W środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski podpisał z wykonawcami trzy umowy dotyczące gruntownej przebudowy lotniska w Radomiu.
Wykonaniem projektu budowalnego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych zajmie się konsorcjum spółek Innebo Group i Projekt Plus. Wartość kontraktu wynosi 3 mln zł.
Druga podpisana przez Szpikowskiego umowa dotyczy wykonania projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym budowy nowego terminala. Opiewająca na 1,9 mln zł umowa została zawarta z konsorcjum firm GMT i PIG Architekci.
Trzecia umowa dotyczy wykonania projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców. Konsorcjum firm Arcadis i WLC Inżynierowie otrzyma za to prawie 1,5 mln zł.
Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę i wydłużenie drogi startowej do 2,5 km.
Port Lotniczy w Radomiu ma być lotniskiem obsługującym linie niskokosztowe oraz loty czarterowe. Początkowo ma być zdolne do obsłużenia 3 mln pasażerów rocznie, ale docelowo ma to być aż 10 mln osób.
Plany obecnego właściciela lotniska zakładają rozbiórkę istniejącego terminala i budowę nowego, który ma spełniać wymogi pasażerów lotów czarterowych. - Pasażerowie wyjeżdżający na urlopy zaczynają wakacje już na lotnisku. Dlatego taki terminal musi spełniać warunki galerii handlowej, by można tu spędzić czas, zrobić zakupy - wyjaśnia prezes PPL, cytowany przez PAP.
- Polacy w szczególności z Mazowsza chcą latać i ten popyt rośnie szybciej niż przepustowość, czyli możliwości, które oferuje port Chopina - powiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Obecny podczas uroczystości podpisania umów z wykonawcami szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski zapewnił, że rozbudowa radomskiego lotniska "nie jest tylko i wyłącznie projektem politycznym, co zarzucają przeciwnicy tej inwestycji".
- To jest przede wszystkim projekt biznesowy, oparty o analizy wyspecjalizowanych instytucji, które wskazały lokalizację lotniska w Radomiu jako odpowiednie miejsce dla tego rodzaju działalności - stwierdził radomski polityk.
Przejęcie nieczynnego portu lotniczego za ponad 12 mln zł ogłoszono w październiku 2018 roku. Ogłaszając upadłość lotniskowej spółki, sąd wskazał jako jej nabywcę Państwowe Porty Lotnicze w Warszawie.
- Decyzja o angażowaniu się w nowy projekt, podczas gdy ma się już inny, działający, jest dla mnie nieracjonalna - mówił money.pl ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski, kiedy pojawił się pomysł.
- Ten pomysł po prostu nie trzyma się kupy. Ale tu problem leży w polityce. PPL nie jest w stanie rządzić samodzielnie w Modlinie, więc szuka innego miejsca - dodał.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl