Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Projekt gotowy w połowie. Nowy głos z CPK

25
Podziel się:

- Zaawansowanie prac projektowych terminala lotniska CPK wynosi ok. 50 proc., a w przypadku infrastruktury technicznej, jak drogi startowe czy płyta lotniska - ok. 40 proc. - poinformował w piątek prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny Filip Czernicki.

Projekt gotowy w połowie. Nowy głos z CPK
Prezentacja koncepcji architektonicznej CPK (East News, Wojciech Olkusnik)

Jak podkreślił podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. lotnictwa cywilnego Czernicki, prace projektowe nigdy nie zostały przerwane i toczyły się niezależnie od zmian władz spółki, koncepcji i harmonogramów.

Budowa CPK. Prezes komentuje

Terminal pasażerski dla lotniska CPK projektuje firma Foster+Partners. Natomiast tzw. generalnym projektantem inżynierii lądowej, który ma zaprojektować m.in. drogi startowe, drogi kołowania, płytę lotniska itd., jest Dar Al-Handasah Consultants.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czemu Tusk zmienił zdanie ws. CPK? Woś: Społeczeństwo się wściekło

Czernicki zaznaczył, że spółka dotychczas nabyła 38 proc. gruntów na obszarze przyszłego lotniska, a zainteresowanie sprzedażą wyrazili posiadacze ok. 70-80 proc. gruntów na tym terenie.

Prezes CPK poinformował też, że spółka jeszcze w tym roku planuje uruchomić plan dobrowolnych nabyć dla posiadaczy gruntów, leżących na przyszłej linii szybkiej kolei Warszawa-Łódź, która ma przebiegać przez CPK.

CPK. Kluczowe daty

Czernicki powtórzył, że jeżeli do końca 2024 r. spółka dostanie decyzję lokalizacyjną dla lotniska, a równolegle do tego czasu kupi już znaczącą większość gruntów, to pozwolenie na budowę powinna dostać w I kwartale 2026 r. Roboty naziemne ruszyłyby wtedy w III kwartale 2026 r. Jeżeli budowa tunelu kolejowego zakończy się w II kwartale 2029 r., a terminala lotniska w I kwartale 2031 r., to w II kwartale tego samego roku spółka powinna dostać pozwolenie na użytkowanie i przystąpi do certyfikowania lotniska, aby mogło zacząć działać w 2032 r.

W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(25)
WYRÓŻNIONE
grażyna
2 miesiące temu
a jak tam pan wojciechowski nowy członek rady nadzorczej spółki CPK ten sam, który niejednokrotnie na wp twierdził, że lotnisko jest nie potrzebne i to strata kasy są ważniejsze sprawy ,czyli teraz już mu nie przeszkadza że dostaje pieniądze z naszych podatków zamiast na onkologię czy obiady dla dzieci
Raf
2 miesiące temu
A kiedy elektrownie atomowe?
Marco
2 miesiące temu
Takiego CPK to lepiej niech ryży nie buduje,poczekamy na PIS jak jeszcze do tego czasu nie nastąpi rozbiór Polski.Nie takiej Polski oczekiwałam.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
Reti
2 miesiące temu
Ciekawe w Afryce powstanie szybciej niż w Polsce ? Europa działa trochę jak żółw. Ale jak to w bajce żółw wolniejszy ale systematyczny.
Wake Up!
2 miesiące temu
Polacy powinni wreszcie zdać sobie sprawę ze swojej sytuacji. Są igraszką w rękach bogaczy... Rząd i parlament liżą pu py miliarderom, związki zawodowe, które z definicji mają bronić ludzi pracy od lat pozostają w fasadowym uwiądzie, GUS fałszuje dane o rozwarstwieniu dochodów i gospodarce, a inwestycje takie jak CPK są realizowane w jednym celu, żeby nabić kabzy wąskiej grupie cwaniaków. Czas wreszcie obudzić się z tego koszmaru
Politolog
2 miesiące temu
Za TuSSkka poza fazę projektu nie wyjdzie
kesut
2 miesiące temu
CPK jest konkurencyjne dla niemieckich lotnisk. Nie po to przysłali tu rudegofryca, żeby powstała jakaś konkurencja w cargo dla Niemiec, tylko żeby tą polską konkurencję zlikwidować. Podobnie w przypadku deutsche bahn, która ma za 1. półrocze stratę ponad mld euro i po to likwiduje się PKP cargo, żeby zrobić miejsce dla DB i ich uratować. A ustawę o wiatrakach pamiętacie jeszcze? A to, że simens energii też ma gigantyczne straty to wiecie? No to jak macie rozum, to myślcie i na drugi raz wybierajcie Polaków do rządu, a nie gubernatorów na polską gubernię. Amen.
kris
2 miesiące temu
Uwalenie inwestycji równało by się uwaleniem obecnego rządu i oni doskonale sobie z tego zdają sprawę
...
Następna strona