Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła w sierpniu o 2,6 proc. rok do roku. To wynik gorszy od prognoz (3,4 proc.) oraz od wyniku z poprzedniego miesiąca (4,4 proc. r/r/).
Analitycy GUS zwracają uwagę na zróżnicowaną sytuację w poszczególnych sektorach handlu. "Wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: 'pojazdy samochodowe, motocykle, części' (o 15,7 proc.), 'pozostałe' (o 13,9 proc.), 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny' (o 11,2 proc.) oraz 'paliwa stałe, ciekłe, gazowe' (o 5,7 proc.)". Szczególnie imponujący jest wzrost w sektorze motoryzacyjnym, co może świadczyć o poprawie sytuacji finansowej konsumentów.
Interesujące są również dane dotyczące sprzedaży online. GUS informuje, że "w sierpniu 2024 r. w porównaniu z sierpniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,7 proc.)". Jednocześnie "udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży 'ogółem' zmniejszył się w sierpniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,2 proc. do 8,0 proc.". Te dane sugerują, że konsumenci wracają do tradycyjnych form zakupów, choć e-commerce nadal utrzymuje silną pozycję.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dynamika sprzedaży w różnych sektorach
Szczegółowa analiza danych GUS pokazuje interesujące trendy w poszczególnych kategoriach produktów. W raporcie czytamy, że "przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej 'ogółem' - 'żywność, napoje i wyroby tytoniowe' wykazały spadek o 0,4 proc.". Ten niewielki spadek może być związany ze zmianami w zachowaniach konsumenckich lub presją inflacyjną w sektorze spożywczym.
GUS zwraca również uwagę na zmiany w sprzedaży online w różnych kategoriach produktów. "Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 23,1 proc. przed rokiem do 22,3 proc.)".
Jednocześnie "wzrost udziału odnotowano natomiast w grupach: 'tekstylia, odzież, obuwie' (odpowiednio z 17,7 proc. do 21,0 proc.) oraz 'meble, rtv, agd' (z 15,7 proc. do 17,2 proc.)".
Dane GUS pokazują również, że "po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2024 r. była o 1,9 proc. wyższa w porównaniu z lipcem 2024 r.". To wskazuje na stabilny trend wzrostowy w sprzedaży detalicznej, niezależny od sezonowych wahań.