Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Impact
|
aktualizacja

Prąd to trend! Czy czeka nas elektromobilna rewolucja?

16
Podziel się:

O potencjalnych rafach elektromobilności i jej całkiem niedalekiej przyszłości rozmawiamy z Krzysztofem Bolestą, wiceprezesem Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Prąd to trend! Czy czeka nas elektromobilna rewolucja?
(Shutterstock.com)

Czy za chwilę nie okaże się, że elektromobilność to była tylko chwilowa moda? Naprawdę warto inwestować w samochody elektryczne?

Absolutnie to nie jest moda, raczej gwałtownie rozwijający się mega trend. Zawdzięczamy to w głównej mierze spadającym cenom baterii – z roku na rok są coraz niższe. Dlatego mówi się już nie tylko o elektrycznych osobówkach, ale też wprowadzaniu nowych modeli tak napędzanych autobusów. Tesla promuje też elektro-ciężarówkę, co jednak wciąż napotyka technologiczne problemy – duży i ciężki transport wymaga naprawdę solidnych baterii, które na razie są przede wszystkim drogie oraz ciężkie. Moda była wtedy, gdy zaczęła się pierwsza fala elektromobilności. EV1 ze stajni General Motors, czy pierwsza Tesla to były początki elektromobilności, ale gdy zapadła decyzja o elektryfikowaniu najpierw Volvo a potem Volkswagenów, mamy do czynienia z trendem.

Co hamuje elektromobilność w Polsce i w Europie?

Obiektywne czynniki to np. technologia, a właściwie jej koszt. Wciąż jest tak, że min. 40 procent kosztów produkcji samochodu „idzie” w baterie. Żyjemy nadto w kulturze spalinowej. Kierowcy przyzwyczaili się, że jeśli tankujemy to szybko i że można dowolnie traktować pedał gazu, bo zawsze jakaś stacja benzynowa się znajdzie. Musimy nieco zrewidować swoje podejście w tym względzie – po pierwsze. Po drugie koncerny samochodowe sporo zainwestowały w silniki spalinowe, co musi się zwrócić. Nie są one zbyt chętne żeby elektryfikować swoje modele. Mimo, że regulacje nakazują coś innego i – z dnia na dzień, a nie tylko z roku na rok – sytuacja będzie się zmieniać na niekorzyść spalino-producentów.

Polska może mieć swój udział w elektromobilnej rewolucji. Warunek: współpraca władzy wykonawczej, ustawodawczej, samorządowej, świata nauki, biznesu i innowatorów. Miejscem, w którym spotkają się przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron to Impact mobility rEVolution'19, które odbędzie się już w październiku w Katowicach. Uczestnicy wydarzenia poznają technologie jutra, spotkają się z najlepszymi światowymi ekspertami i zyskają możliwość nawiązania cennych relacji biznesowych.

Czy rzeczywiście na świecie są korki do ładowarek?

Zdarzają się. Np. można je spotkać w Norwegii, gdzie w tej chwili sprzedaje się najwięcej prywatnych aut elektrycznych. Tempo elektryfikacji zaskakuje samych Norwegów. Już co drugi kupowany tam samochód jest elektryczny. Zaczyna to być pojazd, którym jeździ się nie tylko po mieście, ale między miastami. To właśnie tam najczęściej tworzą się korki, bo jesteśmy w tranzycie i chcemy załadować baterię szybko. W miastach nie jest to problem. 80% sesji ładowania to dom lub biuro. Oprócz tego samochody ładuje się przy okazji, robiąc inne rzeczy - np. zakupy w centrum handlowym. To zupełna rewolucja w porównaniu z klasycznym tankowaniem.

Jak sobie poradzić z kwestią wydawałoby się banalną, czyli z sąsiadami?

Montowanie licznika w bloku czy wspólnocie mieszkaniowej nie jest łatwe, bo zaraz można usłyszeć, że kradniemy prąd. Wszystko zależy od dobrej woli sąsiadów. Jeżeli mamy z nimi dobre stosunki, zawsze jakieś rozwiązanie się znajdzie. Wprawdzie niewiele wspólnot działa tak pragmatycznie, żeby wyznaczać własne miejsca do ładowania i jakoś to samodzielnie ogarnąć, ale można umówić się na płacenie określonego ryczałtu. Tak robi wielu kierowców z grubszym portfelem. Płacą więcej, żeby zachować twarz i nie mieć problemów z sąsiadami. Nowe regulacje będą pomagały w rozwiązaniu tego problemu. Deweloperzy będą już niebawem mieć obowiązek instalowania odpowiedniej infrastruktury w garażach.

Czy wodór i technologia ogniw paliwowych może być rozwiązaniem dla przyszłości?

