Od poniedziałku 18 października, trwała kontrola tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy. - Testy dotyczyły m.in. systemów wentylacji i wykrywania pożaru - tłumaczył bryg. Karol Kierzkowski z mazowieckiej Państwowej Straży Pożarnej.
Wadliwa wentylacja POW
Jeszcze w ubiegły piątek trwała analiza dokumentacji, która jest niezbędna do wydania opinii ws. bezpieczeństwa przeciwpożarowego w tunelu POW.
Jak ustaliła PAP, podczas kontroli system przeciwpożarowy w tunelu działał, ale wykryto w nim pewne uchybienia. Strażacy czekali też na uzupełnienie braków w dokumentacji. W poniedziałek PSP finalnie wydała decyzję w tej sprawie.
- Wentylacja w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy podczas naszych testów nie uzyskała wymaganych parametrów końcowych. Dlatego nasza opinia jest negatywna - powiedział PAP bryg. Karol Kierzkowski.
Burza po słowach Morawieckiego. Dosadny komentarz Sienkiewicza
- Wynika to głównie z tego, że wentylacja pożarowa, która w razie pożaru miałaby wywiewać wszystkie toksyny, spaliny i dym nie trzyma parametrów. Jest sześć wentylatorów, z czego jeden jest wadliwy - dodał przedstawiciel mazowieckiej Państwowej Straży Pożarnej.
Pozostałe elementy systemu bezpieczeństwa przeciwpożarowego, takie jak detekcja, klaty dymowe, wyłączniki, dojazdy przeciwpożarowe i zaopatrzenie w wodę działają prawidłowo. Wykonawca inwestycji musi zatem naprawić jedynie wadliwy wentylator.
Gdy w tunelu POW dojdzie do naprawy wentylatora, strażacy ponownie przeprowadzą testy tego odcinka trasy. - Nie będą to testy, które trwają kilka dni. Uruchomimy przyspieszoną procedurę, podczas której będziemy się zajmować tylko tą jedną wentylacją i nic więcej nie będziemy sprawdza - wyjaśnił strażak.
Wcześniej warszawski magistrat informował, że pozytywną opinię ws. tunelu wydał sanepid.
POW częściowo już działa
Kierowcy mogą korzystać z ponad 15-kilometrowego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy od 22 grudnia 2020 roku. Do ich dyspozycji jest odcinek między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły - Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł. Inwestycję w kwocie 1,7 mld zł wsparły środki z Unii Europejskiej.