Bon turystyczny można aktywować tylko przez Platformę Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z prawem bon przysługuje jednak tylko rodzicom, którzy pobierają na dziecko inne świadczenia, np. 500 Plus.
Oznacza to, że jeśli np. 500 Plus na dziecko pobiera formalnie jego matka, to ojciec po zalogowaniu do systemu ZUS nie zobaczy zakładki z bonem.
I tu może tkwić źródło problemów, o których informują rodzice, piszący do nas na #dziejesie. Tę "pułapkę na ojców", przetestował na własnej skórze dziennikarz money.pl, który próbował skorzystać z bonu pierwszego dnia po jego uruchomieniu.
Jeśli dostępu do bonu nie ma, w wielu przypadkach problem rozwiąże się po zalogowaniu do systemu ZUS drugiego z rodziców.
A co, jeśli to nie pomoże?
- W takiej sytuacji należy złożyć do Polskiej Organizacji Turystycznej wniosek o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu. Do wniosku należy dołączyć informację o przyznaniu świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ wydanego przez właściwy organ – mówi w rozmowie z money.pl Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS.
Wystawianiem bonów zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ale listę osób pobierających świadczenie 500+ udostępnił ZUS-owi resort pracy i polityki społecznej. Z kolei "operatorem" bonu jest Polska Organizacja Turystyczna.
Jak wynika z informacji zebranych przez money.pl, do tej pory jeszcze około 500 tys. osób uprawnionych do pobierania świadczenia nie ma wygenerowanego bonu turystycznego.