Czym jest logotyp?
Logotyp to typograficzna część logo. Jest to graficzne przedstawienie marki za pomocą tekstu, najczęściej spotykane właśnie pod postacią literowego zapisu. Do charakterystycznych cech logotypu zaliczamy oryginalną typografię tożsamą z daną marką, przyciągający uwagę tekst, właściwy rozstaw i format czcionki, a także odpowiednią gamę kolorystyczną.
Jako przykłady logotypu możemy wymienić m.in. Coca-Cola, Google, Amazon, Disney, IKEA, czy Microsoft.
Jaka jest różnica między logo a logotypem?
Czym różni się logo od logotypu? Logo jest charakterystyczną formą graficzną, która służy do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa lub organizacji. Logo składa się z trzech części składowych: sygnetu, czyli symbolu graficznego, logotypu, czyli nazwy firmy w graficznym zapisie oraz tagline, czyli sloganu. W identyfikacji wizualnej to właśnie logo odgrywa kluczową rolę, bowiem za pomocą wykorzystania go w działaniach marketingowych danej firmy, na jej stronie internetowej, czy też na produktach, pozwala ono przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zapisać się w ich świadomości.
Logotyp nie jest więc tym samym co logo, a jedynie może stanowić jeden z jego elementów. Logotyp jest graficznym przedstawieniem nazwy marki, a jego rodzaj, wielkość i kolor czcionki, powinien być spójny z logo.
Prawa do logotypu - podstawa prawna
Jedną z możliwości ochrony logotypu jest zarejestrowanie go jako znaku towarowego. Głównymi aktami regulującymi sprawy dotyczące praw znaków towarowych są natomiast:
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2000r. – Prawo własności przemysłowej (tekst jednolity z 2017 r., poz. 776, z późn. zm.);
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych z dnia 8 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2053);
- Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat związanych z ochroną wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych z dnia 8 września 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1623);
- Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów z dnia 5 sierpnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1505).
O co warto zadbać, żeby skutecznie chronić prawo do logotypu?
Jak zostało wspomniane, zarejestrowanie logotypu jako znaku towarowego jest najszybszym i najskuteczniejszym narzędziem ochrony danego przedsiębiorstwa posługującego się owym znakiem. Logotyp może być zarejestrowany w Urzędzie Patentowym jako znak towarowo-graficzny. Rejestracja znaku w UP odnosi się zaś do warstwy graficznej logotypu, koloru, wielkości oraz ułożenia liter. Jeśli znak spełnia określone w ustawie warunki, ochrona może obejmować również całe słowo.
Rejestrując logotypu w Urzędzie Patentowym, właściciel lub/i właściciele znaku towarowego dostają monopol na jego używanie w celach zarobkowych, lub zawodowych. Po zarejestrowaniu logotypu znak towarowy oznaczany jest charakterystycznym znaczkiem "®". Warto również wspomnieć o tym, że zarejestrowanie znaku towarowego w UP Rzeczypospolitej Polskiej daje prawo ochronne na terytorium całego kraju, niemniej jednak firma może także zarejestrować znak w systemie regionalnym lub międzynarodowym.
Ochrona logotypu możliwa jest także na podstawie przepisów z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z prawem "Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy, lub klienta". Aby jednak udowodnić sprzeczne z prawem wykorzystywanie logotypu, jego właściciel, który nie zarejestrował logotypu jako znaku towarowego, musi wówczas wykazać, że danym oznaczeniem posługiwał się jako pierwszy i jednocześnie musi wykazać, od jakiej daty się nim posługiwał, na jakim terytorium oraz dla jakich towarów i/lub usług.