Aby zaistnieć w biznesie i wyróżnić się na tle innych, trzeba mieć nie tylko sztab specjalistów, ogromny kapitał oraz umiejętność podejmowania decyzji. Poza tym warto być dobrym strategiem, analizować potrzeby rynku, wykazywać się kreatywnością, elastycznością oraz być odpornym na porażki. Dobry biznesmen pracuje nie tylko nad procesami i budowaniem marki, ale także nad własnymi kompetencjami miękkimi, które pozwalają szukać sojuszników oraz łatwo odnaleźć się w konkurencji. O kluczowej umiejętności w biznesie mówi Marc Benioff, założyciel Salesforce, firmy specjalizującej się w rozwiązaniach opartych o chmurę.
Marc Benioff, zanim rewolucyjnie wprowadził na rynek pomysł "oprogramowania jako usługi", ukończył zarządzanie biznesem na Uniwersytecie Kalifornijskim. To właśnie tam od swoich wykładowców usłyszał: "gdy grasz z lepszymi tenisistami, będziesz lepszy. Musisz znaleźć jak najlepszych sprzedawców".
Później, gdy szukał swojej drogi zawodowej, usłyszał, że Oracle – potentat w dziedzinie oprogramowania – ma najlepszych sprzedawców. Od razu zaaplikował tam na wakat i został przyjęty. Swoje doświadczenie Marc Benioff opisuje na łamach "Forbesa" tak: "zaczęli ze mną współpracować i pomogli mi zrozumieć, jak być lepszym mówcą".
"Tego nie uczą w szkołach biznesu"
Dodaje również: "komunikacja jest prawdopodobnie najważniejszą częścią mojej pracy". Dlaczego? Benioff zdał sobie sprawę, że jeśli ktoś chce wyróżnić się w biznesie i być zauważonym, musi opowiedzieć historię, która przykuje uwagę mediów.
Dziennikarze są pisarzami. Lubią tworzyć historie z bohaterem, złoczyńcą i fabułą. Nasza historia była taka, że wielkie firmy programistyczne wymuszały miliony od klientów. A internet zaczął ratować tych klientów. Tego się nie uczą szkołach biznesu – konkluduje założyciel Salesforce.
Marc Benioff urodził się 24 września 1964 r. w Kalifornii w rodzinie właściciela sieci sklepów odzieżowych. Pracę w Oracle zaczął w wieku 21 lat, a po doskonaleniu swoich umiejętności oraz zdobyciu doświadczenia z klientami w 1999 założył Salesforce. Jest to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań CRM, czyli wsparcia obsługi klienta i sprzedaży, które jest oparte o rozwiązania chmurowe.
Oprac. Tomasz Hirkyj