Udział w debacie wzięli:
- Mateusz Gutsche, V-ce Prezes zarządu Good Mills Polska
- dr inż. Marzena Styczyńska, Katedra Żywienia Człowieka Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
- Adam Baucza, Prezes, Fundacja Rozwoju Rolnictwa Terra Nostra
- Roman Kubiak, Prezes zarządu, Pfeifer & Langen Polska
- Witold Dżugan, Dyrektor Certyfikacji i Członek Zarządu Bureau, Berau Veritas
- MODERATOR: Patrycjusz Wyżga, WIRTUALNA POLSKA
TRZECIA DROGA ROLNICTWA
Na początku debaty zapytano dr inż. Marzenę Styczyńską z Katedry Żywienia Człowieka Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności, UP we Wrocławiu o to, czym jest żywność regeneratywna.
- Nie jest to żywność regeneracyjna, która nas regeneruje, natomiast żywność pochodząca z rolnictwa regeneratywnego, czyli takiego, w którym stosowane są takie zabiegi agrotechniczne, które są odmienne od zabiegów konwencjonalnych, ale pozwalają na uzyskanie żywności o bardzo dobrych walorach żywieniowych i ilościowych. Jest to bardzo istotny element dla konsumentów, ale konsumenci nie znają czegoś takiego jak żywność regeneratywna. Dlaczego? Dlatego, że nie ma w ogóle rozpowszechnionej kampanii, która by pokazywała, że taką żywność można zdobyć. Jest to pojęcie bardzo świeże, z którym konsument zetknie się w naszym kraju dopiero w tym roku.
Wyraziła nadzieję, że ta debata rozpowszechni ten termin. O produkcję tej żywności został zapytany Adam Baucza, Prezes Fundacji Rozwoju Rolnictwa Terra Nostra. Do tej pory rolnictwo dzieliło się głównie na ekologiczne oferujące mniejsze, a jakościowe plony i rolnictwo masowe, gorszej jakości.
- Rolnictwo regeneracyjne, regeneratywne jest czymś pomiędzy. Jest takim rozwiązaniem, które z jednej strony zapewnia ilość produkowanych towarów, produkowanych plonów. A nawet wręcz podnosi ilość produktów wytwarzanych w gospodarstwach, a z drugiej strony gwarantuje jakość. Dzisiaj jest Dzień Ziemi, więc myślę że trzeba powiedzieć, że o tę ziemię, o tą glebę musimy zadbać jak najbardziej i to teraz, bo to bezpośrednio się przekłada na to jakie produkty rosną i jak są wartościowe i zbilansowe.
Jego zdaniem, rolnictwo regeneratywne zapewnia większą dbałość o gleby, a także istniejące w niej życie. Ogranicza ono także do niezbędnego minimum środki ochrony roślin.
O korzyściach z rolnictwa regeneratywnego opowiedział następnie Witold Dżugan, Dyrektor Certyfikacji i Członek Zarządu Bureau, Berau Veritas
- W rolnictwie regeneratywnym chodzi też bardzo mocno o aspekty takie, jak bioróżnorodność, zdolność sekwestracji gazów cieplarnianych w glebie, bardziej holistyczne podejście do produkcji żywności. Warto chyba wspomnieć, że samo przetwórstwo żywności nie jest związane z wielkimi oddziaływaniami klimatycznymi, natomiast produkcja żywności, łańcuch dostaw to jest gigantyczne oddziaływanie, które odpowiada za bardzo znaczącą część emisji gazów cieplarnianych w skali globalnej. Te aspekty związane z wykorzystaniem potencjału gleby by zmniejszyć również ilość nawozów sztucznych to są te elementy, które wyróżniają rolnictwo regeneratywne. Żywność ekologiczna też tego typu aspekty uwzględnia, ale być może mniej bierze pod uwagę wydajność i zdolność produkcyjną.
REGENERATYWNOŚĆ A GEOPOLITYKA
O możliwej roli rolnictwa regeneratywnego w dobie wojny w Ukrainie, wypowiedział się Mateusz Gutsche, V-ce Prezes zarządu Good Mills Polska
Nie możemy odrywać działalności środowiskowej od działalności ekonomicznej. Działalność ekonomiczna, czy nasza społeczna odpowiedzialność za dostarczenie w odpowiedniej ilości w dostępnych cenach podstawowych produktów spożywczych jest nie do przecenienia. Stoimy tak
- naprawdę w związku z agresją rosyjską w Ukrainie nie w przededniu tylko już w obliczu kryzysu żywnościowego. Z jednej strony mamy żywność ekologiczną, która niesie za sobą wartość również ochrony gleby, ograniczenia pestycydów, wyższego bezpieczeństwa jeśli chodzi o pozostałości środków ochrony roślin, ale wiąże się ona z rażącym spadkiem opłacalności ekonomicznej i dostępności żywności. (...) Więc jeżeli mówimy o rolnictwie regeneratywnym, to jest ono kompromisem w dobrym tego słowa znaczeniu i godnym uwagi, który jest ewolucją a nie rewolucją. Który z jednej strony zapewni nam właściwej jakości produkty, zapewni nam bezpieczną żywność, zapewni nam aspekt bezpieczeństwa środowiskowego i dbałości o gleby, ale z drugiej strony nie spowoduje drastycznego ograniczenia dostępności do produktu.
