"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych. Gościem najnowszego odcinka był Adam Sikorski, prezes Grupy Unimot.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wyglądało przejęcie części aktywów Lotosu?
Grupa Unimot działa w sektorze paliwowym, osiągając w samym 2023 r. przychody na poziomie 12,9 miliarda złotych, przy zysku EBITDA wynoszącym 244 miliony złotych. Kapitał rynkowy firmy przekracza 1 mld zł. Historia spółki sięga 32 lat wstecz, kiedy to Adam Sikorski, wspólnie z bratem, pożyczył pieniądze od ojca na rozpoczęcie działalności. Gość "Biznes Klasy" mówił o tym w pierwszej części rozmowy.
W 2023 r. przedsiębiorstwo kupiło Lotos Terminale S.A. Spółka Sikorskiego jest dziś trzecim graczem na rynku magazynowania paliw, a także zajmuje drugie miejsce na rynku produkcji asfaltu w Polsce.
Od początku wiedziałem, że to będzie trudny temat, że on będzie budził kontrowersję, bo to łączenie Lotosu z Orlenem budziło kontrowersję od 2003 r. Czy myśmy się tam znaleźli, jako ktoś wyciągnięty jak królik z kapelusza? Nie. Wiem, jak prowadziliśmy negocjacje, wiem, kto nas reprezentował, jak się przygotowywaliśmy, jak trudne były te negocjacje - zaznacza szef Unimotu.
Sikorski ujawnia w "Biznes Klasie", że w umowie przejęcia aktywów Lotosu znalazły się twarde zapisy, które mają gwarantować bezpieczeństwo transakcji. - Na koniec cała nasza rodzina była w to zaangażowana. Dlaczego? Bo znalazły się zapisy, które ograniczyły prawo rozporządzania akcjami Unimotu dla rodziny Sikorskich przez 15 lat od transakcji. Mamy tam zapisany jasno obowiązek bycia strategicznym udziałowcem Unimotu przez 15 lat od transakcji. To dlatego, że są to strategiczne aktywa. I w tym momencie ja to odbierałem jako taki element też zaufania, ale ten zapis strategiczny nie zmienił tego, co dzisiaj już wiem na sto procent - że zaoferowaliśmy najlepsze warunki, w tym cenę - przekonuje.
Saudyjczycy na polskim rynku paliwowym. Czy istnieje ryzyko?
Ostatecznie w wyniku połączenia Lotosu z Orlenem doszło także do sprzedaży rafinerii. Od listopada 2022 r. Saudi Aramco posiada 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej. Transakcja z Orlenem, będąca jednym z warunków przejęcia Lotosu przez płocki koncern, wzbudziła sporo kontrowersji. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli z lipca 2023, Saudi Aramco zapłaciło za udziały w Rafinerii Gdańskiej oraz powiązanych spółkach co najmniej 5 mld zł mniej niż wynosiła ich rynkowa wartość. Orlen sprzedał 30 proc. udziałów w rafinerii za 1,15 mld zł, podczas gdy kontrolerzy wycenili je na ok. 4,6 mld zł. Cały pakiet transakcyjny, obejmujący też udziały w spółkach zajmujących się hurtową sprzedażą paliw i produkcją paliw lotniczych, miał ich zdaniem wartość 9,4 mld zł. Tymczasem saudyjski koncern zapłacił nieco ponad 2,2 mld zł.
Temat do dziś budzi emocje. Według Adama Sikorskiego nie ma ryzyka, że rafineria może kiedyś trafić na przykład w ręce Rosjan, bo państwo mogłoby zareagować tak samo, jak w przypadku firm, które trafiły na listę sankcyjną po agresji Rosji na Ukrainę.
Ja nie mam żadnych przypuszczeń, że tak się mogą zachować, ani Saudyjczycy, czy każdy inny, mniejszościowy, czy większościowy udziałowiec takiego strategicznego zakładu. Nawet gdyby przejęli sto procent tego zakładu, to sądzę, że zajęłoby trzy godziny - tyle co wydrukowanie dziennika ustaw - przejęcie z powrotem tej rafinerii. Przecież jej nie wywiozą - uważa Sikorski.
"Awaria dystrybutora" i duże straty
Na początku września ubiegłego roku money.pl dotarł do treści e-maila, w którym Orlen miał przedstawić pracownikom stacji procedurę właściwego oznaczania dystrybutorów w przypadku braków paliwa. Wiadomość została wysłana przez Dział Standardów i Relacji z Klientami Sieci Detalicznej.
Wytyczne mówiły o tym, że jeżeli na Orlenie zabraknie konkretnego rodzaju paliwa, obsługa musi zakleić właściwą naklejkę informacją o awarii danej pompy. Jeśli zaś problem dotyczy wszystkich rodzajów paliwa, naklejki muszą zostać zakryte kartką A4 z informacją o treści: "Awaria dystrybutora. Przepraszamy za utrudnienia". Problemy z dostawami wynikały między innymi z dużej różnicy w cenach paliw w Polsce w porównaniu z tymi na rynkach światowych.
Adam Sikorski ujawnia, że w wyniku wywołanych przed wyborami parlamentarnymi w 2023 r. zaburzeń na rynku paliwowym, jego firma oszacowała utratę korzyści na ponad 140 mln zł. - To było dwa razy więcej praktycznie niż zysk, który zrobiliśmy. Gdyby taka sytuacja się wydarzyła dwa czy trzy lata temu, my byśmy tego nie wytrzymali jako firma - przekonuje.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus,
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik,
- Bartłomiej Walaszczyk, założycielem Cars Collection,
- Paweł Jarski, prezesem Grupy Elemental,
- Tomasz Salski, współzałożycielem Grupy Klepsydra,
- Prof. Andrzej Koźmiński, twórca Akademii Leona Koźmińskiego,
- Marta Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie,
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kmilem Makulą, prezesem Superauto.pl,
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air.
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są TUTAJ.