Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|
aktualizacja

Port w Gdyni opóźniony. "Mam nadzieję, że jego rozbudowa nikogo nie uwiera"

2
Podziel się:

Do końca czerwca przyszłego roku zostało wydłużone postępowanie na wybór partnera prywatnego, który wybuduje Port Zewnętrzny w Gdyni - poinformowało w środę biuro prasowe gdyńskiego portu. Tę decyzję skomentował Jarosław Wolski dziennikarz i analityk zajmujący się obronnością, który wskazał, że możliwy jest manewr "na orkę".

Port w Gdyni opóźniony. "Mam nadzieję, że jego rozbudowa nikogo nie uwiera"
Wydłużenie postępowania w sprawie Portu Zewnętrznego w Gdyni (Getty Images, Michal Fludra)

"Kolejne opóźnienie w kwestii budowy portu zewnętrznego w Gdyni. Bardzo mnie ciekawi czy to są faktycznie obiektywne przyczyny, które wymuszają wydłużenie terminu składania ofert aż do czerwca 2025, czy też mamy do czynienia z kolejnym manewrem "na Orkę", czyli oficjalnie niczego się nie anuluje, tylko odwleka termin i robi kolejne prace analityczne/koncepcyjne/jakieś tam, które pozwalają na nie podejmowanie decyzji, a zatem wydatkowania środków z budżetu. Mam nadzieję, że to pierwsze, a nie że np. rozbudowa portu w Gdyni kogoś uwiera..." - napisał Jarosław Wolski na portalu X.

Wydłużenie postępowania w sprawie Portu Zewnętrznego w Gdyni

Do końca czerwca przyszłego roku przedłużono postępowanie na wybór partnera prywatnego dla budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni – poinformowało biuro prasowe gdyńskiego portu.

"Zarząd Morskiego Portu Gdyni dostrzega potrzebę adaptacji założeń projektu i dlatego postanowił po raz kolejny przełożyć termin. Decyzja ta motywowana jest także potrzebą zgłaszaną przez podmioty dopuszczone do postępowania, dla których przygotowanie ofert jest czasochłonne, a jednocześnie wnoszą postulaty wprowadzenia zmian do dokumentacji" - podano w przesłanym komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obraca milionów. Jest przeciwko zatrudnianiu rodziny

W ostatnich tygodniach przeprowadzono spotkania z uczestnikami postępowania, którzy przekazali swoje uwagi, dotyczące m.in. fazowania projektu i funkcjonalności nabrzeża.

Żaden z postulatów nie zmierza do takiej zmiany projektu, która miałaby charakter zasadniczy. Mają one raczej na celu lepsze dostosowanie założeń do potrzeb rynku, te zaś zmieniają się dynamicznie - stwierdzono w komunikacie Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Konieczność korekt i analiza propozycji

Potrzeba wprowadzenia korekt jest uzasadniona koniecznością polepszenia tzw. bankowalności przedsięwzięcia. Chodzi o ułatwienie montażu finansowego oraz obniżenie ryzyk, co wpływa na koszty realizacji. Konieczne analizy i propozycje zmian w dokumentacji wymagają więcej czasu – stąd decyzja o przedłużeniu terminu składania ofert.

Przedłużenie terminu nie wpłynie na budowę nowych falochronów. Umowa z wykonawcą zostanie sfinalizowana 2 października 2024 r. – podano w komunikacie.

Nowy, głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie na bazie istniejącego Nabrzeża Śląskiego, w oparciu o sztuczny ląd wychodzący poza aktualny falochron ochronny.

Budowa obiektu stała się koniecznością wobec rosnącej konkurencji oraz prognoz wzrostu zapotrzebowania na przeładunki kontenerowe w polskich portach, które mogą osiągnąć około 9,5 mln TEU w 2050 r. Nowy pirs zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, niemal podwajając dotychczasowy teren gdyńskiego portu.

Zadaniem Portu Zewnętrznego będzie obsługa kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax. Oznacza to zdolność przyjęcia jednostek o długości do 430 metrów (w przyszłości do 490 m), szerokości do 60 metrów (docelowo około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.

Projekt realizowany jest w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, a prace nad nim rozpoczęto w 2018 r. W grudniu 2021 r. inwestycja uzyskała pozytywną decyzję środowiskową.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
nobo
3 miesiące temu
nawet media sprzyjace rzadowi nie maja pojecia co sie dzieje lol co za czasy lol
ROMan
3 miesiące temu
A w 25 roku zawieszą na rok a w roku 26 zawieszą na czas nie określony , dopiero zmiana rządu rozpocznie te zawieszone inwestycj jak Atom , porty Gdańskie Gdyni termnial pod Łodzia Niemcy mają zbyt wielkie parcie na te inwestycje
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
ROMan
3 miesiące temu
A w 25 roku zawieszą na rok a w roku 26 zawieszą na czas nie określony , dopiero zmiana rządu rozpocznie te zawieszone inwestycj jak Atom , porty Gdańskie Gdyni termnial pod Łodzia Niemcy mają zbyt wielkie parcie na te inwestycje
nobo
3 miesiące temu
nawet media sprzyjace rzadowi nie maja pojecia co sie dzieje lol co za czasy lol