Zgodnie z najnowszymi danymi opublikowanymi przez Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat), Port Gdańsk odnotował w 2022 roku znaczący wzrost przeładowanych towarów. W porównaniu do roku poprzedniego ilość przeładowanych ładunków wzrosła o 40 procent, co stanowi największy wzrost spośród wszystkich portów w Europie – czytamy na bankier.pl.
W 2021 roku, jak podaje Eurostat, Port w Gdańsku obsłużył 45 milionów ton ładunków. Rok później, w 2022, ta liczba wzrosła do 63,1 miliona ton. Dzięki temu Gdańsk wyprzedził inne europejskie porty, takie jak Bremerhaven, gdzie przeładowano 42,7 miliona ton, czy Barcelonę z wynikiem 57,4 miliona ton. Port gdański zbliżył się również do wyników Marsylii, gdzie przeładowano 66,9 miliona ton ładunków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak informuje bankier.pl, całkowita masa brutto ładunków morskich, które zostały przeładowane we wszystkich portach Unii Europejskiej w 2022 roku, szacowana jest na 3,48 miliarda ton. To oznacza wzrost o 0,8 procent w porównaniu do roku 2021, kiedy to przeładowano 3,45 miliarda ton.
Holandia wciąż poza zasięgiem
Mimo znaczącego wzrostu w Gdańsku, Holandia nadal pozostaje centrum transportu morskiego w Unii Europejskiej. Jej porty, zlokalizowane w Rotterdamie, Amsterdamie i Zelandii, obsłużyły łącznie 565 milionów ton towarów. To oznacza wzrost o 9 milionów ton w porównaniu do roku 2021 i stanowi 16 procent całkowitego wolumenu towarów morskich przeładowanych w ubiegłym roku w Unii Europejskiej.
Trzy największe porty w Europie to nadal Rotterdam w Holandii, gdzie przeładowano 427 milionów ton, Antwerpia-Brugia w Belgii z wynikiem 254 milionów ton i Hamburg w Niemczech, gdzie przeładowano 103 miliony ton. Wszystkie te porty są zlokalizowane na wybrzeżu Morza Północnego – czytamy na bankier.pl.