Jak pisze "Gazeta Wyborcza", Polska jest jedynym państwem Europy Środkowej, w której "więdnie" branża produkcji samochodów.
Czechy z produkcją na poziomie 1,3 mln samochodów i Słowacja, gdzie powstaje prawie 1,1 mln aut są w zupełnie innej lidze. W szczególności Słowacja wyprzedza nas pod względem technologicznym, ponieważ powstają tam także samochody marek premium, takie jak Porsche Audi czy Land Rover.
Zagłębiem produkcji samochodów luksusowych niemieckich marek stają się Węgry. Do obecnych tam już fabryk Audi i Mercedesa niedługo dołączy też BMW. Na razie Węgry pod względem liczby produkowanych samochodów są za nami lekko z tyłu, ale to się wkrótce zmieni.
Już wyprzedziła nas Rumunia i stało się to po raz pierwszy w historii. To efekt rosnącej produkcji w lokalnej fabryce Dacii (rumuńska marka Renault ma też fabrykę w Maroku), a także rozwoju rumuńskiej fabryki Forda.
Główną siłą napędową produkcji samochodów w Polsce wciąż jest fabryka Fiata w Tychach, ale po przeniesieniu produkcji Fiata Pandy do Włoch jej wykorzystanie utrzymuje się na niskim poziomie. Jeszcze w 2009 r. produkcja wyniosła aż 605 tys. szt., a obecnie jest to zaledwie ok. 260 tys. aut rocznie.
Na mniej niż pół gwizdka pracuje też fabryka Opla w Gliwicach, która po sprzedaży tej marki przez koncern GM należy obecnie do francuskiego koncernu PSA Peugeot Citroen. Francuzi nie deklarują na razie żadnych planów związanych z tą fabryką.
Tymczasem nowe inwestycje motoryzacyjne przyciągają Czechy, Słowacja i Węgry. Powstają tam nowe fabryki samochodów oraz wprowadzana jest produkcja nowych modeli, takich marek jak Audi, BMW, Mercedes-Benz czy Land Rover.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl