Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|
aktualizacja

Rząd szykuje zmiany. Prawo jazdy już nie od 18. roku życia

809
Podziel się:

Projekt, który zakłada obniżenie wieku przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy z 18 do 17 lat, jest gotowy - poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w rozmowie z serwisem brd24.pl. Wcześniejsze prawo jazdy ma wiązać się jednak z dodatkowymi obostrzeniami.

Rząd szykuje zmiany. Prawo jazdy już nie od 18. roku życia
Prawo jazdy od 17. roku życia (Adobe Stock, DAREK11)

Jak tłumaczył wiceminister Bukowiec, uzyskanie prawa jazdy już w wieku 17 lat miałoby być możliwe tylko jeśli zgodę na to wyrazili rodzice lub opiekunowie prawni. A to nie wszystko, Młodzi kierowcy - po zdaniu egzaminu, do osiągnięcia pełnoletności - mogliby jeździć tylko w towarzystwie bardziej doświadczonego kierowcy i prowadzić jedynie pojazdy o mocy do 70 kW.

Zdaniem resortu infrastruktury taki model miałby lepiej przygotować młodych ludzi do poruszania się po drogach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak buduje giganta w USA - cel to 100 mld dolarów. Stefan Batory w Biznes Klasie

"Rzeczpospolita" wskazuje, że zmiany proponowane przez polski rząd byłyby zgodne z inicjatywami Unii Europejskiej. W marcu 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła dyrektywę dotyczącą praw jazdy, która zakłada, że państwa członkowskie umożliwią przystąpienie do egzaminu na prawo jazdy kategorii B, C i C1 właśnie osobom, które ukończyły 17 lat. Dokument wskazuje, że młodzi kierowcy do 18. roku życia powinni prowadzić pojazd w towarzystwie innego kierowcy, a także powinni być objęci surowymi karami za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.

Prawnik komentuje pomysł ministerstwa

Jonatan Hasiewicz, doktor nauk prawnych specjalizujący się w prawie o ruchu drogowym, a także inżynier ruchu drogowego, podkreślił w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że z punktu widzenia psychologii transportu oraz zasad bezpieczeństwa lepiej jest, gdy 17-letni kierowca prowadzi pojazd w towarzystwie osoby dorosłej, niż gdy 18-latek kieruje samodzielnie.

Prawnik, opierając się na swoim doświadczeniu obrońcy w sprawach dotyczących wypadków drogowych, wskazał, że większość zdarzeń drogowych - spowodowanych nadmierną prędkością lub lekceważeniem zasad pierwszeństwa - jest dziełem kierowców w wieku od 18 do 25 lat.

Zdaniem prawnika prowadzenie pojazdu w obecności doświadczonego kierowcy przez rok mogłoby sprawić, że młody kierowca stanie się bardziej uważny i świadomy na drodze. Hasiewicz uważa, że taki postulat jest jak najbardziej realny do wprowadzenia - wskazuje "Rz".

Mecenas zwraca też uwagę, że w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech młodzi ludzie mogą prowadzić pojazdy jeszcze przed ukończeniem 18 lat. A w niektórych stanach USA, gdzie transport zbiorowy jest mniej rozwinięty, prawo jazdy można uzyskać nawet w wieku 14 lub 15 lat. W Polsce temat obniżenia wieku, od którego można prowadzić samochód, powraca od kilku lat - przypomina "Rzeczpospolita".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(809)
WYRÓŻNIONE
Janek
miesiąc temu
Mam pytanie - czy 17 sto latek za swoje czyny będzie odpowiadał jak dorosły czy jak nieletni?
xyz
miesiąc temu
No tak, bo za mało mamy wypadków z udziałem dzieciaków. Ten wiek powinien zostać raczej podniesiony oraz ograniczenie pojemności silnika na pierwsze dwa lata.
Olek
miesiąc temu
Jestem instruktorem od 18 lat i powiem tak, ta granica powinna być w odwrotną stronę bo młodzież teraz to jakaś masakra
NAJNOWSZE KOMENTARZE (809)
Obrońca młodo...
miesiąc temu
Bardzo dobry pomysł! Podkreślam, że jest to projekt umożliwiający młodym ludziom rozwój. W wiek 18 lat nie należy do łatwych, jest przełomowy i bardzo obciążający tj. często koniec szkoły średniej, egzamin dojrzałości, wybór studiów, początek kariery zawodowej. Niech ma chociaż prawo jazdy już za sobą! Rodzic musi wyrazić zgodę, więc jak ktoś ma obawy to nie korzysta z tego przywileju.
Qwerty
miesiąc temu
Sam pomysł prawka od 17 lat jest dobry ale bez durnych ograniczeń dotyczących mocy pojazdu. Samochód o mocy blisko 100 koni i tak się rozpędzi do blisko 200 na godzinę więc jaka różnica dla szaleńca, który będzie chciał łamać ograniczenia prędkości. Niezrównoważonych powinno się odsiewać na realnych pychotestach i badaniach lekarskich a nie tak jest obecne, że pieczątka jest zawsze w zamian za papierek z królem Kazimierzem....
obiecanki cac...
miesiąc temu
w obiecywaniu zawsze był dobry. Powiem wam coś . . . nic wam nie pomoże nie łudźcie się. Umiesz liczyć licz na siebie Donald to lipa
Precz z samoc...
miesiąc temu
Pj powinno być od 30 roku życia, powinno kosztować 100 000zł, a paliwo powinno być tańsze, głównie przez wpływ jaki wywiera na ogólne koszty życia w pl - za to jednak powinien być z góry określony roczny limit jego kupowania, zależny od stażu 'kierowcy'. Plus oczywiście nowy taryfikator mandatów, tak minimum 500% tego co jest teraz. Wtedy dopiero, miałoby to jakiś sens.
Definityw-NIE
miesiąc temu
Ciekawe, który yntelygent wpadł na tak przełomowy pomysł. Ten dokument powinni wydawać NAJSZYBCIEJ od 25-tego roku życia, a i tak nie wiem czy nie lepiej nawet od 30-tego. I nie piszę tego jako boomer mentalnie przyspawany do fotela, a wręcz przeciwnie - nie mam nawet 30 lat. Pj też nie mam i mieć już nie zamierzam, chociaż kiedyś tam miałem. Mało tego, ilość aut na drogach już teraz przeraża, najlepszym więc pomysłem byłoby zredukowanie ich liczby do maksymalnie 20% tego, co jest teraz. To by był jedyny ratunek dla tej planety - a nie rozdawanie uprawnień dzieciom. Mam nadzieję, że tak durna abstrakcja nie przejdzie, bo to by tylko walizki pozostało spakować i ruszyć gdzie pieprz rośnie.
...
Następna strona