Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Aleksandra Łukasiewicz
|
aktualizacja

Posypały się kary na sklepy za wprowadzanie konsumentów w błąd

74
Podziel się:

UOKiK zakwestionował ok. 1/4 badanych partii owoców i warzyw i nałożył ponad 260 kar. Główne grzechy sklepów to m.in. błędne oznaczanie kraju pochodzenia produktów. Trwa również sprawdzanie innych nieprawidłowości w działaniach sieci handlowych w stosunku do dostawców.

UOKiK przeprowadził w ubiegłym roku kilkaset kontroli.
UOKiK przeprowadził w ubiegłym roku kilkaset kontroli. (WP.PL)

Inspekcja Handlowa w 2019 r. przeprowadziła ponad 800 kontroli sprawdzających jakość oraz oznakowanie warzyw i owoców w sklepach. Odbywały się w sklepach w całej w Polsce, w tym w największych sieciach takich, jak Lidl, Biedronka, Auchan, Carrefour czy Kaufland.

Jak podaje Polskie Radio, w ten sposób inspektorzy ze sprawdzonych w ubiegłym roku 5,5 tys. partii owoców i warzyw zakwestionowali prawie 1/4 z nich. Inspekcja nałożyła w sumie ponad 260 kar o łącznej wysokości ok. 200 tys. zł.

– Konsument musi dysponować rzetelną informacją skąd pochodzą ziemniaki, pomidory, ogórki czy jabłka. Często na tej podstawie w ogóle decyduje o tym czy dokona zakupu. Niedopuszczalne jest, aby sklepy wprowadzały konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia produktów – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz także: Zobacz też: UOKiK o sprawie Biedronki. "W tej sieci skala naruszeń jest największa"

Do zadań UOKiKu należy również czuwanie nad tym, aby największe podmioty nie wykorzystywały w nieuczciwy sposób swojej przewagi kontraktowej nad rolnikami.

Obecnie UOKiK prowadzi 24 postępowania w tym zakresie, m.in. w sprawie polityki handlowej Biedronki. Ta toczy się już od ponad 7 miesięcy, a stawką jest najwyższa kara w historii, czyli ok. 1,5 mld złotych.

Bardzo dużo konsumentów dokonuje wyboru na podstawie kraju pochodzenia produktu.

Trwa również sprawdzanie czy sieci Eurocash, Stokrotka, Auchan i Carrefour nieuczciwie nie wykorzystują dostawców mięsa, owoców i warzyw. UOKiK interesują kwestie związane z karami umownymi, opłatami marketingowymi oraz możliwością udziału dostawcy w kontroli jakości dostarczanych produktów.

UOKiK sprawdza także czy dochodzi do nieprawidłowości w relacjach rolników z przetwórcami - chodzi o nakładanie kar na producentów zbóż, kukurydzy i rzepaku dotkniętych tzw. działaniem siły wyższej np. suszy.

W 2019 na żądanie Urzędu firmy kupujące owoce i warzywa zapłaciły prawie 2 mln złotych zaległych należności i odsetek producentom rolnym. Właściciel zakładów przetwórczych, który odmówił współpracy z kontrolerami i dalej opóźniał płatności otrzymał karę w wysokości ponad 8 mln zł. W dodatku w lutym 2020 postawiono kolejne zarzuty dużemu przetwórcy opóźniającemu się w zapłacie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(74)
WYRÓŻNIONE
KASJERKA Z LI...
5 lata temu
TERAZ SKLEPY ROBIA LUDZI W BALONA PISZA WARZYWA EKO I CENY PODNOSZA KONTROLE POWINNE BYC
Ala
5 lata temu
Nareszcie ktoś się zajął tymi oszustami. Belgijski paskudny por ma "udawać" polskiego pora. Biała kapusta polska jest nieosiągalna za to inne podróbki owszem. Czosnek, marchew, cebula cały czas "udają" polskie
Konsument
5 lata temu
No myślę, że kara w wysokości niecałych 800 złotych wywrze piorunujące wrażenie na Lidlu czy Biedronce i natychmiast zaprzestaną tych praktyk.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (74)
plichow
5 lata temu
Taaa. Ale mandarynki z Polski to już przesada w Biedronce....
Hiena
5 lata temu
260 kar, w sumie 200 tys. Jaja se robią,po 800 zł kary na sklep,nawet etykiet się nie opłaca zmieniać jak takie kary.
Artur
5 lata temu
A kiedy kary za te tony chemii w jedzeniu????
Oburzony
5 lata temu
200 tyś.zł.kary na 260 spraw,to jest jakieś nie całe 800zł na sprawe.BRAWO DYSKONT ZBANKRUTUJE przez tak dotkliwą karą .
no dobra
5 lata temu
to ja zgłaszam skargę na Biedrę za stosowanie socjotechniki graniczącej z nieuczciwą praktyką w pokazywaniu cen produktów na półkach. Stoję przed tą półką, czytam wszystko i w kasoe cena okazuje się inna. Mogliby wprowadzić indywidualne kody liczbowe przy cenie i na produkcie (których nie ma) wtedy bym się nie mylił.
...
Następna strona