"Kolejne opóźnienie w kwestii budowy portu zewnętrznego w Gdyni. Bardzo mnie ciekawi czy to są faktycznie obiektywne przyczyny, które wymuszają wydłużenie terminu składania ofert aż do czerwca 2025, czy też mamy do czynienia z kolejnym manewrem "na Orkę", czyli oficjalnie niczego się nie anuluje, tylko odwleka termin i robi kolejne prace analityczne/koncepcyjne/jakieś tam, które pozwalają na nie podejmowanie decyzji, a zatem wydatkowania środków z budżetu. Mam nadzieję, że to pierwsze, a nie że np. rozbudowa portu w Gdyni kogoś uwiera..." - napisał Jarosław Wolski na portalu X.
Wydłużenie postępowania w sprawie Portu Zewnętrznego w Gdyni
Do końca czerwca przyszłego roku przedłużono postępowanie na wybór partnera prywatnego dla budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni – poinformowało biuro prasowe gdyńskiego portu.
"Zarząd Morskiego Portu Gdyni dostrzega potrzebę adaptacji założeń projektu i dlatego postanowił po raz kolejny przełożyć termin. Decyzja ta motywowana jest także potrzebą zgłaszaną przez podmioty dopuszczone do postępowania, dla których przygotowanie ofert jest czasochłonne, a jednocześnie wnoszą postulaty wprowadzenia zmian do dokumentacji" - podano w przesłanym komunikacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ostatnich tygodniach przeprowadzono spotkania z uczestnikami postępowania, którzy przekazali swoje uwagi, dotyczące m.in. fazowania projektu i funkcjonalności nabrzeża.
Żaden z postulatów nie zmierza do takiej zmiany projektu, która miałaby charakter zasadniczy. Mają one raczej na celu lepsze dostosowanie założeń do potrzeb rynku, te zaś zmieniają się dynamicznie - stwierdzono w komunikacie Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Konieczność korekt i analiza propozycji
Potrzeba wprowadzenia korekt jest uzasadniona koniecznością polepszenia tzw. bankowalności przedsięwzięcia. Chodzi o ułatwienie montażu finansowego oraz obniżenie ryzyk, co wpływa na koszty realizacji. Konieczne analizy i propozycje zmian w dokumentacji wymagają więcej czasu – stąd decyzja o przedłużeniu terminu składania ofert.
Przedłużenie terminu nie wpłynie na budowę nowych falochronów. Umowa z wykonawcą zostanie sfinalizowana 2 października 2024 r. – podano w komunikacie.
Nowy, głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie na bazie istniejącego Nabrzeża Śląskiego, w oparciu o sztuczny ląd wychodzący poza aktualny falochron ochronny.
Budowa obiektu stała się koniecznością wobec rosnącej konkurencji oraz prognoz wzrostu zapotrzebowania na przeładunki kontenerowe w polskich portach, które mogą osiągnąć około 9,5 mln TEU w 2050 r. Nowy pirs zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, niemal podwajając dotychczasowy teren gdyńskiego portu.
Zadaniem Portu Zewnętrznego będzie obsługa kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax. Oznacza to zdolność przyjęcia jednostek o długości do 430 metrów (w przyszłości do 490 m), szerokości do 60 metrów (docelowo około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.
Projekt realizowany jest w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, a prace nad nim rozpoczęto w 2018 r. W grudniu 2021 r. inwestycja uzyskała pozytywną decyzję środowiskową.