Fisker, niegdyś postrzegany jako obiecujący startup motoryzacyjny, znalazł się w dramatycznej sytuacji finansowej. Firma oficjalnie wystąpiła o ochronę przed wierzycielami, co jest równoznaczne z ogłoszeniem bankructwa. Jej problemy nie są nowe - już w 2013 roku producent ogłosił pierwszą upadłość - przypomina serwis chip.de.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Desperackie kroki Fiskera
Obecna sytuacja jest wynikiem narastających trudności. W ostatnim roku Fisker poniósł stratę netto w wysokości 3,2 mld dol. i dostarczył klientom zaledwie 4800 pojazdów. To drastyczny kontrast w porównaniu z liderem rynku - Teslą - która w tym samym okresie sprzedała 1,8 mln aut elektrycznych.
Fisker podejmuje teraz desperackie kroki, by spłacić choć część swojego zadłużenia. Jej prawnicy poinformowali o zawarciu umowy na sprzedaż wszystkich 4300 wyprodukowanych pojazdów jednemu nabywcy. Ta transakcja ma pomóc w częściowym pokryciu gigantycznych zobowiązań.
Przyczyną porażki startupu okazały się problemy z modelem Ocean, z którym wiązano duże nadzieje. Użytkownicy auta zaczęli jednak zgłaszać problemy z zachowaniem mocy. Już w marcu wiadomo było, że strata firmy sięga 400 mln dol. Do połowy czerwca trwały negocjacje związane z jej przejęciem. Ostatecznie jednak nie udało się znaleźć inwestora.
Druga porażka duńskiego inwestora
Upadek Fiskera to już druga porażka założyciela tej firmy. Duńczyk Henrik Fisker przed ponad dekadą próbował już raz swoich sił na rynku samochodów. Jego pierwsza spółka zbankrutowała, udało mu się jednak zachować prawa do marki.
Plany podboju rynku motoryzacyjnego Fisker ogłosił w 2019 roku.
Odebrałem lekcje na rynku motoryzacyjnym. Byłem w samym środku BMW i Aston Martina, rozumiem ile potrzeba pracy, organizacji, talentu by w jednej firmie wyprodukować samochód. Wiem, jak bardzo jest to trudne. Dlatego właśnie to robię - mówił wtedy Duńczyk.
Twórca bankrutującej firmy ma za sobą imponującą karierę. Pełnił funkcję szefa zespołów designerskich w grupie BMW. Odszedł z bawarskiej marki w 2001 r. by wkrótce dla Forda zaprojektować takie pojazdy jak Aston Martin DB9 i V8 Vantage.