Kredyt to ważny instrument uwiarygodnienia pomysłu biznesowego, który jest dopiero w fazie rozwoju i wcale nie musi się udać. Wiele podmiotów działających na rynku finansowym szuka takiego wsparcia wśród instytucji, które mogą je zapewnić.
Znalezienie odpowiedniego partnera nie jest łatwe. Klientowi zależy na tanim i preferencyjnym kredycie, natomiast inwestor chce mieć pewność, że uniknie kosztów transakcyjnych w związku z obrotem swoim kapitałem.
Demokratyczne kredyty
Firma Symmetrical.ai powstała nie tylko po to, by skojarzyć ze sobą obie strony, ale przede wszystkim, żeby kredytobiorca kupił produkt finansowy dostosowany do jego możliwości, potrzeb i oczekiwań.
Piotr Smoleń – jeden z twórców zwycięskiego projektu w konkursie ABSL Start-Up Challenge – twierdzi, że Symmetrical.ai zdemokratyzuje sposób udzielania kredytów. To może być rewolucja na rynku finansowym.
Czym właściwie jest wyróżniony główną nagrodą projekt? To aplikacja mobilna, która ma każdemu umożliwić dostęp do platformy kredytowej "w chmurze". Dowolny podmiot posiadający kapitał będzie mógł zostać bankiem. Z kolei klient pożyczając od tego banku pieniądze, zyska pewność, że dostanie kredyt wyceniony uczciwie i obarczony relatywnie niewielkim ryzykiem.
Co to zmieni? Rynek finansowy stanie się bardziej zrównoważony. Inwestorzy zaczną uczciwiej konkurować o klienta, który wreszcie zyska swobodę wyboru oferty na optymalnie korzystnych dla siebie warunkach.
Symmetrical.ai nie jest oczywiście charytatywnym startupem. Chce zarabiać na abonamencie płaconym przez uczestników platformy udzielających finansowania lub na prowizjach od każdego klienta.
Abonament na mandaryński
W konkursie ABSL Start-Up Challenge startowało wiele przedsiębiorczych startupów. Jednym z finalistów została firma Multilesson, która oferuje naukę języków obcych w formie abonamentu. W ofercie ma ponad tysiąc lektorów z 24 krajów – można się nauczyć nawet mandaryńskiego. Idea jest prosta – firma płaci za pakiet wykupiony dla pracownika, a on sam decyduje, kiedy skorzysta z zajęć.
Natomiast startup ze stolicy Dolnego Śląska Smabbler bazuje przede wszystkim na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Umie analizować i klasyfikować dokumenty, dzięki czemu może w tej kwestii wyręczyć człowieka, oszczędzając jego czas. Smabbler przyda się firmom, które zajmują się obsługą wielu klientów.
Innowacyjny pomysł, następnie dobra komunikacja
Za nami czwarta edycja ABSL Start-Up Challenge. Głównym partnerem konkursu na najlepszy startup był Procter & Gamble – światowy lider na rynku dóbr konsumpcyjnych. Patron konkursowej gali wysoko ocenił poziom rywalizacji wśród tegorocznych laureatów.
– To, co w startupach najważniejsze, to oczywiście innowacje. A my chcemy współpracować z obiecującymi przedsiębiorcami, którzy posiadają duży potencjał, ale mają też różnorodną tożsamość biznesową. Nowatorstwo ma pierwszorzędne znaczenie, ale liczy się też umiejętność zaprezentowania swojego pomysłu. Żeby odnieść sukces w biznesie, trzeba umieć prosto zakomunikować, dlaczego ten pomysł jest najlepszy – podkreśla Małgorzata Mejer, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej P&G.
Teraz najważniejsze, aby zwycięzca i pozostali finaliści mogli przejść od teorii do praktyki biznesowej. – Biznes potrzebuje nowych partnerów. Jesteśmy zainteresowani współpracą ze startupami, które albo już współpracują z dużym firmami, albo są tego blisko. Liczymy, że jeszcze w tym roku nagrodzone startupy zaprezentują się w działaniu. I że uda się te projekty zrealizować w skali globalnej – podkreśla Łukasz Czajkowski, zarządzający projektem ABSL Start-up Challenge.
Materiał powstał przy współpracy z Procter & Gamble.