Wojciech Plona to ekspert z dziedziny zarządzania firmowymi finansami. Ale wbrew stereotypom dotyczącym finansistów, Wojciechowi daleko jest do wykładania suchej, akademickiej teorii. Plona to praktyk biznesu, który od 2017 roku prowadzi własną, szybko rozwijającą się firmę - Plona Consulting (https://plonaconsulting.pl), która rewolucjonizuje sposób, w jaki polscy przedsiębiorcy zarządzają firmowymi finansami.
Wojciech to człowiek, który nie tylko umie tworzyć "tabelki", ale przede wszystkim wie, jak działać na ich podstawie. I tego właśnie stara się nauczyć swoich klientów.
Czy poniższe zdania opisują Twoją sytuację?
- Twoja firma szybko się rozwija, a jej obroty i zatrudnienie rosną,
- Chcesz właściwie zaplanować dalszy, dynamiczny i bezpieczny rozwój Twojej firmy,
- Czasami zastanawiasz się, na czym Twoja firma najwięcej zarabia, bo brakuje Ci wiarygodnych danych oraz KPI finansowych,
- Zarządzasz firmowymi finansami na podstawie przeczucia i intuicji,
- Uważasz, że warto byłoby uporządkować firmowe finanse, ale nie wiesz jak się za to zabrać.
Powyższy opis to sytuacja panująca w tysiącach polskich firm. W końcu zarządzania firmowymi finansami nie uczy się w szkołach. Być może właśnie dlatego aż 82% małych firm upada przez niewłaściwe zarządzanie finansami, a 7 na 10 przedsiębiorców przynajmniej raz nie mogło spać, bo martwiło się o płynność finansową.
W całej tej sytuacji nie pomaga też to, że praktyczna wiedza o zarządzaniu firmowymi finansami jest bardzo mało dostępna, bo większość książek czy artykułów w tym temacie to treści tworzone dla osób na "wyższym poziomie wtajemniczenia" - księgowych, finansistów, zaawansowanych kontrolerów.
Według Wojciecha Plony, prezesa Plona Consulting, odpowiedzią na te właśnie problemy może okazać się usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.
Kim właściwie jest Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?
Zewnętrzny Dyrektor Finansowy to konsultant, który wspiera Twoją firmę w zarządzaniu finansami – tworzeniu narzędzi i analiz, interpretacji danych i podejmowaniu decyzji na ich podstawie.
W tradycyjnym modelu działania, dyrektor finansowy jest na ogół funkcją zarezerwowaną wyłącznie dla dużych firm, ze względu na fakt, że średnie wynagrodzenie na tym stanowisku oscyluje w granicach 25 – 30 tyś. PLN miesięcznie. Usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, ze względu na jej zakres, jest natomiast bardziej dostępna dla małych i średnich firm.
Warto dodać, że outsourcing funkcji dyrektora finansowego z roku na rok staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem, na co wpływ ma m.in. zwiększona dostępność rozwiązań do pracy zdalnej i rosnąca świadomość dotycząca finansów w polskich firmach.
Na czym polega fenomen tej usługi? Aby to sprawdzić, porozmawialiśmy z Wojciechem Ploną. Jego firma - Plona Consulting, od kilku lat wspiera przedsiębiorców w zarządzaniu firmowymi finansami na podstawie twardych danych.
Wojtku, dlaczego według Ciebie tak drastycznie rośnie zapotrzebowanie na usługę Zewnętrznego Dyrektora Finansowego?
- Biznes w Polsce mocno się rozwija. Wiele osób, także młodych, prowadzi swoje firmy i szybko je skaluje. Ich firmy rosną, ich przychody stają się coraz wyższe, ciągle przybywa im osób do zespołu. W pewnym momencie te osoby orientują się, że od właściwego zarządzania finansami, czyli na przykład sposobu dokonywania wycen swoich produktów lub usług, czy ustalania warunków płatności, zależy to, czy ich 25 pracowników dostanie terminowo wypłatę i będzie miało co "położyć na stół". W międzyczasie, zarządzanie finansami ich firm szybko staje się skomplikowane. Zwłaszcza, jeżeli ktoś nie miał wcześniej doświadczenia w tym obszarze. A zdecydowana większość polskich przedsiębiorców go nie ma - mówi Wojciech Plona.
