W znakomitej większości powiatów nie ma absolutnie żadnych przeciwwskazań do otwarcia szkół - przekonywał w środę szef MEN Dariusz Piontkowski. Zaznaczył jednak, że szczególne warunki mogą dotyczyć powiatów zakwalifikowanych jako strefy czerwone i żółte. - Większość powiatów w Polsce jest w standardowej sytuacji epidemicznej, która pozwala na przygotowywanie się do powrotu do szkół w formie tradycyjnej - podkreślił.
MEN na kilkanaście dni przed rozpoczęciem roku szkolnego udostępnił dyrektorom szkół projekty rozporządzeń, w ramach których ma funkcjonować szkoła w czasie pandemii. - Nikt nie ma pretensji o to, że zaczyna się rok szkolny, jakoś do tych szkół trzeba wrócić. Ale za późno MEN pokazuje nam projekty rozporządzeń. Prosiliśmy o jakiekolwiek wytyczne jeszcze w lipcu. Gdybyśmy je dostali, to bylibyśmy gotowi z procedurami. A tak, musimy je opracowywać teraz, a czasu jest bardzo mało – mówi money.pl Marek Pleśniar, dyrektor Biura Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.
Na zbyt późne wytyczne dla szkół narzekał również w rozmowie z money.pl szef Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz. - W połowie sierpnia to już większość szkół była przygotowana na nowy rok. Ławki pościerane, a klasy przygotowane, zbierają się rady pedagogiczne. Działanie MEN jest zdecydowanie zbyt opieszałe. Trzeba powiedzieć wprost, czas na podjęcie przygotowań do powrotu uczniów do szkół został zmarnowany - mówił przed kilkoma dniami.
- Bardzo chcielibyśmy, aby wrzesień był normalny. Szeregowy nauczyciel marzy o powrocie do szkoły. Jednak musimy być przygotowani na najtrudniejsze scenariusze - podkreślał przewodniczący ZNP.
Marek Pleśniar, dyrektor Biura Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty zwraca uwagę, że projekty rozporządzeń ministra edukacji pojawiły się dopiero w środę i dyrektorzy szkół mają bardzo mało czasu, by się z nimi zapoznać. – Właściwie funkcjonujemy w narzuconej rzeczywistości. Te projekty nie były z nami konsultowane i właściwie – jeśli mają zostać podpisane w najbliższych dniach – nie ma najmniejszych szans, byśmy zajęli jakieś stanowisko albo wyrazili opinię – dodaje.
MEN opracował trzy warianty pracy szkół. System tradycyjny, czyli lekcje w klasach szkolnych, mieszany łączący stacjonarną pracę z klasą i zdalną z uczniami niemogącymi być w szkole oraz zdalny. Ten ostatni natomiast będzie można uruchomić dopiero za zgodą organu prowadzącego i tylko we współpracy z sanepidem.
Podobnie praca mieszana, która ma być wdrażana, kiedy część klasy jest izolowana w kwarantannie albo któreś z dzieci choruje przewlekle i ma wyraźnie zalecenie lekarskie, że nie powinno chodzić do szkoły. Jak wyjaśnia MEN, w przypadku pojawienia się przypadków zakażenia w szkole, to właśnie sanepid ma decydować o ewentualnym zamknięciu szkoły.
- Właściwie siedzimy z dyrektorami szkół i produkujemy tony papieru. Czyli opracowujemy procedury. Co w sytuacji, gdy uczeń ląduje na kwarantannie? Jak zorganizować pracę nauczycieli z grupy ryzyka? Co z nauką zdalną? Na to wszystko musimy opracować tryby postępowania. A jeszcze trzeba zwołać rady pedagogiczne, skonsultować to wszystko z nauczycielami, zaangażować ich też w te prace – wyjaśnia Marek Pleśniar.
Jak wyjaśnia, te wszystkie procedury dyrektorzy chcą opracować do końca tygodnia. Przyszły tydzień to właśnie rady pedagogiczne.
Dyrektorzy wciąż mają jednak sporo wątpliwości. - Prawdziwym sprawdzianem będzie pojawienie się pierwszych przypadków w szkołach. Nie mamy tego przećwiczonego i tego naprawdę się obawiamy. Do tej pory nie było takiej sytuacji, poza kilkoma pojedynczymi przedszkolami – podsumowuje.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie