Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Prezes UTK zdecydował ws. PKP Cargo. "Kluczowe dla polskiej gospodarki"

10
Podziel się:

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmówił zgody na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo w restrukturyzacji - poinformował w poniedziałek Urząd. Tym samym umożliwił PKP Cargo dalsze korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Prezes UTK zdecydował ws. PKP Cargo. "Kluczowe dla polskiej gospodarki"
PKP Cargo zamierza zwolnić część pracowników (Licencjodawca, Flickr, Paul Smith)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) nie zgodził się na rozwiązanie umowy między PKP PLK a restrukturyzowaną spółką PKP Cargo o korzystanie z przepustowości w rozkładzie jazdy na rok 2023/2024. Według Urzędu, PKP Cargo nadal będzie mogła korzystać z sieci PKP PLK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Niesamowita historia firmy Atlas - Paweł Kisiel w Biznes Klasie

PKP Cargo jest kluczowe dla polskiej gospodarki - wyjaśnia prezes UTK

Wniosek o rozwiązanie umowy złożyły PKP Polskie Linie Kolejowe, uzasadniając go nieregulowaniem przez PKP Cargo opłat za korzystanie z infrastruktury oraz nieprzestrzeganiem umów dotyczących wpłat gwarancji finansowej.

UTK przypomniał, że zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym, na rozwiązanie takiej umowy musi zgodzić się Prezes UTK. Jej rozwiązanie skutkowałoby utratą przez PKP Cargo możliwości operowania na większości polskiej sieci kolejowej. Prezes UTK, Ignacy Góra, zaznaczył, że w swojej decyzji kierował się przede wszystkim interesem publicznym, który mógłby zostać naruszony w przypadku rozwiązania umowy.

PKP Cargo ma największy udział na rynku przewozów towarowych w Polsce, a żaden inny przewoźnik nie dysponuje odpowiednim potencjałem, by zastąpić jego udział. Rozwiązanie umowy mogłoby także negatywnie wpłynąć na gospodarkę oraz bezpieczeństwo kraju, w tym wojskowe. PKP Cargo jest obecnie objęta postępowaniem sanacyjnym, co również wpłynęło na decyzję UTK.

Zawieszenie działalności PKP Cargo mogłoby spowodować poważne zakłócenia w wielu segmentach gospodarki, w tym energetycznym, inwestycji infrastrukturalnych, przewozu paliw na Ukrainę oraz zboża z Ukrainy. Ponadto przewoźnik obsługuje transport towarów niebezpiecznych, wojskowych oraz objętych procedurami celnymi. UTK podkreślił, że PKP Cargo odgrywa kluczową rolę dla polskiej gospodarki, a ograniczenie jej działalności mogłoby znacząco naruszyć interes publiczny.

Problemy PKP Cargo

Spółka ma jednak spore problemy finansowe. 25 lipca sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika - PKP Cargo. PKP Cargo jest w trakcie zwolnień grupowych, które ruszyły 14 sierpnia i mają potrwać do końca października. Ze spółki ma odejść do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4.142 pracowników.

PKP Cargo wyjaśniało, że powodem zwolnień grupowych jest "znaczny spadek przewozów kolejowych, powodujący obniżenie wpływów". Wśród przyczyn wymieniono złe decyzje poprzedników, niepotrzebne inwestycje i zbyt wysokie wydatki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Boo
3 miesiące temu
Wygląda na to że PLK chciało dobić Cargo.
Aaaaa
3 miesiące temu
To jak najważniejszy przewoznik jest Cargo to po co dopuszczona jest firma kolejowa z UA?????To jest ciekawe i nikt o tym nie mowi
Równi i Równi...
3 miesiące temu
Widać, że są równi i równiejsi. Gdyby taka sytuacja spotkała firmę prywatną, to myślę, że nikt długo by się nie zastanawiał. Ciekawe czy Prezes UTK wziął pod uwagę, że zezwolenie firmie nie opłacającej należności na dalsze korzystanie z infrastruktury to tak naprawdę zachwianie konkurencyjności całego rynku kolejowego towarowego. Bo jedna z firm tego rynku dostała oficjalne przyzwolenie, że nie musi opłacać terminowo znaczącej części swoich zobowiązań finansowych i ponosić z tego tytułu znaczących konsekwencji, co daje jej nie uzasadnioną przewagę nad konkurencją.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Logistik
3 miesiące temu
A może do sprawy odniesie się UOIKK w sytuacji gdy PKP Cargo nie płaci za dostęp do infrastruktury PKP PLK a jednocześnie przewoźnik ten stosuje ceny dumpingowe w przetargach na wykonywanie przewozów. To jest odpowiedź dlaczego stawki PKP Cargo pomimo tak wysokich kosztów produkcyjnych są oferowane o 40% poniżej średnich kosztów rynkowych. Czy to wg UTK jest czysta gra rynkowa czy wykorzytywanie pozycji państwowego monopolisty? Czy aby Państwo nie chce wykończyć pozostałych przewoźników na rynku? Koszty tego i tak poniosą podatnicy bo zapewne państwo umorzy dług PKP Cargo wobec infrastruktury.
Topcia
3 miesiące temu
Za darmo umarło..a kto ma za to płacić? To niech UTK lub Państwo ureguluje dlugi Cargo i wtedy niech smigaja a nie na krechę..
Lolek
3 miesiące temu
Tusk chce Cargo oddać Niemcom za darmo ! Pieski wykonują każde polecenie , niszczenie gospodarki na polecenie z Niemiec !
Ewa
3 miesiące temu
9 miesięcy rządzą i dążą do upadku żeby Niemiec przejął transport w Polsce
Brygadzista 6...
3 miesiące temu
PLK takie cwaniaki? Rozklafu jazdy nie umieją dobrze zaplanowac, a nagle sieroty po PRAWDZIWEJ KOLEI - PKP chcą rewolu ję robić. Połączyć wszystko jak kiedyś i będziw spokój. PKP musi się prosić innej PKP. Co za zenujace państwo się robi...A zagranica na te kłótnie tylko chciwe rączki zaciera. WSTYD!!!