Niedawno na 380-metrowym nabrzeżu terminalowym zakończył się montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych. Każde z nich, ważące po 18 ton, posłuży do przeładunku surowców między statkami a instalacjami gdańskiej rafinerii.
To kluczowy element tej strategicznej inwestycji: rozdzielenie ramion nalewczych pomiędzy dwa stanowiska pozwoli na jednoczesne obsługiwanie dwóch zbiornikowców. Już w przyszłym roku w Morskim Terminalu Przeładunkowym będą mogły cumować jednostki morskie o długości do 130 metrów i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra - tłumaczy Bartosz Hejcelman, kierownik Działu Utrzymania i Rozwoju Infrastruktury Logistycznej ORLEN.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednocześnie nad Martwą Wisłą powstaje niezbędna infrastruktura towarzysząca: rurociągi, estakady, przyłącza mediów, drogi, place, a także system przeciwpożarowy (a w jego ramach 11-metrowe wieże z monitorami gaśniczymi).
Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii nabrzeża 12 potężnych dalb rurowych o średnicy 1,8 m umożliwiających cumowanie, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża - wyjaśnia Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych z Grupy NDI.
Nowy terminal Orlenu w Gdańsku - otwarcie w 2025 roku
Nowy terminal przeładunkowy ułatwi polskiemu koncernowi eksport własnych produktów i import potrzebnych komponentów, odciąży zatłoczoną bocznicę kolejową, umożliwi uniezależnienie się od portów zewnętrznych i pozwoli na zwiększenie marży.
Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy).
Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.
Planowane rozruchy mechaniczne to styczeń 2025 roku, po czym w kwietniu przechodzimy do rozruchów technologicznych, czyli z użyciem produktów docelowych. Oddanie infrastruktury do codziennego użytku wyznaczyliśmy na czerwiec przyszłego roku - deklaruje Bartosz Hejcelman.