O ocenę rolnictwa regeneratywnego został poproszony również Roman Kubiak, Prezes zarządu, Pfeifer & Langen Polska:
- Przychyliłbym się do głosów, że rolnictwo regeneratywne nie jest kompromisem, ale jedynym słusznym kierunkiem. Ponieważ mamy dzisiaj w rolnictwie polskim taką sytuację, że - trzeba to sobie otwarcie powiedzieć - ani nie wykorzystujemy tego potencjału produkcyjnego, którym dysponujemy, mało tego, my ten potencjał psujemy (...) I tak na dobrą sprawę, jesteśmy przykładem nieprawdopodobnego marnotrawstwa. I to zarówno jeśli chodzi o nasz potencjał maszyn rolniczych, których mamy za dużo, paliwa, środków ochrony roślin, nawozów.
Jako przykład działań szkodliwych, wskazał praktyki na polskich plantacjach buraka cukrowego. Nadmiar użycia maszyn rolniczych sprzyja w nich utracie wilgoci przez glebę, doprowadza do jej rozyplenia, co finalnie grozi stepowieniu sporych obszarów naszego kraju. W jego opinii należy do metod regeneratywnych przekonywać polskich rolników.
CO DALEJ?
W dalszej części debaty, dyskutowano jak przekonywać producentów i konsumentów do tej formy uprawiania ziemi. Adam Baucza stwierdził, że rolnicy na razie nie wiedzą, że może im się to opłacać. Niewielu rolników jego zdaniem wiedzą, w jaki sposób działają metody regeneratywne, więc potrzebna jest edukacja, ale też uświadomienie konsumentów, których wybór skłoni rolników do zmiany metod uprawiania roli. Mateusz Gutsche odpowiedział, że kampania powinna być skierowana przez organizacje państwowe, a z drugiej strony duży producenci i dealerzy powinni się w niej włączyć. Bez tego idea może przepaść i nie dotrzeć do konsumenta. Edukacja i promocja, to jego zdaniem główne cele na chwilę obecną. Roman Kubiak wyraził przekonanie, że produkty wytworzone w tej metodzie nie będą wymagały większych kosztów, co również powinno skłonić rolników do zmiany nawyków. Zwrócił też uwagę, że odbiorcy zbyt przywiązali się do marek podpisanych jako ekologiczne, traktując je nie zawsze słusznie jako zdrową żywność. Witold Dżugan zwrócił uwagę, że rolnictwem regeneratywnym zainteresowały się big foody, co wpłynie na popularność tej metody uprawy. Nie zgodził się natomiast z przedmówcą stwierdzając, że żywność ekologiczna nie jest jakoś dramatycznie zła, choć pewnie złe przypadki zdarzają się jak i w rolnictwie konwencjonalnym. Marzena Styczyńska w ocenie jakości żywności regeneratywnej przypomniała, że uprawiane jest od niedawna i nie jest jeszcze aż tak dobrze przebadana. Dysponujemy badaniami ze Stanów Zjednoczonych, gdzie jednak warunki uprawy roślin są odmienne niż w Europie Środkowej. Trzeba jej zdaniem przeprowadzić i u nas takie badania, by dzięki ich wynikom łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów.
MIĘDZYNARODOWY SZCZYT TOGETAIR 2022
Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online. Wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane telewizyjnego studia, oglądać można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europie. W 2022 r. formuła wydarzenia rozszerzona została na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska. Każdy dzień Szczytu rozpoczyna się panelem prowadzonym w języku angielskim, poświęconym globalnej i europejskiej tematyce.
Organizatorzy międzynarodowego Szczytu Klimatycznego zaprosili również do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, organizacji pozarządowych, koncernów międzynarodowych oraz mniejszych firm zaangażowanych w ochronę klimatu. TOGETAIR otrzymał patronat Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli.
Zeszłoroczna edycja była relacjonowana przez brukselski Euractiv.com – zajmujący się polityką europejską, a także bardziej dogłębną analizą polityk UE m.in. w obszarze energii i środowiska.
TU znajdą Państwo nasze relacje https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1599823/
Dowiedz się więcej:
OBSERWUJ TOGETAIR na:
Facebook https://www.facebook.com/TOGETAIR2022
Twitter https://twitter.com/togetair
YouTube TOGETAIR
"Materiał opracowany przez Fundacje Rozwoju Rolnictwa Terra Nostra współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 Plan operacyjny na lata 2022–2023, złożonego w ramach konkursu nr 6/2022 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na wybór operacji, które będą realizowane w 2022 i 2023 r. w ramach dwuletniego planu operacyjnego na lata 2022–2023; PROW 2014-2020"
DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022
PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Creative Harder Group
Biuro Prasowe
Szczyt Klimatyczny TOGETAIR
Polski Multimedialny Raport Klimatyczny
Renata Turowicz
Dyrektor ds. PR i Komunikacji
+48 604 405 302