- Ponownie będziemy przeprowadzać przetarg i liczymy na to, że zgłoszą się oferenci, będzie konkurencja pomiędzy nimi i zaoferują maszyny vendingowe w odpowiedniej cenie, cenie która jest dla nas do przyjęcia. Liczę na to, że postępowanie rozstrzygnie się w tym roku, podpiszemy umowę w tym roku - powiedział Gontarz.
Chodzi o dostawę automatów vendingowych do 50 wagonów osobowych typu COMBO i do 14 pociągów EZT ED74.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przewoźnik wyjaśnił, że wcześniejsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ zgłosiła się jedna firma z ofertą zdecydowanie przekraczającą wartość kosztorysową, dlatego spółka nie mogła tej oferty przyjąć.
Na początku roku spółka drastycznie podniosła ceny biletów. W poszczególnych kategoriach pociągów ceny wzrosły średnio: o 17,8 proc. dla przewozów Express InterCity Premium (EIP), o 17,4 proc. w pociągach Express InterCity (EIC), o 11,8 proc. w pociągach Twoje Linie Kolejowe (TLK). Przeciętnie o 10 proc. podrożeją też bilety odcinkowe.
Obniżki VAT na bilety nie będzie
Sprawdziliśmy koszty przykładowych połączeń. W przypadku połączenia Warszawa Centralna - Łódź Widzew, który ze stołecznej stacji rusza o godz. 18.50, ceny biletów wzrosły z 34 zł do 38,25 zł. Poranny kurs o godz. 6.31 z widzewskiego dworca kosztuje teraz 42 zł, a nie 38 zł.
Najbardziej drastycznie wzrosły ceny najwyższej kategorii połączeń, które obsługiwane są pociągami pendolino. Koszty podróży na trasie Warszawa Główna - Kraków Główny wzrosły ze 169 zł do 199 zł w drugiej klasie, a także z ok. 250 zł do 304 zł w pierwszej.
Na obniżkę podatku VAT na bilety kolejowe nie ma co liczyć. Rozważana jest za to kolejna transza pomocy publicznej dla PKP rzędu 200-300 mln zł, która ma sprawić, że ceny przejazdów pójdą w dół - donosi we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna", powołując się na swoje źródło w rządzie. O tym, że Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianą stawki VAT-u na bilety, informowało w ubiegłym tygodniu Radio Zet.