Protest rozpoczął się o godz. 12 na Placu Wolności w Katowicach. Demonstrujący sprzeciwiają się budowie linii 170 Kolei Dużych Prędkości i wszystkich inwestycji związanych z CPK oraz przepisom nowelizowanej ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Protest przeciwko CPK w Katowicach
Chodzi o ustawę umożliwiającą wywłaszczanie pod budowę państwowej inwestycji. W zamian obywatele otrzymaliby odszkodowanie, które ma być powiązane z wartością rynkową nieruchomości. W czwartek niespodziewanie rządząca większość zdjęła ustawę z porządku sejmowych obrad.
Dziennikarze TVN24 zapytali protestujących, dlaczego zdecydowali się sprzeciwić budowie megalotniska. – Jesteśmy tutaj, żeby bronić naszego spokoju, naszych domów, naszych rodzin. Ale tak naprawdę jesteśmy tutaj dla wszystkich tych, którzy nie mają świadomości, nie mają czasu albo po prostu nie wiedzą o tym, co się w naszym kraju dzieje – stwierdził jeden z nich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Inny podkreślał, że prezentuje w ten sposób "obywatelską postawę" i wyraża głos, którego "władza już od dobrych kilku lat w ogóle nie słucha" i "nie liczy się z obywatelami".
Zasady wywłaszczeń pod CPK
Zgodnie ze wspomnianą nowelizacją wysokość odszkodowania ma być powiązana z wartością rynkową nieruchomości, powiększoną – w przypadku prawa własności – o 20 proc. wartości nieruchomości i 40 proc. różnicy między wartością nieruchomości i wartością gruntu.
W przypadku prawa własności lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu odszkodowanie ma być powiększone o 40 proc. wartości lokalu.
Jeśli natomiast wywłaszczana nieruchomość jest w bardzo złym stanie technicznym, a tym samym ma niską wartość rynkową, wysokość dopłaty do odszkodowania ma być ustalana na podstawie ogłaszanego przez wojewodę wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych.
CPK to ogromna inwestycja
Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.