Wiem o tym tyle, co eksperci. Oni mówią, że wodór ma przyszłość, ale raczej w przemyśle. Wodór raczej nie zdetronizuje baterii w osobówkach. Wedle Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) sektor transportu jest zbyt mały dla osiągnięcia właściwego efektu skali. Wodór może opanować jedynie bardzo specyficzne nisze jak transport morski i lotnictwo.

Jeździ pan samochodem elektrycznym? Jeśli nie, jaki model kusi?

Zdarza mi się prowadzić takie auta, zwłaszcza że w Fundacji mamy jedno służbowe. Własnego jednak wciąż nie mam, ale gdybym miał wybierać... Stawiam na Fiata 500. Najbardziej odpowiada moim potrzebom, wpisuje się w ogólny brak parkingów, ma styl itp.

Kiepski stan powietrza i smog to efekt nie tyle samochodów, co palenia czym popadnie w piecach i ogólnie przestarzałego ogrzewania? Prawda czy fałsz?

Pytanie złożone, ale odpowiedz względnie prosta. 60 procent emisji przypada na transport, a cała reszta to tzw. niska emisja. To dużo ale obraz ten zaburzają pory roku. Po prostu transport wydmuchuje zanieczyszczenia cały rok, zaś ogrzewanie tylko w zimie ale, z przytupem. Latem smog doskwiera mniej, dlatego większość winy spada na ogrzewanie. Nie znaczy to jednak, że nie należy walczyć z każdą formą emisji szkodliwych substancji. Tym między innymi się zajmujemy.

Rozmawiał Rafał Jemielita

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(16)
WYRÓŻNIONE
Radzik
5 lata temu
A jak wszyscy zaczniemy jeżdzić "elektrykami" to skąd prąd?
ihsett
5 lata temu
artykul jak i rozmowca to zwykly belkot by pobierac pensje ...elektromobilnosc widac po spolce Ursus
bogdan
5 lata temu
W tej chwili to Polską elektromobilność hamuje głównie kasa za elektryka. Malo kogo stac na taką 'fanaberię'. Na swiecie trend juz sie rozwinął, a ze u nas dopiero startujemy w tym tez z rozbudową stacji ładowania greenway'a to i ceny za elektryki są stosunkowo wysokie. Jeszcze z 5 lat moim zdaniem... to granica zmiany mentalnosci i miejmy nadzieje cen elektromobili
NAJNOWSZE KOMENTARZE (16)
gosc xxxx
5 lata temu
polski rzad pis nie zamierza budowac w polsce stacij wodorowych do aut elektrycznych zasilanych wodorem w polsce za wielki wydatek w polsce , polskiego rzadu pis nato niestac w polsce i nigdy takich stacji wodorowych nie bedzie w polskim kraju i samochodow elektrycznych napedzanych wodorem nie bedzie i nie beda dopuszczone do ruchu drogowego w polsce w polskich miastach zaden samochod wodorowy sie nie pojawi na ulicach polskich miast , jak toyota mirai , hiunadi ix 35 suv electric napedzany wodorem nie bedzie dopuszczony do jazdy w polsce calej wlsnie beda zakazane w polskim kraju te pojazdy , tylko same auta elektryczne beda mogly jezdzic w polsce i miastach i gminach polskich i wsiach jezdzic elektryczne samochody tylko w polsce beda sprzedawane dla mieszkancow polski calej miast , gmin i wsij w polsce calej beda wybudowane stacie ladownia aut elektrycznych w kazdym miescie , gminie wsij wiosce malej duzej ..
Tnt
5 lata temu
Elektryki zabiją planetę szybciej niż spalinówki. Chyba że zużyte baterie będziemy zjadać. A prąd dostaniemy od kosmitów. Kolejny biznes żeby ktoś napchał kieszenie.
Srutututu
5 lata temu
Chyba elektryki przejmą wp, takie bzdety piszecie, ze szkoda czytać. Elektryki dzisiaj to krok wstecz, technologia niedopracowana, totalna bzdura. Powrócicie do diesla i będziecie przepraszać. Szukajcie nowych technologii, paliw, a nie cofanie się do czegoś, co już dawno nie wyszło...
RobB
5 lata temu
Jak wszyscy będą mieli elektryki to jaki podatek nowy się pojawi? Przecież zyski z paliwa drastycznie spadną.
Mike
5 lata temu
Do elektryków i ich niedogodności zostaniemy zmuszeni regulacjami prawnymi. A pan ekspert by się nie wygłupiał - elektryczny Fiat 500 (nie mówię o tym nowym tylko aktualnym) to porażka od której kupowania odciągał nawet sam Morchione. To nie jest samochód zaprojektowany jako elektryk a jedynie bateria włożona do budy spalinowki a coś takiego będzie zawsze porażką)