejmuje swoim działaniem ponad 60 krajów, 600 organizacji i 3000 ekspertów. Dzięki niej polscy przedsiębiorcy mają dostęp do wiedzy, kontaktów i wydarzeń branżowych na całym świecie.

Dodatkowo, PARP wdraża Program Promocji Branży IT/ICT, w ramach którego polskie firmy technologiczne, w tym startupy, mogą nieodpłatnie zaprezentować swoją ofertę na polskich stoiskach organizowanych na zagranicznych targach i konferencjach.

Rekordowa liczba wniosków

PARP zachęca firmy do udziału w różnych programach, dzięki którym można uzyskać dofinansowanie rozwoju prowadzonej działalności. Przykładem takiego programu jest "Go to Brand" skierowany do branż o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. Realizowany jest od 2016 r. O dofinansowanie mogły się starać (nabór został już zakończony) m.in. firmy farmaceutyczne, meblarskie, budowlane, producenci sprzętu medycznego czy części samochodowych i lotniczych.

Budżet tegorocznej edycji konkursu "Go to Brand" wynosi aż 150 mln zł. A zainteresowanie było tak wielkie, że wydłużono termin oceny wniosków. Wpłynęło ich rekordowo dużo – 1378 firm złożyło 1393 aplikacje. Dla porównania: w czterech poprzednich edycjach w sumie zgromadzono 1999 wniosków.

Klastry za 8 mln zł

Innym narzędziem oferowanym przez PARP, które pozwala realnie myśleć o globalizacji marki danego biznesu, jest "Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych". Projekt skierowano do grupy przedsiębiorstw o podobnym profilu, które mogą ze sobą konkurować, ale i współpracować w różnych obszarach.

Maksymalne dofinansowanie w ramach tego programu, który pozwoli wprowadzić produkty klastrów na rynek zagraniczny, wynosi 8 mln zł. Pieniądze można przeznaczyć na m.in. badania rynkowe, audyty, udział w misjach gospodarczych czy na dostęp do zagranicznej infrastruktury badawczo-rozwojowej.

Od początku naboru złożono 8 wniosków na kwotę ok. 65 mln zł, z czego 4 zostały złożone w zakończonej 25 lipca trzeciej (przedostatniej) rundzie konkursu. Ostateczny termin składania aplikacji upływa 30 września.

Dofinansowanie dla Polski Wschodniej

Nadal można też nadsyłać zgłoszenia do konkursu "Internacjonalizacja MŚP". Oferta jest adresowana do firm funkcjonujących na terenie objętym Programem Operacyjnym Polska Wschodnia. Czyli do przedsiębiorców z Warmii i Mazur, Podlasia, Podkarpacia oraz województwa świętokrzyskiego i lubelskiego.

– Nie ma ograniczeń dla firm, które chcą przystąpić do konkursu. Nie preferujemy konkretnych branż. Jedynym ograniczeniem jest kryterium terytorialne. Chodzi o to, aby w projekcie brały udział przedsiębiorstwa zlokalizowane w Polsce Wschodniej. Takie, które mają tam główną siedzibę albo otwarte odziały, a nie tylko czynne biuro sprzedaży – informuje Mariola Misztak-Kowalska, zastępczyni dyrektora departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.

Beneficjenci otrzymają wsparcie finansowe na wprowadzenie swoich produktów lub usług na nowe rynki. Pula do rozdysponowania wynosi 100 mln zł. Maksymalne dofinansowanie dla firmy to 800 tys. zł, przy gwarancji minimum 15-procentowego wkładu własnego.

Małe doświadczenie atutem firm

Średnie i małe przedsiębiorstwa gotowe do ekspansji zagranicznej będą mogły spożytkować otrzymane środki na usługi doradcze związane z wdrożeniem swojego modelu biznesowego, na udział w międzynarodowych targach i wystawach, ale też na zakup środków trwałych.

– Ważne, aby przedsiębiorcy przygotowali plan internacjonalizacji swojego biznesu. Powinni opisać strategię rozwoju ekonomicznego firmy: jakimi kanałami dystrybucyjnymi chcą prowadzić działalność handlową i jaki produkt zamierzają sprzedać. Ten program powstał z myślą o firmach, które albo do tej pory nie prowadziły działalności eksportowej, albo prowadziły ją tylko na jednym rynku zagranicznym i nie mają w tej materii bardzo dużego doświadczenia – wyjaśnia Misztak-Kowalska.

Wnioski można składać do 3 września 2019 roku. Przy czym dofinansowanie może otrzymać mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo, które posiada co najmniej jeden produkt, wyrób lub usługę o potencjale do umiędzynarodowienia na minimum jednym rynku zagranicznym.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.