Polacy mają dobre nastawienie do przedsiębiorczości – wynika z opublikowanego przed rokiem raportu Amway Global Entrepreneurship Report. 46 proc. ankietowanych przyznało, że prowadzi lub w najbliższym czasie chciałoby rozpocząć działalność gospodarczą.
Obecnie w Polsce jest ponad 2,6 mln aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych. Pod względem przedsiębiorczości przebiliśmy nawet dwukrotnie większe Niemcy, w których – według oficjalnych danych – zarejestrowanych jest ok. 2,1 mln JDG. Jak podaje GUS, w III kwartale 2021 r. w naszym kraju odnotowano 85 198 rejestracji nowych przedsiębiorstw.
Franczyza szansą na swój biznes
Prowadzenie własnej firmy wiąże się z koniecznością załatwienia i dopilnowania wielu formalności. Musimy pamiętać o regularnym opłacaniu składek ZUS i rozliczeniach z urzędem skarbowym. Ponosimy też odpowiedzialność prawną i finansową za działania własne i pracowników. Dobry księgowy i prawnik to podstawa, szczególnie na początku działalności.
Rozważając założenie firmy, trzeba też wziąć pod uwagę możliwości, jakie daje rynek, na którym zamierzamy funkcjonować. Ważna jest też analiza sytuacji w branżach. Warto również zastanowić się, czy na pewno chcemy działać w pojedynkę. Bo może bezpieczniej będzie nawiązać współpracę z dużą i sprawdzoną marką, a następnie korzystać z jej wiedzy oraz doświadczenia.
Jedną z najbardziej popularnych form rozwoju firmy jest model franczyzowy. Przedsiębiorca wiąże się umową z siecią, która przekazuje mu swoją wiedzę, doświadczenie, rozpoznawalne logo, a także rozwiązania marketingowe mogące skutecznie przyciągnąć konsumentów. Franczyzobiorca otrzymuje również duże wsparcie od początku prowadzenia biznesu, co jest niewątpliwym ułatwieniem dla początkującego przedsiębiorcy.
W Polsce od lat najpopularniejszą franczyzą są sklepy Żabka. Sieć liczy już ponad 7800 punktów prowadzonych przez ponad 6 tys. franczyzobiorców. Siedmiotysięczny sklep otwarto 25 lutego 2021 r. na zabytkowym rynku miejscowości Biecz, opisywanej jako "perła Podkarpacia".
Korzyści wynikających z przynależności do sieci franczyzowej jest naprawdę wiele i niektórzy zapewne zastanawiają się, jaką inwestycję należy ponieść, by móc skorzystać z takiej oferty. W przypadku sieci Żabka, by realizować marzenie o własnym biznesie, wystarczy wkład własny w wysokości ok. 5 tys. zł. W zamian franczyzobiorca otrzymuje m.in. gotowy do prowadzenia sklep i gwarantowany miesięczny przychód.
Ponadto wsparcie dużej organizacji i korzystne okoliczności do rozwoju na rynku – nic zatem dziwnego, że każdego dnia dołączają do sieci nowi przedsiębiorcy.
To jedyna taka polisa w Polsce
Niezależnie od decyzji dotyczącej formy działalności, warto pomyśleć nad ubezpieczeniem swojego biznesu. Polisa może uchronić nas przed wieloma negatywnymi konsekwencjami. W zależności od branży chodzi np. o ubezpieczenie mienia firmy (m.in. od pożaru, zalania, kradzieży czy w transporcie) albo od odpowiedzialności cywilnej.
Sieć Żabka z myślą o bezpieczeństwie swoich franczyzobiorców wspólnie z TUW PZUW przygotowała "Polisę na biznes", która chroni przedsiębiorców na wypadek potencjalnego zadłużenia. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce.
– Odpowiadamy na potrzeby rynkowe i wspomagamy drobnych przedsiębiorców, którzy tworzą sieci franczyzowe. Ich bezpieczeństwo finansowe nabiera jeszcze większej wagi po trudnym okresie pandemii. Dlatego proponujemy polisę, która chroni przed biznesowym ryzykiem, np. niewypłacalności, jeśli sytuacja zmusi przedsiębiorców do zaprzestania działalności gospodarczej – mówi Rafał Kiliński, prezes TUW PZUW.
Sami franczyzobiorcy również chwalą sobie możliwość ubezpieczenia swojego biznesu.
– Polisa zwiększa moje bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko prowadzenia własnej działalności. To swojego rodzaju zielony parasol, dzięki któremu mogę z większą swobodą prowadzić biznes i skupić się na jego rozwoju – przyznaje Izabela Jeniec-Kardasz, franczyzobiorczyni sklepu Żabka.
Więcej szczegółów o franczyzie Żabki znajdziesz na www.zabka.pl/franczyza.
Materiał powstał przy współpracy z Żabką