Na zlecenie EY firma CubeResearch przeprowadziła badania dotyczące ryzyka związanego z sankcjami gospodarczymi. Z ankiety wynika, że 88 proc. firm ma świadomość dotkliwość kar za łamanie sankcji.
"74 proc. badanych przedsiębiorstw deklaruje, że podjęło dodatkowe działania w kontekście zarządzania ryzykiem sankcyjnym. Mimo to, co trzecia z nich (31 proc.) była narażona na ryzyko niezamierzonego naruszenia sankcji, a co szósta (16 proc.) przyznaje, że je naruszyła" – napisano w raporcie.
Weryfikacja kontrahentów
Firmy, które wzięły udział w badaniu, deklarowały, że weryfikują swoich kontrahentów, choć zakres analiz jest zróżnicowany. Zdecydowana większość przedsiębiorstw podkreśla, że sprawdza kontrahentów wyłącznie pod kątem możliwości realizacji umowy lub wypłacalności partnera biznesowego (odpowiednio 73 i 70 proc. wskazań). Ponad połowa firm (56 proc.) posiada za to stosowne procedury oparte na ryzyku.
"Wybuch wojny i wprowadzenie sankcji miało istotny wpływ na działalność przedsiębiorstw funkcjonujących na rynkach międzynarodowych. Większość badanych firm (67 proc.) zrezygnowało z importu lub eksportu towarów, lub usług z/do rynków wschodnich. Ponad połowa (54 proc.) zakończyła współpracę z którymś z partnerów. Zmiany związane z reżimem sankcyjnym znalazły również odzwierciedlenie w kontraktach zawieranych z kontrahentami. Ponad dwie trzecie badanych przedsiębiorstw (69 proc.) zdecydowało się na modyfikacje zapisów umów zawartych ze swoimi partnerami biznesowymi" – czytamy.
Obawy przed sankcjami
Natomiast ponad połowa firm (52 proc.) monitoruje zmiany w strukturze właścicielskiej kontrahentów, aby nie narażać się na ryzyko sankcji. Co czwarta firma (24 proc.) przeprowadza taką analizę w przypadku wystąpienia przesłanek mogących świadczyć o podwyższonym ryzyku współpracy. Co dziewiąta firma (13 proc.) nie przeprowadza okresowej weryfikacji kontrahentów, a proces ten stosuje jedynie przy rozpoczęciu współpracy.
Badanie "Ryzyko związane z sankcjami gospodarczymi" zostało zrealizowane na zlecenie EY przez CubeResearch na próbie 204 firm metodą łączoną - CATI (wywiady telefoniczne) i CAWI (wywiady online).