Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Potężna inwestycja Orlenu w Gdańsku. Terminal ruszy za rok

11
Podziel się:

Budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego dobiega końca. To oznacza, że rafineria w Gdańsku zyska kolejne połączenie z globalnymi szlakami handlowymi. Warta ok. 500 mln zł infrastruktura pozwoli na eksport i import nawet do dwóch milionów ton produktów rocznie.

Potężna inwestycja Orlenu w Gdańsku. Terminal ruszy za rok
Morski terminal Orlenu w Gdańsku (PAP, Teodor Klepczy�ski)

Niedawno na 380-metrowym nabrzeżu terminalowym zakończył się montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych. Każde z nich, ważące po 18 ton, posłuży do przeładunku surowców między statkami a instalacjami gdańskiej rafinerii.

To kluczowy element tej strategicznej inwestycji: rozdzielenie ramion nalewczych pomiędzy dwa stanowiska pozwoli na jednoczesne obsługiwanie dwóch zbiornikowców. Już w przyszłym roku w Morskim Terminalu Przeładunkowym będą mogły cumować jednostki morskie o długości do 130 metrów i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra - tłumaczy Bartosz Hejcelman, kierownik Działu Utrzymania i Rozwoju Infrastruktury Logistycznej ORLEN.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje 500 aut miesięcznie. Ile zarabia?

Jednocześnie nad Martwą Wisłą powstaje niezbędna infrastruktura towarzysząca: rurociągi, estakady, przyłącza mediów, drogi, place, a także system przeciwpożarowy (a w jego ramach 11-metrowe wieże z monitorami gaśniczymi).

Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii nabrzeża 12 potężnych dalb rurowych o średnicy 1,8 m umożliwiających cumowanie, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża - wyjaśnia Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych z Grupy NDI.

Nowy terminal Orlenu w Gdańsku - otwarcie w 2025 roku

Nowy terminal przeładunkowy ułatwi polskiemu koncernowi eksport własnych produktów i import potrzebnych komponentów, odciąży zatłoczoną bocznicę kolejową, umożliwi uniezależnienie się od portów zewnętrznych i pozwoli na zwiększenie marży.

Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy).

Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.

Planowane rozruchy mechaniczne to styczeń 2025 roku, po czym w kwietniu przechodzimy do rozruchów technologicznych, czyli z użyciem produktów docelowych. Oddanie infrastruktury do codziennego użytku wyznaczyliśmy na czerwiec przyszłego roku - deklaruje Bartosz Hejcelman.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
BUBA
5 miesięcy temu
i ryza wrona tego nie zablokowała ... widocznie o tym nie wiedzieli ...
Zbys
5 miesięcy temu
Obajtek łebski gość terminal osiem tankowców rozbudowa zaklady wTarnowie Możejki też Obajtek!!!!!)I nowa inwestycja w Płocku wszystko daniel
Jacek
5 miesięcy temu
Brawo Obajtek
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Lidia
5 miesięcy temu
Ach ten Óbajtek takie inwestycje mu się zachciały
Stary Rak
5 miesięcy temu
Gdańsk nie zasługuje na inwestycję Orlenu tak jak Warszawa na bycie Stolicą Polski.
Pracownik
5 miesięcy temu
To inwestycja Lotosu nie orlenu :) proces trwał kilka lat a orlen jest od 2 lat .
Mmmm
5 miesięcy temu
I to jest ostatnia konwersacja Orlenu Tusk się postara żeby firma padła
Obajtkowa eko...
5 miesięcy temu
Obajtek sprzedał 30%udziałów w Rafinerii Lotos saudyjskiemu Aramco za 1,15 mld . Po roku Aramco zarobiło tyle z zysku. To się nazywa wyprzedawanie majątki za grosze Budowa nowej bazy kosztuje o,5 mld. Orlen zarobił 5,4 mld na zakupie udziałów rafinerii Lotos poniżej wartości księgowej