Przed oddaniem dwupasmowego odcinka zakopianki Rdzawka – Nowy Targ, w sezonie turystycznym na skrzyżowaniu w Klikuszowej koło Nowego Targu powstawały wielokilometrowe korki. Obecnie utrudnienia w ruchu pojawiają się po zjeździe z dwupasmówki na wysokości Szaflar. Kierowcy jadący w kierunku Białki Tatrzańskiej wybierają drogi lokalne, co powoduje znaczne utrudnienia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak poinformował PAP rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, Kacper Michna, Generalna Dyrekcja już w ubiegłym roku złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla południowej obwodnicy Nowego Targu. Ma ona połączyć się z otwartym we wrześniu dwupasmowym odcinkiem zakopianki i drogą krajową 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Jurgowie.
„Wniosek jest obecnie w trakcie procedowania przez wójta gminy Nowy Targ. Przygotowujemy również raport z oceny oddziaływania na środowisko. We wniosku wskazaliśmy trzy warianty przebiegu trasy, z których jeden jest preferowany przez nas. Realizacja inwestycji została wpisana do rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Budowa jest planowana na lata 2029-2031” – wyjaśnił Michna.
Prac na zakopiance będzie więcej
Kolejną istotną inwestycją mającą na celu zmniejszenie korków do Zakopanego jest przebudowa istniejącego odcinka dk 47, czyli tzw. zakopianki od węzła w Nowym Targu do Zakopanego. Ze względu na istniejącą zabudowę, nie przewiduje się budowy drogi wielopasowej na całej długości, ale możliwe jest poszerzenie istniejącego pasa drogowego, a na niektórych odcinkach powstanie dodatkowy pas ruchu. Inwestycję podzielono na dwa etapy: Nowy Targ – Szaflary i Szaflary – Zakopane.
„Dla odcinka Nowy Targ – Szaflary przygotowujemy wstępne propozycje projektowe. Dla odcinka Szaflary – Zakopane opracowujemy szczegółowe projekty i wniosek o wydanie decyzji środowiskowej” – poinformował Michna. Poszerzenie ostatniego odcinka zakopianki jest planowane na lata 2028-2030.