Informację o dymisji Janiszewskiego i powołaniu jego następcy podało Ministerstwo Infrastruktury na Twitterze. Funkcję p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pełnił od lipca 2018 r., będąc równocześnie aktywnym zawodowo kontrolerem ruchu lotniczego z kilkunastoletnim stażem.
W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej trwa spór kontrolerów ruchu lotniczego z zarządem Agencji. W jego wyniku około 170 z niewielu ponad 200 warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego odrzuciło nowe warunki i w konsekwencji mają stracić pracę najpóźniej z końcem kwietnia.
Kontrolerzy ruchu lotniczego złożyli zawiadomienie do prokuratury o niedopełnieniu obowiązków przez kierownictwo i uporczywym naruszaniu praw pracowniczych. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej złożyła własne, zarzucając kontrolerom akcję sabotażową.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Wygrali kontrolerzy? Domagali się dymisji prezesa
Naprzeciw zarządu PAŻP, którego twarzą był Janusz Janiszewski, stanęli kontrolerzy zrzeszeni przede wszystkim w Związku Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Sytuacja jest dramatyczna i atmosfera toksyczna w PAŻP. Sprawy zaszły za daleko, jeśli chodzi o rażące obniżenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w Polsce poprzez złe decyzje zarządcze, np. SPO, czyli pojedynczo obsługiwane stanowiska przeznaczone dla dwóch kontrolerów, notoryczne nierespektowanie raportów bezpieczeństwa i fatalną atmosferę w pracy, wszystko to teraz bardziej przypomina folwark. Dla nas najistotniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów i dlatego ryzykujemy nasze dotychczasowe kariery - mówił Maciej Sosnowski, przewodniczący ZZKRL, w odpowiedzi na pytania money.pl.
Jednoznacznie wskazywał, że "jedynie zmiana na stanowisku osób odpowiedzialnych za obecną sytuację, tj. p.o. prezesa PAŻP oraz niektórych stanowisk kierowniczych, mogłaby sprawdzić, że kontrolerzy wrócą do służby w PAŻP".
Jeden z rozmówców money.pl mówił wówczas, że w toczącym się sporze możliwe są dwa rozwiązania. - Kontrolerzy ruchu lotniczego chcą przetrzymać ministra do końca. Teraz są na trzymiesięcznym okresie wypowiedzenia i obserwują, co się stanie. Są dwa możliwe rozwiązania: amerykańskie i to, co zwykle - stwierdziła osoba z PAŻP zbliżona do sprawy.
- Rozwiązanie amerykańskie to twarda postawa, jaką wykazał się Ronald Reagan w 1981 r., gdy zwolnił 11 tys. kontrolerów i zakazał im powrotu do pracy. To, co zwykle, to ugięcie się pod szantażem i spełnienie żądań. Tak odbywało się to dotychczas w Polsce - dodał rozmówca money.pl.
Kontrolerzy: zmiana prezesa to krok w dobrą stronę
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego wydał oświadczenie, w którym komentuje decyzję ministra infrastruktury w sprawie powołania nowej prezes PAŻP.
Zmiana na stanowisku osoby zarządzającej Polską Agencją Żeglugi Powietrznej to niewątpliwie krok w dobrą stronę. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego ma nadzieję, że nowy Prezes zapozna się z najnowszą oceną sytuacji przez Eurocontrol, ale także naszymi analizami sytuacji, w jakiej na skutek złego - nie mającego precedensu, w jej długiej historii - zarządzania znalazła się Agencja i wspólnie wypracujemy program przywrócenia bezpieczeństwa nad polskim niebem oraz odbudujemy nadszarpnięty ostatnio etos pracy kontrolerów. Jesteśmy otwarci na rozmowy i przedstawienie rekomendowanych rozwiązań, żeby przywrócić należyte funkcjonowanie instytucji - czytamy w oświadczeniu przesłanym redakcji money.pl.
Furgalski: tolerowanie napiętej sytuacji w PAŻP "nieakceptowalne"
Czy dymisja Janiszewskiego to rzeczywiście zwycięstwo kontrolerów ruchu lotniczego? - Z pewnością rozwiązuje się poważny konflikt personalny, ale czy upoważnia to do ogłoszenia już pełnego zwycięstwa kontrolerów, będzie wiadomo dopiero wtedy, gdy dojdzie do postulowanych zmian w obszarze warunków pracy i płacy - ocenia Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w odpowiedzi na pytania money.pl.
Zwraca uwagę, że w okresie pandemii przychody Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej znacząco spadły, bo utrzymuje się ona z opłat za starty i lądowania oraz korzystanie z przestrzeni powietrznej przez samoloty przelatujące tylko nad terytorium Polski. Takich operacji od wybuchu pandemii jest zdecydowanie mniej.
Nieakceptowalne było tak długie tolerowanie napiętej sytuacji w Agencji nie tylko ze względu na grożące nam braki kadrowe i paraliż nieba, ale i wpływ bieżącej atmosfery pracy na jej bezstresowe wykonywanie, co jest warunkiem niezbędnym do bezpiecznego prowadzenia samolotów w naszej przestrzeni - dodaje Furgalski.
Anita Oleksiak. Kim jest nowa prezes PAŻP?
Anita Oleksiak jest absolwentką Wojskowej Akademii Technicznej oraz studiów podyplomowych w zakresie zarządzania. "Posiada bogate doświadczenie menedżerskie zdobyte na stanowiskach kierowniczych w instytucjach nadzorowanych przez ministra właściwego ds. transportu" - uzasadnia jej nominację resort w komunikacie. Stanowisko prezesa PAŻP objęła 31 marca 2022.