Adam Grant to jeden z najbardziej cenionych psychologów biznesu i zarządzania, autor słynnej książki "Give and Take". Na co dzień jest profesorem w Wharton Business School i zajmuje się psychologią organizacji. Swoimi refleksjami na temat kariery i biznesu Grant dzieli się regularnie na LinkedIn oraz Twitterze.
Oto pięć jego wpisów, które uznaliśmy za najbardziej inspirujące w kontekście kariery i funkcjonowania w biznesie.
1. Praca nie definiuje cię jako człowieka
"Twoja praca nie definiuje twojej wartości. Kariera jest tym, co robisz - nie odzwierciedla tego, kim jesteś. Uczynienie z pracy części twojej tożsamości jest opcjonalne, a nie obowiązkowe" - pisze Grant.
"Twój wpływ na świat nie zależy od tego, jak zarabiasz na życie. Jest pochodną tego, w jaki sposób żyjesz według wyznawanych wartości" - podkreśla psycholog.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
2. Musisz nauczyć się mówić "nie" i szanować swój czas
Adam Grant często pisze o zarządzaniu czasem i sztuce odmawiania oraz pomagania. "W byciu pomocnym nie chodzi o to, by zadowalać ludzi, ale o to, by dawać od siebie unikatowy wkład. Jeśli nigdy nie będziesz mówić "nie", to ludzie nie będą szanować twojego czasu" - wskazuje Grant. Jak wyjaśnia, trzeba być rozważnym w tym, co i jak od siebie dajemy - wówczas inni będą też bardziej rozważni w sprawie tego, o co nas proszą.
Celem nie jest być komuś potrzebnym. Celem jest dawać od siebie wartość i być cenionym - zaznacza Grant.
W innym wpisie na ten temat psycholog dodaje z kolei, że w osiąganiu celów nie chodzi o jak największą efektywność wykonywania zadań, ale bardziej selektywne wybieranie zobowiązań. "Więcej wolnego czasu w przyszłości to iluzja. Nie będziesz mniej zajęty - po prostu będziesz zajęty innymi priorytetami" - tłumaczy. Jego zdaniem, jeśli coś nie budzi w nas chęci powiedzenia "entuzjastycznego tak", to powinniśmy powiedzieć "nie" - choć oczywiście, nie zawsze w życiu będzie to możliwe.
3. Relacje nie są obowiązkowe
"Nie jesteś zobowiązany do utrzymywania relacji z kimś, kto źle cię traktuje" - przypomina Grant. Jego zdaniem żaden mentor czy przyjaciel nie zasługuje na "bezwarunkową lojalność". Dodaje przy tym, że pomoc danej osoby w przeszłości nie powinna być wymówką dla krzywdy wyrządzanej nam przez nią w teraźniejszości.
Jeśli ktoś ma na ciebie zły wpływ, nie musisz trzymać go w swoim życiu - pisze Grant.
4. Obwinianie nie prowadzi do eliminacji błędów
Grant wprost mówi, że obwinianie lub zawstydzanie nie powstrzymuje ludzi od popełniania błędów, ale powstrzymuje ich za to od przyznawania się do nich.
"Jeśli ludzie nie mogą dzielić się swoimi pomyłkami, nie będą mogli się z nich uczyć" - tłumaczy psycholog. Jego zdaniem najlepszym sposobem na zapobieganie błędom jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni do ich omawiania.
Profesor podkreśla też w innym wpisie, że mówienie "mogę się mylić" nie jest oznaką ignorancji, tylko braku niepewności.
Arogancja to tarcza dla kruchego ego. Pokora to objaw pewności siebie - pisze Grant.
Jak wyjaśnia, potrzeba pewności siebie, aby przyznać się do niepewności.
5. Szybkość w odpisywaniu nie świadczy o jakości relacji
To, jak szybko ktoś ci odpowiada, rzadko kiedy jest związane z tym, jak bardzo o ciebie dba - przekonuje Grant.
Wyjaśnia przy tym, że opóźnione odpowiedzi na e-maile, sms-y czy telefony często są po prostu objawem przemęczenia i przeładowania obowiązkami. "Dopóki coś nie jest pilne, to prawdziwym testem relacji nie jest szybkość odpowiedzi, tylko jakość poświęconej uwagi" - podkreśla psycholog.