Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego kolejny raz musi odpowiadać na pytania dotyczące przyszłości megalotniska. W ostatnim czasie znów rozgorzała dyskusja dotycząca potencjalnej rezygnacji z CPK. W odpowiedzi na te głosy polityk stwierdził, że rząd nie chce wyrzucić tego projektu do kosza.
Nikt nie mówi o kasowaniu projektu, ale o jego 'urealnianiu' – stwierdził Maciej Lasek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Projekt CPK do zmiany
Zaznaczył przy tym, że ostateczne koszty mogą okazać się większe, niż pierwotnie zakładano. Przywołał za przykład przekop przez Mierzeję Wiślaną, który "miał kosztować 800 mln zł, a ostatecznie jego koszt osiągnął 2,1 mld zł i jeszcze trzeba sto kilkadziesiąt milionów zł wydać, żeby statki mogły zawijać do portu w Elblągu".
Członek rządu dodał, że wiele osób zapomina, iż projekt CPK obejmuje nie tylko lotnisko, ale całą sieć komunikacyjną, w tym kolejową. Przypomniał, że koszty budowy tylko pierwszego odcinka linii dużych prędkości – tzw. Y łączącego Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem – szacowane są na 155 mld zł.
Jego zdaniem specjaliści od transportu kolejowego oceniają, że na planowanych tzw. szprychach, czyli liniach dużych prędkości zbiegających się w CPK, liczba przewożonych pasażerów będzie zbyt mała, by miały one sens ekonomiczny. Według niego niektóre szacunki przewidują, że pociągi będę obłożone tylko w 15 proc.
Tymczasem francuskie koleje dużych prędkości pokazują, że obłożenie powinno wynosić co najmniej 50, a nawet 70 proc. – oszacował Maciej Lasek.
Burza wokół CPK
Wcześniej w rozmowie z oko.press pełnomocnik rządu ds. CPK stwierdził, że koszty inwestycji szacowane dziś są na 70-80 mld zł. – Nie stać nas na CPK w takim kształcie, jak chciał rząd PiS – stwierdził w tej rozmowie Maciej Lasek.
Spór dotyczący zasadności realizacji CPK pogłębił się po pierwszych deklaracjach przedstawicieli rządu Donalda Tuska w tej sprawie. Zwolennicy lotniska oczekiwali od władzy stanowczego zapewnienia o zamiarze budowy portu. Do tej pory takiego nie uzyskali. W zamian pojawiła się m.in. koncepcja rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie.
Centralny Port Komunikacyjny ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.