- Dla wielu przedsiębiorców, którzy nie mają rozległej wiedzy o zarządzaniu firmowymi finansami, Zewnętrzny Dyrektor Finansowy to po prostu poczucie bezpieczeństwa. Po pewnym czasie współpracy wiesz, że patrzysz na odpowiednie dane, że patrzysz na nie odpowiednio często i że jeżeli w finansach Twojej firmy pojawią się niepokojące zjawiska, trendy, czy tendencje, to odkryjesz je odpowiednio wcześnie i będziesz miał czas na reakcję - mówi Wojciech Plona.
Jakie błędy popełniają najczęściej przedsiębiorcy w firmowych finansach?
- Większość błędów w firmowych finansach nie wynika absolutnie z tego, że przedsiębiorca, mówiąc kolokwialnie, "nie ogarnia", czy że coś z nim jest nie tak. One wynikają najczęściej z braku świadomości. Niestety praktycznej wiedzy o zarządzaniu finansami firmy jest bardzo mało. Dlatego staramy się tę lukę zapełnić i przekazywać właścicielom firm tę wiedzę w prosty i zrozumiały sposób - zaczyna mówić Wojciech.
- Jeżeli chodzi o błędy - najczęściej zauważamy, że przedsiębiorcy po prostu nie liczą. Nie tworzą analiz i podsumowań. Nie zaglądają do danych. Nie sprawdzają jak wygląda ich rentowność, nie prognozują płynności, trudno jest im określić na czym zarabiają a na czym tracą. Ja wiem, jak wygląda rzeczywistość właściciela firmy – trzeba robić wszystko i wszędzie, a nie na wszystko można znaleźć czas. Moje doświadczenia pokazują, że Przedsiębiorcy często potrzebują kogoś, kto im powie wprost między oczy jak wygląda sytuacja. - mówi ze zrozumieniem Wojciech Plona.
- Finanse są dla firmy jak tlen dla człowieka. Ich po prostu nie można bagatelizować. Zawsze staram się unikać zbędnego straszenia i dramatyzowania, ale mówię z doświadczenia - często ma to opłakane skutki. A tworzenie takich analiz finansowych można przecież zlecić - zewnętrznej firmie albo jednemu ze swoich pracowników. Moja jedna rada – liczcie. Tak po prostu - mówi prezes Plona Consulting.
A poza tym? Jakie jeszcze błędy zauważacie w tym, jak właściciele małych i średnich firm zarządzają finansami?
- Jest kilka rzeczy, które często widzimy. Na przykład to, w jaki sposób właściciele firm podchodzą do kwestii rabatów - w niektórych przypadkach 10% rabatu może zmniejszyć marżę o 50%. Czyli taki, wydawałoby się, niewielki rabat, zabiera właścicielowi z kieszeni połowę zysku – ostrzega Wojciech Plona.
- Z innych kwestii, bardzo mało osób zwraca świadomie uwagę na płynność finansową i terminy płatności. Zauważamy, że w przypadku płynności finansowej decyzje właścicieli firm mają charakter reaktywny, a nie proaktywny. Muszą łatać dziury i żonglować płatnościami - mówi Wojciech.
- Kończąc wątek błędów, już nieraz widziałem firmę, która osiąga kilkadziesiąt milionów przychodów rocznie, a prawie nie ma poduszki finansowej. Pandemia bardzo mocno pokazała, jak istotne jest posiadanie zaplecza finansowego, nawet jeżeli sytuacja wygląda na dobrą i stabilną. Zawsze coś się może wysypać, a niepewność dotycząca firmowych finansów, naprawdę wypala energetycznie i emocjonalnie właściciela firmy - mówi Wojciech Plona.
Wspomniałeś, że staracie się przekazywać przedsiębiorcom wiedzę o zarządzaniu firmowymi finansami – w jaki konkretnie sposób?
- Tak naprawdę na dwa sposoby – zaczyna Wojciech.
- Po pierwsze, tworzymy bardzo dużo treści i artykułów dostępnych dla każdego. Przykładowo - prowadzę podcast pod tytułem "Finanse w Twojej Firmie" (https://plonaconsulting.pl/podcast), który jest pierwszym w Polsce podcastem skupionym wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami.
- A po drugie – kontynuuje Wojciech - realizując nasze usługi, z których najpopularniejsza jest właśnie usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego. Nie ma co ukrywać, że bezpośrednie wsparcie i rozmowa z doświadczonym człowiekiem ma szansę dać przedsiębiorcom największą dźwignię w postaci świadomości i wiedzy w tym zakresie - mówi prezes Plona Consulting.
A czym na co dzień zajmuje się Zewnętrzny CFO?
Do typowych obowiązków Zewnętrznego Dyrektora Finansowego należą między innymi:
- Ocena rentowności firmy i jej linii biznesowych
- Analiza i prognoza płynności finansowej
- Przygotowanie budżetu
- Poukładanie całego systemu finansowego
I co być może najważniejsze - cykliczna rozmowa z Zarządem na temat tego co jest w liczbach i jak je należy rozumieć.
- W obszarze analiz nasi klienci potrzebują wsparcia najczęściej w dwóch kwestiach. Analizach rentowności i analizach płynności. Zastanawiasz się czasami na czym najwięcej zarabia Twoja firma? Które z Twoich usług lub produktów są najbardziej rentowne? Czy w Twojej firmie występuje ryzyko utraty płynności? Uzyskanie odpowiedzi na te pytania poprzez samodzielne wykonywanie takich analiz i docieranie do tego typu danych, bywa dla prezesów zbyt czasochłonne, aby mogli się do tego uczciwie zabrać. I w tym właśnie może pomóc Zewnętrzny Dyrektor Finansowy - Mówi Prezes Plona Consulting.
Czy outsourcing Dyrektora Finansowego (CFO) to usługa skierowana wyłącznie do firm, które mają problemy finansowe?
- Wręcz przeciwnie. Wbrew pozorom, najczęściej pracujemy z klientami, których firmy mają się dobrze, a nawet świetnie - podkreśla Wojtek.
- Kiedy w danej firmie pojawią się widoczne skutki problemów finansowych, często jest już za późno. A w dodatku im później zajmie się tym dana firma, tym bardziej ograniczone ma możliwości.
- Wystarczy zobaczyć, jak robią to większe firmy – one zawsze mają na pokładzie dyrektora finansowego, nawet jeżeli sytuacja jest niesamowicie dobra. Bo wtedy dba on o to, aby tak właśnie zostało - mówi Plona.
- Naszymi klientami najczęściej zostają firmy, które rosną i osiągają coraz większe przychody. Takim firmom bardzo często pomagamy w porządkowaniu finansów i przygotowaniu do dalszego rozwoju - dbamy o to, aby narzędzia i procesy finansowe były poukładane w taki sposób, który będzie pomagał im rosnąć jeszcze szybciej i jeszcze bezpieczniej - mówi Wojciech Plona.
Kto według Ciebie powinien zainteresować się usługą Zewnętrznego Dyrektora Finansowego? Czy jest jakiś szczególny rodzaj firm, w których ta usługa sprawdza się najlepiej?
- Do grona naszych klientów należą najczęściej firmy, które osiągają od miliona do 100 milionów rocznego przychodu. Firmy, które sprzedają mniej, powinny skupić się raczej na marketingu i sprzedaży, a firmy, które sprzedają więcej, na ogół powinny już rozglądać się za wewnętrznym dyrektorem - wyjaśnia Wojciech.
- Pomijając to kryterium, usługa Dyrektora Finansowego na godziny jest zawsze dostosowywana do skali i możliwości danej firmy, co sprawia, że takie wsparcie można z powodzeniem wykorzystać w znacznej części małych i średnich firm. Tempo pracy, liczba spotkań, wymagane zaangażowanie po stronie Klienta – to wszystko zawsze zależy od sytuacji i oczekiwań – precyzuje Wojciech Plona.
Wojtku, powiedz proszę na zakończenie - jak można się z Tobą skontaktować, żeby sprawdzić, czy taka usługa będzie odpowiednia dla danej firmy?
- Wiele osób zgłasza się do nas właśnie w takiej sytuacji – aby lepiej zrozumieć tę usługę i sprawdzić, czy w ich przypadku warto o niej dalej porozmawiać – zaczyna mówić Wojciech.
- Na naszej stronie internetowej jest możliwość zamówienia bezpłatnej konsultacji, czyli takiej 30 minutowej rozmowy, podczas której można sprawdzić, czy jest to odpowiednia usługa dla danej firmy. I co ważne - bez żadnych zobowiązań. Jedyne do czego zobowiązuje ta rozmowa to nas – do zachowania pełnej poufności - mówi Wojciech.
Dziękuję za tę rozmowę
- Także bardzo dziękuję. A czytelnikom życzę pewnych i przewidywalnych zysków – żegna się Wojciech Plona, prezes Plona Consulting.
Artykuł sponsorowany