"Biznes Klasa" to nowy program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z ludźmi biznesu, obecnymi i byłymi szefami największych firm - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem piątego odcinka był prof. Andrzej Blikle, czyli współtwórca potęgi cukierniczej marki A.Blikle, która jest obecna na polskim rynku cukierniczym od ponad 150 lat.
- W tej chwili są w firmie wspólnicy i tylko mogę powiedzieć tyle, że nie jestem dumny z tego jak firma wygląda - mówi Andrzej Blikle. Jaki jest teraz wpływ rodziny na firmę? Zobacz najnowszy odcinek "Biznes Klasy".
Słodko-gorzkie słowa o zmianach w biznesie
W najnowszej "Biznes Klasie" szef money.pl zapytał o to jak wygląda dziś sytuacja w spółce. - Nie sprzedam udziałów - deklaruje prof. Blikle, który w ten sposób chce dochować obietnicy złożonej swojemu ojcu.
- Czy dzisiaj to, co jest sprzedawane pod szyldem z pana nazwiskiem, panu smakuje? - dopytywał Łukasz Kijek. - Nie jadam - szczerze odpowiedział prof. Blikle.
"W związku z kierowaną do mnie korespondencją i głosami w sprawach firmowych czuję się w obowiązku poinformować Państwa, że od grudnia 2010 roku nie zarządzam już moją rodzinną firmą, a od grudnia 2012 roku rodzina Blikle nie ma żadnego wpływu na dokonujące się w firmie przekształcenia" - napisał w 2015 roku na swoim blogu przedsiębiorca.
Na przełomie lat 2012/13 w cukierniach pojawił się inwestor finansowy - fundusz Vertigo (poprzez spółkę Rubin). "Partnerzy Vertigo Investments zainwestowali w A. Blikle w 2012 roku, aby wspólnie z rodziną Blikle zrealizować ambitny program wzrostu firmy, który pozwoli firmie dotrzeć do jeszcze większej rzeszy konsumentów w całej Polsce" - czytamy na stronie internetowej funduszu.
Jak zarabia się na pączkach?
Profesor Blikle w najnowszej "Biznes Klasie" opowiada także o tym, jak i ile da się zarobić na pączkach, wyrobach cukierniczych i kawie.
Myśmy mieli średnią marżę na poziomie 3 proc., pączek miał najwyższą rentowność w stosunku do innych produktów - opowiada były prezes spółki.
- Nasze pączki były produktem premium. One zawsze były małe. Pączek w niektórych cukierniach jest słodką bułką, ja tego nie krytykuję, bo my mieliśmy zupełnie inny model biznesowy - dodał.
Według naszego gościa o sukcesie w tej branży decyduje jakość i smak produktu, znana marka i przede wszystkim lokalizacja. - Z pączkami mieliśmy zawsze strategiczne wyzwanie, bo sprzedawało się ich najwięcej. Nigdy nie sprzedawaliśmy ich na drugi dzień, jeśli produkt został, trafiał do Monaru. Ja miałem swoje metody, żeby oszacować ile zabrakło, bo wówczas traciliśmy najwięcej - dodaje profesor.
Rozmowy z biznesmenami mają premierę w każdą niedzielę o godzinie 17.
W poprzednich odcinkach Łukasz Kijek rozmawiał z Adamem Ringerem z Green Caffe Nero, Władysławem Grochowskim z Grupy Arche i Maciejem Pankiem, prezesem Panek SA. Zachęcamy do subskrybowania kanału.